April 17, 2005
Det är inte långt ifrån vad man indikerar i en artikel skriven på Anandtech som behandlar just den väntade prestandan hos nästa generationsspelkonsoler. Vad som gör det hela ännu intressantare är att artikeln togs offline lika snabbt som den publicerades, något som tyder på att Anandtech fått ordentliga påtryckningar från annat håll. Hela artikeln finns dock tillgänglig på Google Groups och det är inte svårt att se varför vissa multinationella företag skulle bli något irriterade över dess innehåll. Anandtech har genom samtal med spelutvecklare fått fram en bild av processorerna Xbox 360 och PS3 som är allt annat än smickrande.
Kort och gott verkar det som att både Microsoft och Sony satsat på multithreading i ett för tidigt skede och i denna veva offrat en massa singelthread-prestanda. Något vi alla vet är det enda som gäller i dagens speltitlar. Självklart kommer detta ändras med tiden, men inte ens spelutvecklarna själva verkar tro att det kommer bli förrän om 3-5 år.
Både Xbox 360s Xenon CPU och PS3s Cell CPU verkar ha klara brister just i singelthread-prestanda. Bland annat sägs Xenon bara vara dubbelt så kraftfull som den 733MHz processor som sitter i dagens Xbox, vid just singelthreading. Det är långt ifrån ett positivt omdöme, men även Cell sågas rätt rejält då den också fokuserar väldigt mycket på multithreading. Faktum är att mer eller mindre alla spelutvecklare förespråkar Xenon före Cell.
"Although both manufacturers royally screwed up their CPUs, all developers have agreed that they are quite pleased with the GPU power of the next-generation consoles."Det verkar dock som att båda konsolerna har lyckats bra med grafikkretsarna som förhoppningsvis väger upp en hel del. Men man fastställer att de som insinuerat att konsolerna kommer ta över spelmarknaden för PCn nog är rätt fel på det.
"While they will bring better quality games to market and will be better than their predecessors, it doesn't look like they will be the end of PC gaming any more than the Xbox and PS2 were when they were launched. The two markets will continue to coexist, with consoles being much easier to deal with, and PCs offering some performance-derived advantages."
Vi vet inte exakt varför artikeln blev nerplockad från Anandtech och huruvida den kommer upp igen. Men det verkar onekligen som man trampade på några öma tår och vi ser fram emot att se uppföljningen av detta.
Källa: Slashdot
:: Läs hela artikeln på Google Groups
February 5, 2005
det är dock tidigt i utvecklingen och spelutvecklarna lär sig ju mer om en konsols möjligheter med tiden, idag vet de knappt hur de ska skriva flertrådade program, men med tiden kommer de att lära sigg det och då kommer ännu mer prestanda att bli möjlig.
Det är ju delvis detta som gör att en konsol kan ha så lång livstid!
June 8, 2001
Arstechnica kommenterar den borttagna artikeln:
http://arstechnica.com/news.ar.....-5054.html
December 3, 2003
BloodMan wrote: vilka idioter. vem fan är dom att säga att processorerna suger ? vänta istället när dom kommit ut och några feta spel, då kan dom me lite kött på benen komma med sånt skitsnack.
jag tror nog att de som jobbar med processorerna har väldigt mycket att säga till om.....
August 5, 2003
Men det verkar ju som spelutvecklarna är lite sena i utvecklingen. Man har ju talat om att flera kärnor är framtiden i flera år och det är ju ändå på "lekmanna" nivå. Men å andra sidan så är det alltid svårt att få stora företag att satsa på något nytt, speciellt om det innebär högre kostnader. Jag tycker att det är bra att två stora företag som MS och Sony vågar satsa på flertråds processorer så att spelutvecklarna måste hänga med.
August 1, 2001
BloodMan wrote: vilka idioter. vem fan är dom att säga att processorerna suger ? vänta istället när dom kommit ut och några feta spel, då kan dom me lite kött på benen komma med sånt skitsnack.
det maste vara tungt for en hard fanboy att hora den bittra sanningen ........
ps3an suger totalt, 360 ocksa, fast inte lika hart ...
va fan trodde ni att man skulle fa for 3000kr egentligen ?
November 27, 2003
Coalan wrote: Då kanske det låg något i det som sades/ryktena om revulotions prestanda mot gc.
Nope, redan överbevisat det 😛
Revolution kommer inte köra multithreading heller med absolut största sannolikhet vilket är väldigt intressant i sammanhanget.
Och om nu Xenon är ungeför dubbelt så snabb som en P3 733MHz, och Cell ännu sämre i singlethreading, så känns det nästan som Revolution skulle kunna piska dem båda ifråga om just singlethreading-prestanda, eller med största sannolikhet prestera spel/grafik i precis samma standard. Önsketänkande men men...
Ni som trodde GC var långsam förresten borde läsa denna :http://www.planetgamecube.com/.....#038;id=89
//Andreas
September 2, 2004
Att Falcon 4 kommer att stöd för flera processorer, är inte det flertrådsteknik? https://www.nordichardware.se/.....,7582.html
August 16, 2003
Calle2003 wrote: Att Falcon 4 kommer att stöd för flera processorer, är inte det flertrådsteknik? https://www.nordichardware.se/.....,7582.html
om inte så skulle jag vilja veta vad skillnaden är.
annars så kan man ju säga:
kan en så kan alla.
September 2, 2004
Poontus wrote: [quote=Calle2003]Att Falcon 4 kommer att stöd för flera processorer, är inte det flertrådsteknik? https://www.nordichardware.se/nyhet,7582.html
om inte så skulle jag vilja veta vad skillnaden är.
annars så kan man ju säga:
kan en så kan alla.
"Of course, these boosts all come down to programming and F4:AA distinguishes itself by enabling different aspects of the game (such as AI routines, landscape generation and physics) to be allocated to different processors."
Det måste vara flera trådar, så han som skrev på anandtech var nog ute och cykla! Falcon 4.0 flertrådsteknikversionen kan redan köpas http://www.simmersworld.com/default.php?page=default
Den vanliga Falcon 4.0 släpptes redan 1999 enligt den här källan http://www.insanely-great.com/reviews/falcon.html ser lika snyggt ut...
Jo det är flertrådsteknik de menar i Falcon 4.0. Men det är inte det själva grundstödet man mest syftar på utan när stödet för flertrådsteknik blir så pass bra att det är en fördel med de två konsolernas arkitektur. Det skulle varit mycket intressant att se en direkt prestandajämförelse på singel vs. dual-core processorer i det nya F4.0.
Tekniknörd som gillar att träna.
September 2, 2004
Fackamato wrote: [quote=Black_light]Är inte cell bra?
Inte mycket till singlethreadprestanda där.
Det är huvudprocessorn som kör singlethread?
Den är ju trots allt på 3.2 GHz, så kass kan den inte vara (även om man inte bara ska kolla på GHz, så har det ju en viss påverkan.)
March 5, 2002
Calle2003 wrote: [quote=Fackamato][quote=Black_light]Är inte cell bra?
Inte mycket till singlethreadprestanda där.
Det är huvudprocessorn som kör singlethread?
Den är ju trots allt på 3.2 GHz, så kass kan den inte vara (även om man inte bara ska kolla på GHz, så har det ju en viss påverkan.)
Läs anands borttagna artikel så förstår du.
1 Guest(s)