Xbox 360 överhettades pga. nybörjarmiss?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Xbox 360 överhettades pga. nybörjarmiss?
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 10, 2006 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Xbox 360 hade några turbulenta första månader där det rapporterades om en hel del barnsjukdomar där överhettning och instabilitet som följd var en av de absolut vanligaste problemen. Nu verkar det som att några tyska moddare kan ha funnit anledningen till överhettningen och det är ett riktigt blåbärsmisstag Microsoft gjort. På två av separat köpta Xbox 360-konsoler har man vid dissekering funnit att grafikprocessorns kylare inte varit ordentligt installerad, Microsoft har nämligen glömt att ta bort skyddsfilmen/folien för kylpastan! Detta har gjort att GPUn inte fått ordentlig kontakt med kylaren och på så vis lidit av överhettning. Att glömma skyddsfilmen på kylflänsar med förapplicerad kylpasta är ett av de mer vanliga nybörjarfelen man ser, men att världen ledande mjukvarutillverkare skulle göra samma fel låter nästan som ett skämt.

Om dessa uppgifter stämmer är det både komiskt och tragiskt, en minst sagt liten miss som garanterat kostat Microsoft stora mängder pengar och kanske ännu värre, dålig PR.

[Image Can Not Be Found] Kylpastan ser ut som den ska på CPU-kylaren, men på GPU-kylaren sitter skyddsfolien kvar.

På Xbox-Scene.com har man postat både bilder och film från de tyska moddare som upptäckt det hela och där ser man tydligt hur skyddsfilmen/folien sitter kvar på GPU-kylaren.

:: Läs mer hos Xbox-Scene.com

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1022063
March 10, 2006 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha va dåligt.. :hehe:

Exige
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
1022064
March 10, 2006 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar knappt vara trovärdigt i min åsikt, plast leder ju värme otroligt dåligt så då skulle man väl knappt kunna spela alls och hårdvaran skulle ta skada direkt?

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
1022065
March 10, 2006 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

lol, det är ju inte MS som har gjort det, det är ju stressade fattiga kinseser som har monterat skiten fel ...

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1022066
March 10, 2006 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha jag kan knappt tro det av den anledning att det låter så löjligt. Men det verkar vara någon sorts metallfolie som kanske leder värmen hjälpligt så att det inte krashar direkt när du drar igång systemet.

Men jag ser bara framför mig hur alla Anti-MS användare kommer gotta sig i detta. Om dessa uppgifter stämmer, vilket de ju faktiskt ser ut att göra så lär man ju får höra detta under lång tid framöver. 🙂

lol, det är ju inte MS som har gjort det, det är ju stressade fattiga kinseser som har monterat skiten fel ...

Självklart är det varken Bill Gates eller någon annan med direkt inverkan över Microsoft som orsakat detta. Men du tror väl inte att någon kommer bry sig om det? 😀
Sen borde man faktiskt ha "något" bättre koll på grejerna innan de skeppas, eftersom det verkar vara rätt många enheter som blivit fel måste det ju gått att undvika med lite stickprov i tillverkningsleden tycker man. Så även om MS inte är direkt ansvariga får man bära hundhuvet, både offentligt och ekonomiskt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1022070
March 10, 2006 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

:)R

Rättade till exakt samma sak under DH sist, men då kunde jag hålla mig för skratt för killen var ödmjuk och tog det med en klackspark, men nu .... :)R

Exige wrote: Verkar knappt vara trovärdigt i min åsikt, plast leder ju värme otroligt dåligt så då skulle man väl knappt kunna spela alls och hårdvaran skulle ta skada direkt?

Datorn oven fungerade hyfsat bra, den blev bara väldigt varm så nej, du har fel 😉

//Andreas

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1022076
March 10, 2006 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Snyggt gjort. Undrar som sagt hur dom kunnnat släppa ut så många med fel har dom ingen koll alls eller tycker dom det är normalt med överhettade enheter :wide: ?

Anton Karmehed
Admin
1022082
March 10, 2006 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså jag kan förstå att man inte hinner reagera förrän det är försent om man förlitar sig på konsumenternas reaktion. Grejen är ju att ett sådant här fel aldrig ska få komma så långt.
Hade man sitter med en hårdvarulansering som man jobbat med i 4 år så hade man nog velat ha alla kryphål trippelkollade. Att öppna upp var tusende konsol o se så att allt sitter rätt installerat kan ju inte vara allt för svårt med tanke på vad en miss i installationen kan ge för konsekvenser.
Hade det handlat om ett hundratal enheter som en ensam förvirrad fabriksarbetare låg bakom hade det ju varit en sak, men så många rapporter man hört om detta lär det ju vara betydligt fler än så.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1022086
March 10, 2006 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Men jag ser bara framför mig hur alla Anti-MS användare kommer gotta sig i detta.

Ja gissa om jag njuter lite extra nu Anton. 😉 😀

Det här gav mig lätt veckans bästa skratt. :)R

Anton Karmehed
Admin
1022089
March 10, 2006 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Du var den första jag tänkte på skidan, vet hur du uppskattar MS eskapader. 😀

dbs
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
1022097
March 10, 2006 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

😆

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
1022099
March 10, 2006 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

CS-fjortis kommentaren "LOL NOOB!" känns nästan som att den passar nu, snacka om råmiss =)

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1022104
March 10, 2006 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

HAHAHA vilket skämt 😛

Gorgeous-George
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 436
1022106
March 10, 2006 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Nån här på forumet med en Xbox 360 som har kollat hur det ser ut på sitt ex. ? :-k

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
1022123
March 10, 2006 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: CS-fjortis kommentaren "LOL NOOB!" känns nästan som att den passar nu, snacka om råmiss =)

Kunde inte sagt det bättre själv! :bok: :bgrin:

Anton Karmehed
Admin
1022125
March 10, 2006 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Gorgeous-George wrote: Nån här på forumet med en Xbox 360 som har kollat hur det ser ut på sitt ex. ? :-k

Hahaha vår käre Undac har ju en Xbox 360, men den tror jag inte det är fel på. Han har nämligen fått sin utbytt pga. överhettningsproblem... :)R

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1022132
March 10, 2006 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: [quote=Gorgeous-George]Nån här på forumet med en Xbox 360 som har kollat hur det ser ut på sitt ex. ? :-k

Hahaha vår käre Undac har ju en Xbox 360, men den tror jag inte det är fel på. Han har nämligen fått sin utbytt pga. överhettningsproblem... :)R

Sedär Anton...till och med du kan ha roligt över denna makalösa tabbe. 😀

Anton K wrote: Du var den första jag tänkte på skidan, vet hur du uppskattar MS eskapader. 😀

En sådan kommentar gör att jag fylls med värme inombords, vilken omtanke. :heart:

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
1022144
March 10, 2006 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Säkert för att folk ska öppna sina XBOX360 och förlora garantin så MS slipper ersätta dom för andra problem med den.

Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
1022166
March 10, 2006 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Ondjultomte wrote: det är ju stressade fattiga kinseser som har monterat skiten fel ...

Ähh va fan, även dem är människor och gör därmed fel...

Ms rockar fett. 😎

olsson
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
1022176
March 10, 2006 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla lite på xbox-scene forum och dom skriver

Citat:
That foil is part of the thermal pad, i come across them all the time in the computer field. Mainly under GPU coolers. Some people think this is better then just paste. Idk, I never did trust the pads, go an pick you self up some arctic silver http://www.arcticsilver.com/ this is some of the best on the market. go with the Arctic Silver 5, its 99.9% pure silver and about 5-8$ a tube witch can be used on 5-10 Gpus/cpus/heatsinks.

Citat:
This is not a manufacturing oversight. They just assumed the foil would be more thermally conductive. Intel did the same thing on every P4 socket 478 heatsink they shipped except they placed thermal compound on both sides of the foil.

Citat:
Exactly.... why did this make the front page? This technique has been and is still used by Dell, HP, IBM and many other companies. It's a thermally conductive metallic strip, used in servers around the world. But I suppose MS makes them put it there as part of some bigger conspiracy . Quick call my lawyer!!

MS Bashers are getting really old. This isn't news at all.

Om det stämmer har jag själv inte en anning om 🙂 Men det kanske ni vet bättre.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 305
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL