April 17, 2005
Xbox 360 hade några turbulenta första månader där det rapporterades om en hel del barnsjukdomar där överhettning och instabilitet som följd var en av de absolut vanligaste problemen. Nu verkar det som att några tyska moddare kan ha funnit anledningen till överhettningen och det är ett riktigt blåbärsmisstag Microsoft gjort. På två av separat köpta Xbox 360-konsoler har man vid dissekering funnit att grafikprocessorns kylare inte varit ordentligt installerad, Microsoft har nämligen glömt att ta bort skyddsfilmen/folien för kylpastan! Detta har gjort att GPUn inte fått ordentlig kontakt med kylaren och på så vis lidit av överhettning. Att glömma skyddsfilmen på kylflänsar med förapplicerad kylpasta är ett av de mer vanliga nybörjarfelen man ser, men att världen ledande mjukvarutillverkare skulle göra samma fel låter nästan som ett skämt.
Om dessa uppgifter stämmer är det både komiskt och tragiskt, en minst sagt liten miss som garanterat kostat Microsoft stora mängder pengar och kanske ännu värre, dålig PR.
[Image Can Not Be Found] Kylpastan ser ut som den ska på CPU-kylaren, men på GPU-kylaren sitter skyddsfolien kvar.
På Xbox-Scene.com har man postat både bilder och film från de tyska moddare som upptäckt det hela och där ser man tydligt hur skyddsfilmen/folien sitter kvar på GPU-kylaren.
Haha jag kan knappt tro det av den anledning att det låter så löjligt. Men det verkar vara någon sorts metallfolie som kanske leder värmen hjälpligt så att det inte krashar direkt när du drar igång systemet.
Men jag ser bara framför mig hur alla Anti-MS användare kommer gotta sig i detta. Om dessa uppgifter stämmer, vilket de ju faktiskt ser ut att göra så lär man ju får höra detta under lång tid framöver. 🙂
lol, det är ju inte MS som har gjort det, det är ju stressade fattiga kinseser som har monterat skiten fel ...
Självklart är det varken Bill Gates eller någon annan med direkt inverkan över Microsoft som orsakat detta. Men du tror väl inte att någon kommer bry sig om det? 😀
Sen borde man faktiskt ha "något" bättre koll på grejerna innan de skeppas, eftersom det verkar vara rätt många enheter som blivit fel måste det ju gått att undvika med lite stickprov i tillverkningsleden tycker man. Så även om MS inte är direkt ansvariga får man bära hundhuvet, både offentligt och ekonomiskt.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 27, 2003
:)R
Rättade till exakt samma sak under DH sist, men då kunde jag hålla mig för skratt för killen var ödmjuk och tog det med en klackspark, men nu .... :)R
Exige wrote: Verkar knappt vara trovärdigt i min åsikt, plast leder ju värme otroligt dåligt så då skulle man väl knappt kunna spela alls och hårdvaran skulle ta skada direkt?
Datorn oven fungerade hyfsat bra, den blev bara väldigt varm så nej, du har fel 😉
//Andreas
Alltså jag kan förstå att man inte hinner reagera förrän det är försent om man förlitar sig på konsumenternas reaktion. Grejen är ju att ett sådant här fel aldrig ska få komma så långt.
Hade man sitter med en hårdvarulansering som man jobbat med i 4 år så hade man nog velat ha alla kryphål trippelkollade. Att öppna upp var tusende konsol o se så att allt sitter rätt installerat kan ju inte vara allt för svårt med tanke på vad en miss i installationen kan ge för konsekvenser.
Hade det handlat om ett hundratal enheter som en ensam förvirrad fabriksarbetare låg bakom hade det ju varit en sak, men så många rapporter man hört om detta lär det ju vara betydligt fler än så.
Du var den första jag tänkte på skidan, vet hur du uppskattar MS eskapader. 😀
Gorgeous-George wrote: Nån här på forumet med en Xbox 360 som har kollat hur det ser ut på sitt ex. ? :-k
Hahaha vår käre Undac har ju en Xbox 360, men den tror jag inte det är fel på. Han har nämligen fått sin utbytt pga. överhettningsproblem... :)R
September 12, 2001
Anton K wrote: [quote=Gorgeous-George]Nån här på forumet med en Xbox 360 som har kollat hur det ser ut på sitt ex. ? :-k
Hahaha vår käre Undac har ju en Xbox 360, men den tror jag inte det är fel på. Han har nämligen fått sin utbytt pga. överhettningsproblem... :)R
Sedär Anton...till och med du kan ha roligt över denna makalösa tabbe. 😀
Anton K wrote: Du var den första jag tänkte på skidan, vet hur du uppskattar MS eskapader. 😀
En sådan kommentar gör att jag fylls med värme inombords, vilken omtanke. :heart:
December 28, 2001
Kolla lite på xbox-scene forum och dom skriver
Citat:
That foil is part of the thermal pad, i come across them all the time in the computer field. Mainly under GPU coolers. Some people think this is better then just paste. Idk, I never did trust the pads, go an pick you self up some arctic silver http://www.arcticsilver.com/ this is some of the best on the market. go with the Arctic Silver 5, its 99.9% pure silver and about 5-8$ a tube witch can be used on 5-10 Gpus/cpus/heatsinks.
Citat:
This is not a manufacturing oversight. They just assumed the foil would be more thermally conductive. Intel did the same thing on every P4 socket 478 heatsink they shipped except they placed thermal compound on both sides of the foil.
Citat:
Exactly.... why did this make the front page? This technique has been and is still used by Dell, HP, IBM and many other companies. It's a thermally conductive metallic strip, used in servers around the world. But I suppose MS makes them put it there as part of some bigger conspiracy . Quick call my lawyer!!
MS Bashers are getting really old. This isn't news at all.
Om det stämmer har jag själv inte en anning om 🙂 Men det kanske ni vet bättre.
2 Guest(s)