Xbox 360 överhettades pga. nybörjarmiss?|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Xbox 360 överhettades pga. nybörjarmiss?
Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1022196
March 10, 2006 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Mjo, har sett sådana folier innan. Dock på mina gamla p2 burkar.
Oftast idag så hittar man en smält gummimatta under flänsen på märkesburkar.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1022202
March 10, 2006 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla dessa två också:

http://pictures.xbox-scene.com.....500022.jpg
http://pictures.xbox-scene.com.....500011.jpg

Inga thermal pads i min mening.

//Andreas

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
Member Since:
February 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1022213
March 10, 2006 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Kolla dessa två också:

http://pictures.xbox-scene.com.....500022.jpg
http://pictures.xbox-scene.com.....500011.jpg

Inga thermal pads i min mening.

//Andreas

Faktiskt så är det en metallfolie som redan har kommit fram. Något som även visas i tråden på xbox-scene är att när en person tog bort denna så fick han MER problem. När han använde den igen slutade hans nya problem. Detta är antagligen då eftersom det är ett mellanrum mellan kylaren och cpu:n varav metallfolien behövs i vissa fall.
Ser iallafall ut att vara så och notera att för många användare finns det ingen folie. Är knappast en design miss så alla anti-MS får väl blunda för faktan att folien behövs för vissa som bevisat ovan. Däremot varför den behövs, dvs olika mellanrum är mer av intresse än folien själv om det nu faktiskt är så. På 9700pro grafikkortet från ATI har jag för mig att det fanns ett mellanrum också så man behövde extra mycket pasta...
Mina 2 cent är att det är samma mellanrum och han som fick problem hade för tunt lager pasta varav mer problem. Är det mest logiska egentligen... för är inget nytt med mellanrum mellan kylaren o gpu:n... notera att det även är ATI krets i 360:in..

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1022219
March 10, 2006 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

CyriQ wrote: [quote=Delph1]Kolla dessa två också:

http://pictures.xbox-scene.com/xbox360/overheating-gpu/JD500022.jpg
http://pictures.xbox-scene.com/xbox360/overheating-gpu/JD500011.jpg

Inga thermal pads i min mening.

//Andreas

Faktiskt så är det en metallfolie som redan har kommit fram. Något som även visas i tråden på xbox-scene är att när en person tog bort denna så fick han MER problem. När han använde den igen slutade hans nya problem. Detta är antagligen då eftersom det är ett mellanrum mellan kylaren och cpu:n varav metallfolien behövs i vissa fall.
Ser iallafall ut att vara så och notera att för många användare finns det ingen folie. Är knappast en design miss så alla anti-MS får väl blunda för faktan att folien behövs för vissa som bevisat ovan. Däremot varför den behövs, dvs olika mellanrum är mer av intresse än folien själv om det nu faktiskt är så. På 9700pro grafikkortet från ATI har jag för mig att det fanns ett mellanrum också så man behövde extra mycket pasta...
Mina 2 cent är att det är samma mellanrum och han som fick problem hade för tunt lager pasta varav mer problem. Är det mest logiska egentligen... för är inget nytt med mellanrum mellan kylaren o gpu:n... notera att det även är ATI krets i 360:in..

Det finns ingen logik i att metallfolie skulle fungera bra som ledare. Det måste du väl inse iaf? De testerna som utförts ger jag inte mycket för för det motsäger det mesta i form av fysikaliska och kemiska lagar. Bättre hade varit att bättre på passform eller förbättra kylaren, t.o.m. mer pasta hade varit bättre.

På 9700-kort satt en shim ivägen helt enkelt. Så nej det är inte samma sak 😉

//Andreas

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
Member Since:
February 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1022222
March 10, 2006 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
Det finns ingen logik i att metallfolie skulle fungera bra som ledare. Det måste du väl inse iaf? De testerna som utförts ger jag inte mycket för för det motsäger det mesta i form av fysikaliska och kemiska lagar. Bättre hade varit att bättre på passform eller förbättra kylaren, t.o.m. mer pasta hade varit bättre.

På 9700-kort satt en shim ivägen helt enkelt. Så nej det är inte samma sak 😉

//Andreas

Har inte påstått att folien är bättre, bara påvisar att personen som tog bort den antagligen fick sämre kontakt och då antagligen pga mellanrum eller dålig yta på kylaren. Kanske var lite för otydlig där när jag skrev det innan.
Kan även vara att gpu:n består av 2st olika delar varav möjligvis höjdskillnad (fast d vore rätt dumt...). Oavsett så folien var nog inte en miss utan måste ha funnits där av ett skäl vid montering. på ATI finns det en shim ja, men kolla på kylaren så finns det något som ser ut att vara distanser.
Verkar inte finnas några fjädrar iallfall som fördelar trycket. Har inte hittat bilder på kylaren i detalj heller men finns ben på kylaren men mer exakt kan nog bara de som faktiskt öppnat sin xbox 360 veta.

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1022248
March 10, 2006 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Att glömma skyddsfilmen på kylflänsar med förapplicerad kylpasta är ett av de mer vanliga nybörjarfelen man ser, men att världen ledande mjukvarutillverkare skulle göra samma fel låter nästan som ett skämt

=DO

Grattis MS!
Ni kanske skulle hålla er till mjukvara...

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1022285
March 11, 2006 - 3:26 am
sp_Permalink sp_Print
jaqob
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1022298
March 11, 2006 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print
Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1022305
March 11, 2006 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle vilja testa den där filmen faktiskt. Visst förstår jag om MS är partiskt positiva till den, men samtidigt är det ju utan tvekan en smidighetslösning för dom.

//Andreas

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1022680
March 12, 2006 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Mjo, har sett sådana folier innan. Dock på mina gamla p2 burkar.
Oftast idag så hittar man en smält gummimatta under flänsen på märkesburkar.

det satt någon sån där skit på en Socket A kylare, Tt Silent Viking

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 34
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL