April 17, 2005
Microsoft hade vĂ€ldigt svĂ„rt att fĂ„ acceptans pĂ„ den Japanska spelkonsolmarknaden med sin första Xbox-konsol och nĂ€r man lanserade Xbox 360 var det med en storsatsning pĂ„ den japanska marknaden. Ăven om Xbox 360 kanske klarat sig bĂ€ttre Ă€n sin föregĂ„ngare har dock Microsoft en lĂ„ng, lĂ„ng vĂ€g att gĂ„ innan man kan konkurrera med de inhemska konsoltillverkarna. Enligt MCV har det sĂ„lts 180 000 Xbox 360 konsoler under det Ă„r den funnits pĂ„ marknaden i Japan. Detta kan jĂ€mföras med 190 000 PS3 konsoler som sĂ„ldes pĂ„ ett par veckor, eller varför inte 400 000 Wii konsoler under den första lanseringsveckan.
Microsoft har i vanlig ordning en mycket stark stĂ€llning i USA och Europa, men den japanska marknaden Ă€r onekligen en annan femma. Ăven om man nu Ă€ven kunnat se lite ljus i tunneln nĂ€r man lanserade sitt RPG-spel Blue Dragon som verkar fĂ„ngat mĂ„nga japaners intresse.
Still, Microsoft has at least some good news to celebrate. Last week saw the release Microsoftâs hotly tipped RPG Blue Dragon, and Japanese gamers reportedly queued up to get their hands on the game or the hardware bundle.
March 11, 2003
Saken Àr kanske att japanerna Àr rÀtt tungt mÀrkestrogna överhuvudtaget. I en del brancher finns gott om exempel dÀr japanerna köper japanskt, oavsett om konkurrerande mÀrken bÄde Àr bÀttre och likvÀrdigt prissatta. Intressant Àr t.ex. att vissa japanska hobbyfirmor importerar europeiska och amerikanska produkter, boxar om till sitt eget mÀrkes kartonger, och vips, sÄ sÀljer produkten hur bra som helst.
November 27, 2003
denstore wrote: Saken Àr kanske att japanerna Àr rÀtt tungt mÀrkestrogna överhuvudtaget. I en del brancher finns gott om exempel dÀr japanerna köper japanskt, oavsett om konkurrerande mÀrken bÄde Àr bÀttre och likvÀrdigt prissatta. Intressant Àr t.ex. att vissa japanska hobbyfirmor importerar europeiska och amerikanska produkter, boxar om till sitt eget mÀrkes kartonger, och vips, sÄ sÀljer produkten hur bra som helst.
Det Àr sant, men nÄgot som japanerna ocksÄ Àr mycket petigare med Àn framförallt amerikaner Àr design och det var en stor anledning till att Xbox misslyckades sÄ grovt. Det och inga japanska spel.
Jag pÄstÄr fortfarande att Xbox 360s brist beror till stor del pÄ dess spel. De slÀppte ju nÀmligen ett japanskt sÄdan för ett tag sedan och vips sÄ sÄlde konsolen, men sedan sÄ avtog det igen eftersom det inte fanns nÄgot mer ...
//Andreas
March 11, 2003
Delph1 wrote:
Det Àr sant, men nÄgot som japanerna ocksÄ Àr mycket petigare med Àn framförallt amerikaner Àr design och det var en stor anledning till att Xbox misslyckades sÄ grovt. Det och inga japanska spel.
Jag pÄstÄr fortfarande att Xbox 360s brist beror till stor del pÄ dess spel. De slÀppte ju nÀmligen ett japanskt sÄdan för ett tag sedan och vips sÄ sÄlde konsolen, men sedan sÄ avtog det igen eftersom det inte fanns nÄgot mer ...//Andreas
Sure, det visar vÀl just pÄ japanernas totala oförmÄga att sÀtta sig in ett spel om det inte Àr pÄ japanska, inte pÄ Xbox 360s svagheter.
NÀr det kommer till design, sÄ vet jag inte om japan Àr sÄ överlÀgset. Jag tycker ju inte direkt att PS3 Àr direkt snygg med sitt mackjÀrnsutseende.;)
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1] Det Àr sant, men nÄgot som japanerna ocksÄ Àr mycket petigare med Àn framförallt amerikaner Àr design och det var en stor anledning till att Xbox misslyckades sÄ grovt. Det och inga japanska spel.
Jag pÄstÄr fortfarande att Xbox 360s brist beror till stor del pÄ dess spel. De slÀppte ju nÀmligen ett japanskt sÄdan för ett tag sedan och vips sÄ sÄlde konsolen, men sedan sÄ avtog det igen eftersom det inte fanns nÄgot mer ...//Andreas
Sure, det visar vÀl just pÄ japanernas totala oförmÄga att sÀtta sig in ett spel om det inte Àr pÄ japanska, inte pÄ Xbox 360s svagheter.
NÀr det kommer till design, sÄ vet jag inte om japan Àr sÄ överlÀgset. Jag tycker ju inte direkt att PS3 Àr direkt snygg med sitt mackjÀrnsutseende.;)
Japan Àr en helt eget samhÀlle i sig och tillrÀckligt stort för att inte bry sig sÄ mycket om resten, lite som USA gör. Skillnaden Àr vÀl att japanerna i sin produktutveckling faktiskt har koll pÄ vad andra utanför deras grÀnser tycker.
PS3 har tveksam design, men den har ett yttre som luktar mer kvalitĂ© Ă€n 360 gör iaf đ
//Andreas
2 Guest(s)