April 17, 2005
Det har otaliga gånger dykt upp inofficiella specifikationer för Microsofts spelkonsol Xbox 360 men nu när konsolen äntligen är lanserad kan vi med nöje presentera de "äkta" specifikationerna som minsann inte skäms för sig. Det mesta stämmer överrens med tidigare spekulationer och läckta uppgifter. Med andra ord är det IBM som står för processorkraften och ATI för grafikkretsen. På tal om grafikkretsen är det alltså en specialdesignad variant av ATIs R520-krets som kommer lanseras inom kort för PCn. Jämfört med dagens grafikkretsar är Xbox 360 överlägsen i prestanda med 48 kombinerade pixel och vertex piplines (ATI X850 XT har 16 pixel pipelines och 6 vertex pipelines). Även om kretsarna inte arbetar på samma sätt med sina pipelines är kretsen i Xbox 360 garanterat snabbare än allt som finns ute idag. Speciellt vid applicering av kantutjämning (AA) som ser ut att bli en viktig del av spelen till Xbox 360 .
Här nedan finns de officiella specifikationerna för Xbox 360 som Microsoft själva publicerat på xbox.com.
Custom IBM PowerPC-based CPU
Three symmetrical cores running at 3.2 GHz each
Two hardware threads per core; six hardware threads total
VMX-128 vector unit per core; three total
128 VMX-128 registers per hardware thread
1 MB L2 cache
CPU Game Math Performance 9 billion dot product operations per second
Custom ATI Graphics Processor 10 MB of embedded DRAM
48-way parallel floating-point dynamically scheduled shader pipelines
Unified shader architecture
Polygon Performance 500 million triangles per second
Pixel Fill Rate 16 gigasamples per second fill rate using 4x MSAA
Shader Performance 48 billion shader operations per second
Memory 512 MB of 700 MHz GDDR3 RAM
Unified memory architecture
Memory Bandwidth 22.4 GB/s memory interface bus bandwidth
256 GB/s memory bandwidth to EDRAM
21.6 GB/s front-side bus
Overall System Floating-Point Performance 1 teraflop
Storage Detachable and upgradeable 20GB hard drive
12x dual-layer DVD-ROM
Memory Unit support starting at 64 MB
I/O Support for up to four wireless game controllers
Three USB 2.0 ports
Two memory unit slots
Optimized for Online Instant, out-of-the-box access to Xbox Live features with broadband service, including Xbox Live Marketplace for downloadable content, gamer profile for digital identity, and voice chat to talk to friends while playing games, watching movies, or listening to music
Built-in Ethernet port
Wi-Fi ready: 802.11a, 802.11b, and 802.11g
Video camera ready
Digital Media Support Support for DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R/RW, DVD+R/RW, CD-DA, CD-ROM, CD-R, CD-RW, WMA CD, MP3 CD, JPEG Photo CD • Ability to stream media from portable music devices, digital cameras and Windows XP-based PCs
Ability to rip music to the Xbox 360 hard drive
Custom playlists in every game
Built-in Media Center Extender for Windows XP Media Center Edition 2005
Interactive, full-screen 3-D visualizers
High-Definition Game Support All games supported at 16:9, 720p, and 1080i, anti-aliasing
Standard-definition and high-definition video output supported
Audio Multi-channel surround sound output
Supports 48KHz 16-bit audio
320 independent decompression channels
32-bit audio processing
Over 256 audio channels
System Orientation Stands vertically or horizontally
Customizable Face Plates Interchangeable to personalize the console
April 26, 2003
Nä men som Ondjultomte säger är det viktigt att man inte bara kan köra ett interface. Men om det inte finns stöd för HDMI eller DVI är det en superskandal. Det kan inte finnas en chans på jorden att man gör en sådan tabbe, en konsol som stödjer helt digital HD-format måste självklart ha de bästa digitala överföringsmöjligheterna. Sen får det ju självklart även finnas komponentutgång för dem som inte har HDMI och DVI på sin TV eller projektor.
Dock hoppas jag ingen köper Xbox 360 och kör med S-Video.. 😀
Tekniknörd som gillar att träna.
Jo självklart behövs det bara stöd för antingen DVI eller HDMI. Håller med om att Coax är ett bra alternativ, även om toslink nog är bättre. Mer utspritt på förstärkare osv. I men erfarenhet är det ofta fler SPDIF kontakter på förstärkare än vad det är Coax.
Tekniknörd som gillar att träna.
March 5, 2002
Ondjultomte wrote: nej inte dvi eller hdmi , hdmi bara 😉
ja, jag har bara 2 coax in på min denon 3805, medn 4 st spdif , jag som föredrar coax
aye, finns ju HDMI>DVI-adaptrar och tvärtom. Fördelen med HDMI är ju att den kan bära signalen på längre sträckor samt bära ljud i kabeln.
November 29, 2001
I'm sooo buying one!
Blir nog till att köpa alla tre den här gången.
Hoppas PS3 kör bluray, hade tänkt köpa en standalone HD-DVD-spelare så då vore en PS3 med Bluray ett schysst komplement.
Tur att man får en fin slant tillbaka på skatten i år, annars vore ekonomin en katastrof. Speciellt med tanke på att man måste köpa en förstärkare med DTS HD och Dolby Digital Plus också.
March 5, 2002
UndaC wrote: I'm sooo buying one!
Hoppas PS3 kör bluray, hade tänkt köpa en standalone HD-DVD-spelare så då vore en PS3 med Bluray ett schysst komplement.
Tur att man får en fin slant tillbaka på skatten i år, annars vore ekonomin en katastrof. Speciellt med tanke på att man måste köpa en förstärkare med DTS HD och Dolby Digital Plus också.
Och tretton högtalare. 😛
April 8, 2003
UndaC wrote: I'm sooo buying one!
Tre? Vad har jag missat? 🙂
Jag tippar på att PS3 kör Bluray, eftersom de inte brukar vara så villiga att släppa sina proprietary-grejer.
November 27, 2003
Twin_Pixel wrote: [quote=UndaC]I'm sooo buying one!
Tre? Vad har jag missat? 🙂
Jag tippar på att PS3 kör Bluray, eftersom de inte brukar vara så villiga att släppa sina proprietary-grejer.
Nintendo Revolution antar jag han syftar på 😉
//Andreas
1 Guest(s)