Xbox 360 vinner konsolkriget enligt analytiker|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Xbox 360 vinner konsolkriget enligt analytiker
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 24, 2006 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

Det känns fortfarande som en ganska öppen fråga om vilken spelkonsol som kommer att ta störst marknadsandelar denna generation. Men nu när alla tre kombattanterna, Xbox 360, PlayStation 3 och Wii lanserats har analytikerna börjat ge sin syn på det hela. Enligt Yoshiyuki Kinoshita på Merrill Lynch kommer det att bli Microsofts Xbox 360 konsol som blir vinnare i denna generations konsolkrig och anledningen ska till stor del vara på grund av Microsofts ett års försprång på marknaden.

Xboxen har Nordamerika som hemmaplan och väntas också ha runt 50% av spelkonsolmarknaden inom detta område år 2011 när nästa spelkonsolsgeneration väntas ta vid. Ser man på hela världsmarknaden blir det betydligt tajtare men marginellt övertag för Microsoft.

“We forecast respective market shares at end-FYQ3/2011 of Xbox 360 at 39%, PS3 @ 34% and Wii @ 27%, thus overturning Sony’s domination of the market with its PS2-based share of 69%, and doubling Microsoft and Nintendo’s respective market shares,”

Det är trots allt fem år tills vi får reda på det slutgiltiga resultatet men skulle Microsoft klara sig så bra som Merrill Lynch förutspår är det en riktigt stark upphämtning sedan PlayStation 2 sopat golvet med Xbox under förra generationens spelkonsolkrig.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1096556
November 24, 2006 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tvivlar inte på att Ms kommer gå ut som segrare på så vis att de ökat med mest andelar.
Men jag är lite skeptisk till att de får flest totalt.

Voleyro
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 129
1096558
November 24, 2006 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

De har haft fel förut, så det svårt att tro på de igen.

Samtidigt Som Playstation varumärket är väldigt starkt. Vi får se inom 2 år, vem som då leder försäljningen.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1096572
November 24, 2006 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

PS3 är för dyr, Wii har får dålig grafik och klarar ju inte film via DVD ens. 360 är billigare än Ps3 samt har funnits längre.

Lady
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
1096580
November 24, 2006 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Vad jag vet så klarar wii av att vissa dvd frågan är vilken version vi i eu kommer att få ..

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1096584
November 24, 2006 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

It's all about the games, och hittils så har Xbox360 förvånansvärt lite bra titlar (1 års försprång). Wii har redan väldigt många titlar på gång och verkar fått upp ångan. Kanske pga att det är i princip en upphottat GC som gör den snabb att utveckla till ?
Ps3 kommer ha en svår start iom alla problem med själva hårdvaran. Men blir spelutvecklingen snarlik den till Ps2 så kommer dom bara förlora en viss marknadsandel till Xbox360.

Blueray eller HDdvd kommer inte spela in något tror jag. Iaf inte då inget av dom är standard och när en av dom vunnit kommer det finnas separata enheter till bättre pris än Ps3 eller Xbox360+Hddvd.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Json_81
Member
Medlem
1096620
November 24, 2006 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag läst om Wii och dvd så är det ju en dvd-läsare i den och det ska komma en mjukvaru-uppdatering så att den kan köra filmer.
Men ärligt talat, finns det någon som inte har en dvd-spelare?

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
1096623
November 24, 2006 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns så mycket och säga om ämnet. Men jag tror mest på att konsolkriget handlar mer om vart folk har hjärtat! Har man ägt PS1 och PS2 är det troligast att man inneskaffar PS3! osv.. Wii tror jag mycket på, det är en maskin för hela familjen. Jag är dock lite skeptiskt gentemot x-box då jag inte anser det finns något speciellt/nytt med den.

Json_81 wrote: Men ärligt talat, finns det någon som inte har en dvd-spelare?

Jag har inte ens en cd-spelare :S

Json_81
Member
Medlem
1096625
November 24, 2006 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte i datorn heller?

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1096626
November 24, 2006 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ingen DVD-spelare (vad ska jag med en sådan till då man kan köra det från datorns DVD-enhet till tv:n!).

Tror också att Xbox kan öka mest procentuellt, men knappast att de blir störst totalt.
Annars är Wii lite av en outsider som skulle kunna få bra framgång, många har inte ens en hd-tv idag, och då blir det inte så mycket snyggare på PS3 eller 360 samtidigt som wii har potential att vara relativt billig, har en nyskapande kontroll och givetvis och kanske framförallt hela nintendos spelkatalog!

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1096628
November 24, 2006 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: Det finns så mycket och säga om ämnet. Men jag tror mest på att konsolkriget handlar mer om vart folk har hjärtat! Har man ägt PS1 och PS2 är det troligast att man inneskaffar PS3! osv.. Wii tror jag mycket på, det är en maskin för hela familjen. Jag är dock lite skeptiskt gentemot x-box då jag inte anser det finns något speciellt/nytt med den.

[quote=Json_81]Men ärligt talat, finns det någon som inte har en dvd-spelare?

Jag har inte ens en cd-spelare :S

Rätt med 360:in. Den är i stort sett en kraftigt begränsad xbox (om man gämför med allt man iaf kan göra med ett chippat sådant) som bara har lite fränare grafik. Men är man ensam på marknaden i ett år kan man få sålt det mesta och jag köpte en själv.

Gascogne
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 683
1096629
November 24, 2006 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: It's all about the games, och hittils så har Xbox360 förvånansvärt lite bra titlar (1 års försprång).

Håller med fullständigt att det är spelen som avgör vem det är som vinner i längden.

Jag har haft Xbox 360 nu drygt ett år och totalt ägt 3 spel till den, lite segt att det inte finns så många bra spel till 360n än men de kommer sakta men säkert.
Ser verkligen fram emot Mass Effect som kommer förhoppnings i januari. 😀

Sen om jag kollar på Wii och Ps3 så finns det inga direkta spel som tilltalar mig så jätte mycket än så länge men det lär komma spel som man vill ha.

Men som sagt det är spelen som styr vem som vinner i längden.

Campaigner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 421
1096763
November 25, 2006 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Med tanke på att de köper upp utvecklare och mutar sig till exklusiva spel så kan de nog komma långt. Men jag tror själv att Wii vinner eftersom den är så pass nyskapande, har Nintendos spelutbud och tilltalar vanligt folk också. Och det största argumentet är att eftersom Xbox 2 o Playstation 3 är så lika (hightech) så kommer nästan alla att äga en Wii och nåt av de andra systemen.

Känner själv en otålig kompis som köpte en Xbox 2 trots att den kosta 5000:-!!! Makabert slöseri....

N1ko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
1096989
November 26, 2006 - 2:37 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: It's all about the games, och hittils så har Xbox360 förvånansvärt lite bra titlar (1 års försprång). Wii har redan väldigt många titlar på gång och verkar fått upp ångan. Kanske pga att det är i princip en upphottat GC som gör den snabb att utveckla till ?
Ps3 kommer ha en svår start iom alla problem med själva hårdvaran. Men blir spelutvecklingen snarlik den till Ps2 så kommer dom bara förlora en viss marknadsandel till Xbox360.

Blueray eller HDdvd kommer inte spela in något tror jag. Iaf inte då inget av dom är standard och när en av dom vunnit kommer det finnas separata enheter till bättre pris än Ps3 eller Xbox360+Hddvd.

okej det är en SMAKSAK om spelen är bra eller inte till 360n. Och sedan säger du att Wii har massa fantastiska spel på G.. det är ju enligt DIG.. du säger ju som om det vore fakta.. en smaksak!! inget sånt men blir bara irriterad när alla klankar ner 360n..

Json_81
Member
Medlem
1096997
November 26, 2006 - 4:44 am
sp_Permalink sp_Print

N1ko wrote: okej det är en SMAKSAK om spelen är bra eller inte till 360n. Och sedan säger du att Wii har massa fantastiska spel på G.. det är ju enligt DIG.. du säger ju som om det vore fakta.. en smaksak!! inget sånt men blir bara irriterad när alla klankar ner 360n..

Faktum kvarstår. Ett år efter release finns det väldigt få bra spel till xbox.

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1097034
November 26, 2006 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

Det är en hel del folk på jobbet som har köpt en xbox360 nu, lagom till release av gears of war.

Nevil
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 662
1097067
November 26, 2006 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Darakir wrote: Det är en hel del folk på jobbet som har köpt en xbox360 nu, lagom till release av gears of war.

Gears of War vore enda anledningen om jag skulle köpa 360.. Men.. De kommer till PC tids nog också.. Så.. Bättre o slänga ut 3k på ett lite bättre graffe.. än på konsolen.. Sen kommer de hit ett Wii snart också.. Gillar nintendo mer än de andra faktiskt.. vet inte varför.. :S

Men men.. smaken e som baken.. o tur är väl de.. 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL