Xbox: av Amerikaner, för Amerikaner?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Xbox: av Amerikaner, för Amerikaner?
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 22, 2002 - 12:50 am
sp_Permalink sp_Print

Nu när Xboxen funnits ute i en vecka i Europa har de första försäljningssiffrorna börjat dimpa in. Hittills ser det ganska dystert ut. Microsoft har lyckats sälja lika många Xbox i hela Europa på en vecka, som Sony sålde Playstation 2 under sin första helgen bara i England. Enligt de första rapporterna kom de inte ens upp i en tredjedel av det antal Xboxar de tänkt sälja i Australien. I japan ser det heller inte så ljust ut med enast 175.000 sålda exemplar.
Kanske är det bristen på releasetitlar eller det höga priset, men å andra sidan verkade inte det påverka Playstation 2s release så mycket.

Läs mer här.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
156387
March 22, 2002 - 7:01 am
sp_Permalink sp_Print

Ni blir man lite skadeglad 😀
Muh hahha haaha haaaa! 😀 😀

Avatar
[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
Member Since:
October 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
156392
March 22, 2002 - 7:44 am
sp_Permalink sp_Print

X-Box är en bra konsoll, bara det att det är aldeles för dyr och inga ,ånga eller bra spel till den ennu, men undantag DoA3 och Halo

Avatar
Ebola
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 280
Member Since:
May 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
156407
March 22, 2002 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Det är en bra console, ingen tvekan men den är ALLDELES för dyr för vanliga svensons, nej tack jag håller mig till PC där man tom kan få all mjukvara "gratis"...

Spelen kostar ju för fan 700:- för ett spela som man troligen tröttnar på efter en vecka. gäller iofs de flesta TV-spel konsoler.

PC kostar ju max 400:- plus rabatter från kompisar som jobbar på SIBA och så.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
156432
March 22, 2002 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

HAHAHAHAHAH! fan vad rätt åt MS

[NH]JoCCo
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 74
Member Since:
September 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
156492
March 22, 2002 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är synd att det går så dåligt för MS, men tror inte dom kommer ge sig, dom inser vilket vinnande koncept det är...

Dock är det som ni säger alldeles för dyrt, mest p.g.a. skatter i europa, enligt vad jag förstått i.a.f... Det skall dock inte stoppa mig *fortsätter spara till sin Xbox*

P_E_R
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 487
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
156571
March 22, 2002 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Skadeglad ?!
Jajjemensan..
MS kan hålla sig till sitt Windows..
Va ska de å göra me Mobiler å Spel konsoller..
De borde slösa pengarna på att förbättra den.. ja.. de programvaror de redan har..
Halv flopp.. javisst.. det visste man när man hörde om xbox från början..
Va ska de göra när det släpps en Emulator ?
Det e ju inga speciella översättningar.. Xbox e ju en dator i Mac format..

ja.. de e va jag tycker..

Raffe
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
Member Since:
March 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
156572
March 22, 2002 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ännu lite för tidigt att komma med skadeglada kommentarer - även om det är Microsoft väl unnat. Vänta till slutet av månaden tills folk hinner spendera sina månadslöner. Om det då fortfarande inte har hänt något dramatiskt - ja då ser X-boxen faktiskt ut att bli en lite missräkning.

Jag tror att Microsoft eventuellt kan ha gjort en felbedömning. Man siktar på en vuxnare och mera kapitalstark spel-målgrupp. Problemet är kanske att dessa hellre satsar på en PC istället - som de gjort hitintills.
Samtidigt är X-boxen lite för dyr att ha som en självklar sekundär spelmaskin, vid sidan om PC:n. De flesta känner sig nödsakade att välja, och eftersom PC-spelen överlag är billigare + att många ser möjligheten till gratis spel via piratkopiering som en extra bonus; ja - då väljer man till sist ändå PC:n.

Och så har vi tv-apparatens bristfälliga upplösning, jämfört med PC-monitorn. Sålänge konsolen kostar 1500-2500 kr, så är det överkomligt - men 5000-6000 kr? Hur många har tillgång till en HD-TV 30+ tummare?

Samtidigt kommer nu de nya nerladdningsbara Java-mobilspelen ångande ifrån andra ändan av skalan. Det finns gränser för vad man hinner/orkar med. Många väljer nog bort den dyra och klumpiga X-boxen.

[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-03-22 20:38 ]

kr3m
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
Member Since:
November 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
157058
March 24, 2002 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-22 10:08, Ebola wrote:
Det är en bra console, ingen tvekan men den är ALLDELES för dyr för vanliga svensons, nej tack jag håller mig till PC där man tom kan få all mjukvara "gratis"...

Jo, det kan det vara samma sak som att gå in i en butik och sno ett spel smile

Spelen kostar ju för fan 700:- för ett spela som man troligen tröttnar på efter en vecka. gäller iofs de flesta TV-spel konsoler.

PC kostar ju max 400:- plus rabatter från kompisar som jobbar på SIBA och så.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL