Xbox ligger lågt i Japan|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Xbox ligger lågt i Japan
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 18, 2004 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Rubriken är faktiskt en kraftig underdrift då Microsoft inte på något sätt lyckats snärja de japanska konsumenterna med deras spelkonsol Xbox.
Xbox har fått bra fäste i Europa och Sverige efter de kraftiga prissänkningar som kommit till slag efter dess lansering. Men i Japan är man alltså föga imponerad och väljer i istället konsoler från Asiatiska konsoltillverkare.
Media Create har nyligen uppdaterat deras lista över sålda konsoler runtom i Japan för v32 och resultaten är inte direkt smickrande för Microsoft.


[Image Can Not Be Found]

När man lägger in försäljningssiffrorna i ett diagram ser man vilken bedrövlig statestik Xbox har jämfört med Sonys PlayStation 2 som regerar listan fullständigt bland de stationär konsolerna.
Den bäst säljande bärbara konsolen är Gameboy Advance SP som också har en betryggande sits framför syskonet GameBoy Advance.


Även om Microsoft har mer pengar än de flesta att putta in i marknadsföring och faktiskt har en mycket bra konsol till sitt förfogande finns det mycket lojalitet till de asiatiska konsoltillverkarna bland konsumenterna i Japan. Hur dessa siffror påverkar MS är svårt att säga, men det är intressant att pengar onekligen inte betyder allt på dagens marknad även om det ofta känns så.


Källa: ComputerSweden

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
Member Since:
September 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
698119
August 18, 2004 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

kanske kan bero på deras storlek? > deras små händer e för små för xbox-kontrollen?
Bara en tanke.

Shlumpen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1302
Member Since:
November 6, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
698129
August 18, 2004 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: kanske kan bero på deras storlek? > deras små händer e för små för xbox-kontrollen?
Bara en tanke.

Den stora kontrollen har ju slutat tillverkas, så det borde väl inte vara nåt problem...

ELIS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
Member Since:
April 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
698134
August 18, 2004 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: kanske kan bero på deras storlek? > deras små händer e för små för xbox-kontrollen?
Bara en tanke.

Det är nog inte särsilt troligt då de säljer den med S-controlern, den mindre varanten av orginalet. Jag tror mer det är att de små japanerna tycker att det finns för många västerlännska spel och portningar från PC till den. Om man ser till den japanska spelkulturen i övrigt så är Xbox en total outsider.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
698160
August 18, 2004 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är "Wonder Swan Crystal" för konsoll?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
698161
August 18, 2004 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är inne på samma spår som ELIS, tror att det handlar mycket om kultur. Som det faktiskt ofta gör i Japan. Det kan ju liknas lite vid svenskars syn på volvo, saab och ericsson t.ex. De är svenska företag från grunden och det bidrar en hel del till försäljningen i Sverige.
MS har ju också en tendens att få lite "svarta fåret" stämpel bland konsumenter och det lär ju inte hjälpa.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
698167
August 18, 2004 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Vad är "Wonder Swan Crystal" för konsoll?

Har faktiskt ingen aning om jag ska vara ärlig, men här har du lite information i alla fall.
Wonder Swan Crystal

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
Member Since:
May 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
698285
August 18, 2004 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Fattar inte varför de la ner den stora kontrollen 🙁

Tur man har ett par iaf. Gillar inte den lilla alls. Jag ahr små händer och inga problem med kontrollen.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
698611
August 18, 2004 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker som japanerna jag.. Ps2 har roligare spel enligt mig (rpg).
Xbox har mest PC liknande spel. GameCube har starka figurer som lyfter dom (Zelda, Mario & Metroid).
Men alldeless för få och dyra spel.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
698833
August 19, 2004 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl: Även om jag verkligen uppskattar Xbox då jag är väldigt mån om bild och ljudkvalité så kan jag hålla med lite om att det finns för många "PC-spel" till Xbox. FPS är riktigt enerverande att spela på vilken konsol som helst och även om det går att få fungera helt okej, som i Halo, sitter man bara och tänker på hur mycket skönare det varit med mus och tangentbord.
Tycker man släpper för många "portade" FPS-spel till Xbox som är svåra att få bukt med då du använder en vanlig spelkontroll.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
698897
August 19, 2004 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nog som tidigare nämts att göra med hur många bra (och som japanerna tycker att är bra) spel det finns till Xbox. Ingen vill köpa en konsol som det inte finns några spel man tycker om till.

En annan sak som får siffrorna att se bättre ut i Sverige är (vet inte i resten av europa) är den omfattande moddingen som pågår av xboxar. Såg i en superplan för ett tag sedan en siffra, minns inte exakt vad den var men tror den var över 50%. Dvs över 50% av de xbox;ar som säljs i sverige är moddade.

Vilket är fullt förståeligt, själv skulle jag aldrig köpa en orginalxbox när man kan göra så mycket mera med den genom att modda den (byta hårddisk och ha filmer på den, spela emulatorspel etcetc). Jag har dock inga planer på att införskaffa en xbox.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 66
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL