Xbox2 och PS3|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Xbox2 och PS3
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 16, 2004 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Som de flesta vet så tillverkas Xbox av Microsoft, och innehåller en grafikprocessor från nVidia. Den kommande Xbox:en kommer fortfarande tillverkas av Microsoft, men grafikchippet kommer istället tillverkas av ATi. Det i sig är kanske inget nytt, men i och med E3-mässan har det börjat dyka upp lite intressant information kring grafikchippet.

Enligt Beyond3D har ATi gjort en del tillkännagivanden angående chippet där de sagt arkitekturen inte kommer skilja sig alltför mycket från dem man finner i en vanlig PC.
Enligt en del rykten är chippet ATi talar om deras kommande R500-chip. ATi sägs också gå över till en ny shaderarktitektur med det kommande grafikchipet, då de förväntar sig en övergång från 130nm tillverkningsteknik till 90nm, och på så vis fortfarande kan hålla nere storleken på GPU:n.
Processorn i den kommande Xbox:en tillverkas av IBM, som tillsammans med Toshiba och Sony även utvecklar en ny processor kallad Cell. Cell-processorn består av flera mindre processorer, som skall arbeta parallellt med varandra. Antagligen kommer denna processor sitta i Sonys kommande konsol PS3.

Mer om information om detta finner ni bl.a. på Beyond3D och Ny Teknik.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
621989
May 16, 2004 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Nice. Då kanske man ska köpa en box om inte handkontrollerna är lika knubbiga...:)

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
622056
May 16, 2004 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD_RULEZ wrote: Nice. Då kanske man ska köpa en box om inte handkontrollerna är lika knubbiga...:)

nejnej, du får ett GameCube.
Sköna handkontroller, och i de sitter det redan ATi-chip.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
622061
May 16, 2004 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD_RULEZ wrote: Nice. Då kanske man ska köpa en box om inte handkontrollerna är lika knubbiga...:)

hahaha, oja ;]. antagligen kommer det bli svårt att chippa den kommande Xbox:en med modchips, för M$ verkar ju riktigt inne på det här med Palladium (om det nu fortfarande heter så?). Då förlorar ju faktiskt konsolerna lite av sin charm.. jag menar, man vill ju faktiskt kunna lira alla Japanska RPG-spel ;).

Jag hoppas att M$ eller Sony bygger en mer HTPC-liknande konsol, då den ändock står vid TV:n. Hade varit superdupersmidigt med inbyggda funktioner för att spela in TV-avsnitt, koppla konsolen till datorn osv. Vore dumt av dem om dem inte gjorde det. Sony är ju verkligen en konsol, så mest troligt är det väl i sådana fall att Xbox 2 blir mediastation. Nåja...'

EDIT:

boogey wrote: [quote=AMD_RULEZ]Nice. Då kanske man ska köpa en box om inte handkontrollerna är lika knubbiga...:)

nejnej, du får ett GameCube.
Sköna handkontroller, och i de sitter det redan ATi-chip.

Oj, där kom en boogey å skrev precis när jag klickat på "Skicka" :P.
På tal om GameCube, jag ska nog köpa ett tack vare det låga priset och alla underbara Zelda-spel.

När du sade GameCube kom jag även att fundera på vad Nintendo har att sätta emot dessa två kommande bestar från M$ resp. Sony. Någon som hört ngt? Nu menar jag inte portabla konsoler alltså, för att Nintendo lanserar sådana i äkta GB-anda relativt snart går att läsa i våra nyheter några dagar tillbaks.

pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
Member Since:
February 23, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
622076
May 16, 2004 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Gött att någon fattar att ATi regerar.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
622084
May 16, 2004 - 11:51 pm
sp_Permalink sp_Print

pcw wrote: Gött att någon fattar att ATi regerar.

Microsoft (M$) menar du? Jag tror det kan vara bra att ATi och M$ samarbetar ännu mer än tidigare, då ATi kan få in ytterligare ett eller ett par fingrar på marknaden. Tror det kan vara bra i.o.m. DX-Next och framtida grafikkort från ATi.

64bitsSebbe
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 209
Member Since:
April 22, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
623167
May 18, 2004 - 7:02 am
sp_Permalink sp_Print

Är ryktet sant att det ska vara dubbla prollar på 1.5ghz alltså över 3.0ghz på ps3 eller ps4?

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
623189
May 18, 2004 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

64bitsSebbe wrote: Är ryktet sant att det ska vara dubbla prollar på 1.5ghz alltså över 3.0ghz på ps3 eller ps4?

Jag har inte en aning, men det tvivlar jag starkt på. Iofs ligger PS4 "enormt" långt in i framtiden så man vet aldrig.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
623296
May 18, 2004 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

64bitsSebbe wrote: Är ryktet sant att det ska vara dubbla prollar på 1.5ghz alltså över 3.0ghz på ps3 eller ps4?

2*1,5GHz≠3.0GHz

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
623303
May 18, 2004 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

Är ryktet sant att det ska vara ett 3cores 3.5Ghz processor i Xbox2 alltså > 10 Ghz?

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
623486
May 18, 2004 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom de flesta hård- och mjukvarutillverkare brukar vara ganska tysta om sina projekt spekuleras det alltid en hel del. Spekulationer leder till rykten, oftast falska sådana. Hur som helst, här finner ni lite externa länkar med intressant läsning om Xbox 2:

Har ni inget bättre för er kan ni ju läs alla övriga artiklarna på sidorna också.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 35
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL