August 22, 2005
Som de flesta vet så tillverkas Xbox av Microsoft, och innehåller en grafikprocessor från nVidia. Den kommande Xbox:en kommer fortfarande tillverkas av Microsoft, men grafikchippet kommer istället tillverkas av ATi. Det i sig är kanske inget nytt, men i och med E3-mässan har det börjat dyka upp lite intressant information kring grafikchippet.
Enligt Beyond3D har ATi gjort en del tillkännagivanden angående chippet där de sagt arkitekturen inte kommer skilja sig alltför mycket från dem man finner i en vanlig PC.
Enligt en del rykten är chippet ATi talar om deras kommande R500-chip. ATi sägs också gå över till en ny shaderarktitektur med det kommande grafikchipet, då de förväntar sig en övergång från 130nm tillverkningsteknik till 90nm, och på så vis fortfarande kan hålla nere storleken på GPU:n.
Processorn i den kommande Xbox:en tillverkas av IBM, som tillsammans med Toshiba och Sony även utvecklar en ny processor kallad Cell. Cell-processorn består av flera mindre processorer, som skall arbeta parallellt med varandra. Antagligen kommer denna processor sitta i Sonys kommande konsol PS3.
Mer om information om detta finner ni bl.a. på Beyond3D och Ny Teknik.
September 17, 2001
AMD_RULEZ wrote: Nice. Då kanske man ska köpa en box om inte handkontrollerna är lika knubbiga...:)
hahaha, oja ;]. antagligen kommer det bli svårt att chippa den kommande Xbox:en med modchips, för M$ verkar ju riktigt inne på det här med Palladium (om det nu fortfarande heter så?). Då förlorar ju faktiskt konsolerna lite av sin charm.. jag menar, man vill ju faktiskt kunna lira alla Japanska RPG-spel ;).
Jag hoppas att M$ eller Sony bygger en mer HTPC-liknande konsol, då den ändock står vid TV:n. Hade varit superdupersmidigt med inbyggda funktioner för att spela in TV-avsnitt, koppla konsolen till datorn osv. Vore dumt av dem om dem inte gjorde det. Sony är ju verkligen en konsol, så mest troligt är det väl i sådana fall att Xbox 2 blir mediastation. Nåja...'
EDIT:
boogey wrote: [quote=AMD_RULEZ]Nice. Då kanske man ska köpa en box om inte handkontrollerna är lika knubbiga...:)
nejnej, du får ett GameCube.
Sköna handkontroller, och i de sitter det redan ATi-chip.
Oj, där kom en boogey å skrev precis när jag klickat på "Skicka" :P.
På tal om GameCube, jag ska nog köpa ett tack vare det låga priset och alla underbara Zelda-spel.
När du sade GameCube kom jag även att fundera på vad Nintendo har att sätta emot dessa två kommande bestar från M$ resp. Sony. Någon som hört ngt? Nu menar jag inte portabla konsoler alltså, för att Nintendo lanserar sådana i äkta GB-anda relativt snart går att läsa i våra nyheter några dagar tillbaks.
September 17, 2001
pcw wrote: Gött att någon fattar att ATi regerar.
Microsoft (M$) menar du? Jag tror det kan vara bra att ATi och M$ samarbetar ännu mer än tidigare, då ATi kan få in ytterligare ett eller ett par fingrar på marknaden. Tror det kan vara bra i.o.m. DX-Next och framtida grafikkort från ATi.
April 22, 2004
August 7, 2003
Är ryktet sant att det ska vara ett 3cores 3.5Ghz processor i Xbox2 alltså > 10 Ghz?
September 17, 2001
Eftersom de flesta hård- och mjukvarutillverkare brukar vara ganska tysta om sina projekt spekuleras det alltid en hel del. Spekulationer leder till rykten, oftast falska sådana. Hur som helst, här finner ni lite externa länkar med intressant läsning om Xbox 2:
- Flash-diskar istället för hårddisk
- Mer rykten om just flera processorer från IBM osv. (samma info som Laglordens länk)
Har ni inget bättre för er kan ni ju läs alla övriga artiklarna på sidorna också.
1 Guest(s)