Zalman VF900-CU: Recension|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Zalman VF900-CU: Recension
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 10, 2006 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

Zalman VF900-CU kan ses som en ganska ointressant produkt då det ju bara handlar om en kylare för ditt grafikkort. Även om det kanske inte låter speciellt exotiskt eller nödvändigt för många är det faktiskt inte bara överklockare som kan få stor nytta av att byta kylare på sitt grafikkort. Dagens kort är mer avancerade och utvecklar mer värme än någonsin och med tanke på tillverkarnas tajta originalkylare är det ofta något måste offras. De flesta grafikkort av högre rang har kylare som går ganska varma men trots allt låter en hel del, inte sällan är grafikkortskylaren en av de mer högljuda delarna i en dator. Zalman är kända för sina effektiva och tysta processorkylare men vi har kikat närmare på deras senaste kylare för grafikkort för att se hur denna klarar av sin uppgift att hålla grafikkortet svalt vid en låg ljudnivå.

"I takt med att prestandan ökar så ökar också effektutvecklingen på grafikkorten, detta har gjort att tillverkarna får sätta på större och större kylare på sina kort. Vill man dessutom pressa ut det där lilla extra ur sitt kort så är original kylningen, i många fall, för dålig."

:: Läs hela recensionen på NordicHardware

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1049589
June 10, 2006 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

nice! skulle dock vart trevligt o se den på ett nyare grafikkort. tex x1900 och 7900 serien.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1049591
June 10, 2006 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har kört dem på mina 7800GTX, och det funkar. Dock så blev jag rätt irriterad över de stora skruvarna på baksidan. De gjorde det omöjligt att montera Kylarna på min SLI-setup, och för att jag skulle få det att fungera, så fick jag byta till vanliga skruvar.

andy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 234
1049594
June 10, 2006 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kör den på mitt 7900 och den kyler kalasbra och är framförallt tyst.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1049596
June 10, 2006 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

Ja visst hade det vart trevligt att testa den på te.x X1900XTX eller 7900GTX. Men det var nte praktiskt möjligt då jag inte ägernågon av dessa kort. Desssutom så blir mitt X800 GTO ganska varmt (som synes i testet) så jag tror att VF900 klarara ett kyla även värre kort, utan problem.

Det där med SLI är ju ganska intressant. När jag tittar nu så är det precis att tv stycken kylare skulle få plats i SLI. Men, precis som fu söger, så sitter tummskruvarna ivägen. Det borde man iuförsig, lätt kunna fixa genom att fila ner skruvarna, men då förlorar man ju all hopp om att få loss dem igen.

Jag tycker att ideen med tumskruv är bra. Det gör installationen väldigt lätt. Ska jag vara ärlig tror jag inte det är meningen att kylaren ska fungera i SLI då de annars brukar vara ganska duktiga på att skryta med at något passar i SLI. men det borde gå att byta ut dem mot nån form av mutter och ändå klara att köra dem i SLI.

denstore
Member
Medlem
1049597
June 10, 2006 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

GurkGager wrote: Ja visst hade det vart trevligt att testa den på te.x X1900XTX eller 7900GTX. Men det var nte praktiskt möjligt då jag inte ägernågon av dessa kort. Desssutom så blir mitt X800 GTO ganska varmt (som synes i testet) så jag tror att VF900 klarara ett kyla även värre kort, utan problem.

Det där med SLI är ju ganska intressant. När jag tittar nu så är det precis att tv stycken kylare skulle få plats i SLI. Men, precis som fu söger, så sitter tummskruvarna ivägen. Det borde man iuförsig, lätt kunna fixa genom att fila ner skruvarna, men då förlorar man ju all hopp om att få loss dem igen.

Jag tycker att ideen med tumskruv är bra. Det gör installationen väldigt lätt. Ska jag vara ärlig tror jag inte det är meningen att kylaren ska fungera i SLI då de annars brukar vara ganska duktiga på att skryta med at något passar i SLI. men det borde gå att byta ut dem mot nån form av mutter och ändå klara att köra dem i SLI.

Jo, det gick att byta ut skruvarna. De som sitter till AC´s NV5 passar t.ex. perfa, och är inte alls lika stora och klumpiga som tumskruvarna till Zalmanen. När det sedan kommer till rå kylprestanda, så upplevde jag att AC´s kylare över lag är bättre. Inte bara till själva graffekylningen, men det ger en svalare burk i.o.m. exhaust-lösningen.

Dock så skall jag väl tillägga att det var en fin recention. Keep up the good work.

eXcore
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 411
1049598
June 10, 2006 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

synd att dom inte testa den imot VF700:an

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
1049600
June 10, 2006 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=GurkGager]Ja visst hade det vart trevligt att testa den på te.x X1900XTX eller 7900GTX. Men det var nte praktiskt möjligt då jag inte ägernågon av dessa kort. Desssutom så blir mitt X800 GTO ganska varmt (som synes i testet) så jag tror att VF900 klarara ett kyla även värre kort, utan problem.

Jo, det gick att byta ut skruvarna. De som sitter till AC´s NV5 passar t.ex. perfa, och är inte alls lika stora och klumpiga som tumskruvarna till Zalmanen. När det sedan kommer till rå kylprestanda, så upplevde jag att AC´s kylare över lag är bättre. Inte bara till själva graffekylningen, men det ger en svalare burk i.o.m. exhaust-lösningen.

Dock så skall jag väl tillägga att det var en fin recention. Keep up the good work.

Jag tror att mycket beror på hur pass bra chassi kylning man har. I min Sonata 2 så sitter det 2st 120mm fläktar som ger ganska bra luftflöde, men det är i övrigt ganska trångt. Jag tror att AC Silencer funkar bättre om man te.x inte har nån chassi kylning alls, eller väldigt dålig.

denstore
Member
Medlem
1049601
June 10, 2006 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

GurkGager wrote:
Jag tror att mycket beror på hur pass bra chassi kylning man har. I min Sonata 2 så sitter det 2st 120mm fläktar som ger ganska bra luftflöde, men det är i övrigt ganska trångt. Jag tror att AC Silencer funkar bättre om man te.x inte har nån chassi kylning alls, eller väldigt dålig.

Jo, fast oavsett om man har bra kylning eller inte, så är AC-varianten egentligen en smartare och mer genomtänkt lösning. Att vispa runt varmluft i chassit är egentligen inte särskilt optimalt.
Jag har själv 3st 120:or i mitt chassi, och jag märkte direkt en skillnad på chassitemperaturerna när jag hade AC monterat.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1049616
June 10, 2006 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är ledsen i ögat för att det inte finns någon 3:e-partskylare som passar på mitt 6600GT(AGP).

VF700 _kan_ funka, men bara på vissa kort. Olyckligtvis är mitt kort inte ett av dem.

drikkcola
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
1049617
June 10, 2006 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

vad var rumstempen?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
1049631
June 10, 2006 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Rumstemperaturen var 20-21 grader. Luften inne i chassit vet jag inte så noga men det är nog varmare än utanför i alla fall.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
1049730
June 10, 2006 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Silentpcreview gjorde nyligen test på 4st grafikkort kylare:
http://www.silentpcreview.com/.....page1.html
900:an klarar sig bäst.

denstore
Member
Medlem
1049793
June 11, 2006 - 6:43 am
sp_Permalink sp_Print

Kaleid wrote: Silentpcreview gjorde nyligen test på 4st grafikkort kylare:
http://www.silentpcreview.com/.....page1.html
900:an klarar sig bäst.

Fast man kan ju fråga sig om varför de konstaterar att AC´s NV5 är för högljudd efter att deras tester visar att den var tystast.....
En annan intressant sak som visar sig när man läser testen är att de har använt NV:ns minneskylningsplåt på alla testerna. Varför? Känns det som ett väl genomfört test?

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
1050414
June 13, 2006 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

En del rekommenderar Arctic Cooling Accelero X1 resp. Accelero X2, för de är tystast och kyler dessutom minnena mer effektivt än Zalmans lösning.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 285
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL