April 17, 2005
Zalman VF900-CU kan ses som en ganska ointressant produkt då det ju bara handlar om en kylare för ditt grafikkort. Även om det kanske inte låter speciellt exotiskt eller nödvändigt för många är det faktiskt inte bara överklockare som kan få stor nytta av att byta kylare på sitt grafikkort. Dagens kort är mer avancerade och utvecklar mer värme än någonsin och med tanke på tillverkarnas tajta originalkylare är det ofta något måste offras. De flesta grafikkort av högre rang har kylare som går ganska varma men trots allt låter en hel del, inte sällan är grafikkortskylaren en av de mer högljuda delarna i en dator. Zalman är kända för sina effektiva och tysta processorkylare men vi har kikat närmare på deras senaste kylare för grafikkort för att se hur denna klarar av sin uppgift att hålla grafikkortet svalt vid en låg ljudnivå.
"I takt med att prestandan ökar så ökar också effektutvecklingen på grafikkorten, detta har gjort att tillverkarna får sätta på större och större kylare på sina kort. Vill man dessutom pressa ut det där lilla extra ur sitt kort så är original kylningen, i många fall, för dålig."
January 9, 2004
Ja visst hade det vart trevligt att testa den på te.x X1900XTX eller 7900GTX. Men det var nte praktiskt möjligt då jag inte ägernågon av dessa kort. Desssutom så blir mitt X800 GTO ganska varmt (som synes i testet) så jag tror att VF900 klarara ett kyla även värre kort, utan problem.
Det där med SLI är ju ganska intressant. När jag tittar nu så är det precis att tv stycken kylare skulle få plats i SLI. Men, precis som fu söger, så sitter tummskruvarna ivägen. Det borde man iuförsig, lätt kunna fixa genom att fila ner skruvarna, men då förlorar man ju all hopp om att få loss dem igen.
Jag tycker att ideen med tumskruv är bra. Det gör installationen väldigt lätt. Ska jag vara ärlig tror jag inte det är meningen att kylaren ska fungera i SLI då de annars brukar vara ganska duktiga på att skryta med at något passar i SLI. men det borde gå att byta ut dem mot nån form av mutter och ändå klara att köra dem i SLI.
March 11, 2003
GurkGager wrote: Ja visst hade det vart trevligt att testa den på te.x X1900XTX eller 7900GTX. Men det var nte praktiskt möjligt då jag inte ägernågon av dessa kort. Desssutom så blir mitt X800 GTO ganska varmt (som synes i testet) så jag tror att VF900 klarara ett kyla även värre kort, utan problem.
Det där med SLI är ju ganska intressant. När jag tittar nu så är det precis att tv stycken kylare skulle få plats i SLI. Men, precis som fu söger, så sitter tummskruvarna ivägen. Det borde man iuförsig, lätt kunna fixa genom att fila ner skruvarna, men då förlorar man ju all hopp om att få loss dem igen.
Jag tycker att ideen med tumskruv är bra. Det gör installationen väldigt lätt. Ska jag vara ärlig tror jag inte det är meningen att kylaren ska fungera i SLI då de annars brukar vara ganska duktiga på att skryta med at något passar i SLI. men det borde gå att byta ut dem mot nån form av mutter och ändå klara att köra dem i SLI.
Jo, det gick att byta ut skruvarna. De som sitter till AC´s NV5 passar t.ex. perfa, och är inte alls lika stora och klumpiga som tumskruvarna till Zalmanen. När det sedan kommer till rå kylprestanda, så upplevde jag att AC´s kylare över lag är bättre. Inte bara till själva graffekylningen, men det ger en svalare burk i.o.m. exhaust-lösningen.
Dock så skall jag väl tillägga att det var en fin recention. Keep up the good work.
January 9, 2004
denstore wrote: [quote=GurkGager]Ja visst hade det vart trevligt att testa den på te.x X1900XTX eller 7900GTX. Men det var nte praktiskt möjligt då jag inte ägernågon av dessa kort. Desssutom så blir mitt X800 GTO ganska varmt (som synes i testet) så jag tror att VF900 klarara ett kyla även värre kort, utan problem.
Jo, det gick att byta ut skruvarna. De som sitter till AC´s NV5 passar t.ex. perfa, och är inte alls lika stora och klumpiga som tumskruvarna till Zalmanen. När det sedan kommer till rå kylprestanda, så upplevde jag att AC´s kylare över lag är bättre. Inte bara till själva graffekylningen, men det ger en svalare burk i.o.m. exhaust-lösningen.
Dock så skall jag väl tillägga att det var en fin recention. Keep up the good work.
Jag tror att mycket beror på hur pass bra chassi kylning man har. I min Sonata 2 så sitter det 2st 120mm fläktar som ger ganska bra luftflöde, men det är i övrigt ganska trångt. Jag tror att AC Silencer funkar bättre om man te.x inte har nån chassi kylning alls, eller väldigt dålig.
March 11, 2003
GurkGager wrote:
Jag tror att mycket beror på hur pass bra chassi kylning man har. I min Sonata 2 så sitter det 2st 120mm fläktar som ger ganska bra luftflöde, men det är i övrigt ganska trångt. Jag tror att AC Silencer funkar bättre om man te.x inte har nån chassi kylning alls, eller väldigt dålig.
Jo, fast oavsett om man har bra kylning eller inte, så är AC-varianten egentligen en smartare och mer genomtänkt lösning. Att vispa runt varmluft i chassit är egentligen inte särskilt optimalt.
Jag har själv 3st 120:or i mitt chassi, och jag märkte direkt en skillnad på chassitemperaturerna när jag hade AC monterat.
June 8, 2001
Silentpcreview gjorde nyligen test på 4st grafikkort kylare:
http://www.silentpcreview.com/.....page1.html
900:an klarar sig bäst.
March 11, 2003
Kaleid wrote: Silentpcreview gjorde nyligen test på 4st grafikkort kylare:
http://www.silentpcreview.com/.....page1.html
900:an klarar sig bäst.
Fast man kan ju fråga sig om varför de konstaterar att AC´s NV5 är för högljudd efter att deras tester visar att den var tystast.....
En annan intressant sak som visar sig när man läser testen är att de har använt NV:ns minneskylningsplåt på alla testerna. Varför? Känns det som ett väl genomfört test?
2 Guest(s)