April 17, 2005
När Microsoft presenterade sin andra generations portabla multimediaspelare var det med stort fokus på spelarens stöd för högupplösta videosignaler. Detta avslöjades tydligt redan i namnet och många undrade vad Zune HD verkligen hade under skalet som skulle göra det möjligt att spela upp 720p video i ett så litet format. Efter många rykten och diskussioner verkar det nu som att NVIDIA bekräftat att det är grafikkortstillverkarens ARM-baserade Tegra-krets som står för arbetskraften i Microsofts nya mediaspelare.
NVDIA Tegra var ordentligt aktiv på Computex tidigare i månaden och det var även där man enligt PC Perspective bekräftade att Microsoft valt Tegra-plattformen för Zune HD.
Zune HD är utrustad med en 3,3-tums OLED display som med en 480x272 pixlars upplösning står sig riktigt bra mot konkurrenterna. Men då den integrerade displayen knappast lämpar sig för material i 720p upplösning har Microsoft även försett spelaren med en HDMI-utgång.
[Image Can Not Be Found]
Med stöd för Wi-Fi och integrerad webbläsare har Zune HD även mer funktionalitet än bara musik och filmuppspelning, vilket Tegra-plattformen också kan hjälpa till med. Bland annat genom hårdvaruaccelererad uppspelning av Flash-material som man nu utvecklar tillsamans med Adobe.
July 4, 2008
Mean Machine wrote: Jag vet inte vad ipod-fansen röker, men inte är det då någon speciell ljudkvalité... Vilken MP3-spelare som helst spöar ju ipod utan att ens försöka.
Det kan jag verkligen hålla med dig om. Jag tror att de gillar hanteringen av all musik. Det är relativt lätt att använda.
1 Guest(s)