Hösttävling hos NordicHardware - Vinn påkostade Gigabyte-moderkort!|Historiska föremål|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hösttävling hos NordicHardware - Vinn påkostade Gigabyte-moderkort!
Christer "Apexi" Norrman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 23, 2014 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

[Image Can Not Be Found]

Sommaren är över och hösten kommer intågande i full fart, men för de flesta av oss så är det en efterlängtad period då vi bokstavligen talat har smält bort under sommarvärmen. Men för att låta våra medlemmar svettas ännu mer så rullar NordicHardware igång en utav många kommande heta tävlingar.

För att alla ska ha en chans att vinna så hålls tävlingen relativt enkelt, och för varje tävling så kommer det att bli en ny tävlingsform.

Vi på NH vill att ni kort och gott beskriver ert bästa minne med eran dator.
Det kan ha varit den nya PC'n som ni packade upp Julen 1996, eller första gången ni startade upp det där efterlängtade spelet som alla pratat om. Eller varför inte när nätaggregatet brann upp i ett moln av rök som fick brandkåren att rycka ut?

Varenda liten detalj är för stor att uteslutas

Har ni bilder från era historier så är det ett stort plus.

Hur tävlingen går till

• Alla deltagare skriver deras bidrag i denna tråd. Bilder är valfritt, men för att göra det mer spännande för alla läsare så är detta att föredra.
  • Tävlingen kommer att pågå i en vecka. Så den 17'e Oktober kl. 18:00 avslutas tävlingen och tråden kommer att stängas.
  • Alla bidrag som har skickats in kommer att listas upp i en ny tråd med en omröstning där alla registrerade medlemmar hos NordicHardware + NH medarbetare har möjlighet att rösta fram vinnarna.
  • Tre priser, tre vinnare.
  • NH kontaktar vinnarna via forumet för fullständigt namn och adress.

Regler

• Man kan/får bara rösta på ett bidrag per tävling.
  • Man får inte rösta på sitt eget bidrag. Vi ser vem som har röstat på vad, och skulle någon rösta på sig själv så utesluts denne direkt från tävlingen.
  • Vi kan inte plocka bort eller ändra någons röstning. Så va noga med vem du röstar på.
  • IP-loggning kommer att ske till en viss grad. Så att registrera ett "spök konto" för att kunna dela ut fler röster eller skicka in fler bidrag är inte tillåtet.
  • Utöver dessa regler så gäller även forumets allmänna regler.
  • Bryter du emot någon av dessa regler så kommer ditt bidrag räknas som ogiltigt, och i värsta fall kan du bli borträknad i framtida tävlingar. NH crew har rätten att diskvalificera de vi anser har fuskat eller brutit mot reglerna.

Priser

Gigabyte har länge varit vida känd för deras pålitliga och tåliga moderkort med överklockare som inriktning, men på senare tid har även "gamers" blivit ett stort dragplåster. Påkostade kondensatorer, stabilt nätverkskort och ett högkvalitativt ljudkort, allt i en och samma låda.
Går ni i tankarna att uppgradera era datorer så är detta ett ypperligt tillfälle att bli en utav Gigabytes familj. Tre heta priser som ger er en bra start på ett nytt bygge eller varför inte bara en uppgradering.

1a pris: Gigabyte GA-Z97X-SOC Force
[Image Can Not Be Found]

• LGA1150. Supports 4th and 5th Generation Intel Core processors
  • Premium 4-way CrossFire support with OC Brace
  • Precise digital CPU power design
  • SATA Express support for 10 Gb/s data transfer
  • Exclusive GIGABYTE OC Features
  • Killer E2200 gaming networking
  • 2x copper PCB design
  • Realtek ALC1150 115dB SNR HD Audio with Built-in rear audio amplifier
  • New Heatsink design with 8 onboard fan connectors
  • Long lifespan Durable Black Solid caps
  • APP Center including EasyTune and Cloud Station utilities
  • GIGABYTE UEFI DualBIOS

2a pris:
Gigabyte GA-Z97X-UD5H
[Image Can Not Be Found]

• Extreme multi graphics support
  • Precise digital CPU power design
  • SATA Express support for 10 Gb/s data transfer
  • M.2 for SSDs drives with up to 10 Gb/s data transfer
  • Killer E2200 and Intel gaming networking
  • Realtek ALC1150 115dB SNR HD Audio with built-in rear audio amplifier
  • 2x copper PCB design
  • Long lifespan Durable Black Solid caps
  • GIGABYTE UEFI DualBIOS

3e pris:
Gigabyte GA-Z97M-D3H
[Image Can Not Be Found]

• Extreme multi graphics support
  • HD Audio support
  • Highly efficient MOSFET design
  • LAN with high ESD Protection
  • GIGABYTE LAN Optimizer
  • Long lifespan Durable Solid caps
  • GIGABYTE UEFI DualBIOS
osse80
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
1295295
October 1, 2014 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

Det var julen 1989 och vi i min familj hade bestämt oss för att vi skulle hoppa över allt vad julklappar var och istället köpa en dator via släktingar i Tyskland... Jag kommer aldrig glömma när vi packade upp paketen...

Det var en Amiga 500+ med hör och häpna 2 Mb ram-minne, några spel och en monitor på hela 14 tum... DÄR sattes första stenen i mitt datorintresse och det har inte falnat sedan dess även om det inte finns lika mycket tid att sitta vid datorn idag 25 år senare när man bor i villa med fru och katter...

Datorminnena sedan dess har bara hopat sej med både blixtnedslag, uppbrunna nätagg och idiotiska felköp... Men den där känslan när vi packade upp Amigan är svår att slå!

Douglas Bergentz
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1295297
October 1, 2014 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Året var 1995, bodde då tillsammans med min mor, min far och min syster.
Min far var studerande och arbetade som hobbyprogrammerare hemifrån. Och mitt starkaste minne från det året, eller mycket av min barndom snarare, var när jag som treåring fick sitta i min pappas knä och lära mig Warcraft Orcs and Humans. Älskar strategispel (och Blizzard) sedan dess. En mindre mängd mardrömmar efter första spelomgången. Anser dock att det var värt det!

DrPepper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 960
1295303
October 1, 2014 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Här kommer min historia om hur jag lyckades få familjen att överge 56k internet och skaffa bredband som det kallades.

Året var nog 1998 och comhem hade precis dragit in fiber i kåken vi bodde i.
Farsan hade några månader tidigare investerat i Tele2 Internet 56k med tillhörande V90 modem och minutpriset på hela 5kr/min, detta räckte ju eftersom jag ändå inte skulle få vara uppkopplad mot internet(pff fick han). Jag upptäckte hur man kopplade upp sig och fann sedan ICQ som var relativt dagsfärskt kvällarna spenderades uppkopplad i snitt 2-5h/dygn. Följande månad dök räkningen på 2500kr upp och jag sa väl något i form med "hade du valt att skaffa Comhem 10mbit bredband hade du sluppit en sådan dyr räkning", Dagen efter beställdes ett 10mibt bredband från Comhem och 2veckor senare var resten historia.

DrPepper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 960
1295304
October 1, 2014 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Året var 2003 äntligen hade jag råd att köpa min första egna dator ett Socket A system.

Hårdvaran bestod utav en Athlon Xp 1700+ Processor,ECS moderkort och 2x256MB SDRAM tillsammans med en 320MB PATA hårddisk, Grafikkortet vara ett TNT 2 Ultra. Chassit lackerades med röd front och blå metallic sidor. Lyckan att få bygga ihop sin egna första dator var obeskrivlig, att installera Windows var en ren nightmare med floppy disketter hit och dit.

När lackeringen utav chassit var klar var hårdvaran inte "modern" längre och datorn såldes vidare.

Ruscher
Hi, nice to meet you!
Medlem
1295309
October 1, 2014 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

http://i.imgur.com/z0xXvfp.jpg

Mina tankar går direkt tillbaks till min högstadie och gymnasietid. Man hade inga bekymmer i världen utan man kunde bara gå hem efter skolan och sätta sig vid datorn och logga in på CS 1.5, WC3, IRC och Ventrilo, sen var kvällen räddad. Alla dessa timmar man spenderade tillsammans med sina vänner genom spelen på vardagara. Sen när helgen närmade sig så ringde man och bokade byföreningens festlokal så man kunde samlas och köra ett mini LAN tillsammans allehopa. Internet fanns såklart inte i lokalen, utan en av vännerna bodde 150meter från lokalen så det var bara att lägga ut nätverkskablen som vi hade investerat i mellan husen. Sen pluggade man in den i swichen och delade alla på 100mbit på 10 personer. Det är fina minnen!

Johan Grankvist
Hi, nice to meet you!
Medlem
1295310
October 1, 2014 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Kvällen mark mörk och snön hade lagt sig permanent den gången då min far kom hem med den första datorn
Han hade köpt en 8088, vilket var ett monster på hela 10MHz och en hårddisk på 10Mb. N00b som vi var så fick vi ta hjälp för att ens koppla ihop skärm, dator och skrivare. Sen när det var gjort så kom automatiskt frågan "Hur startar vi den?" 🙂
När man väl hade blivit lite varm i kläderna och lärt sig grunderna i datorhantering så slängde farsan DOS 4 manualen i famnen på mig och sa "Varsågod och lär dig så du kan lära mig". Lite ego kanske men idag så var det nog det bästa som kunde hända för jag läste faktiskt boken från start till slut. Visst fick man fråga vänner om lite andra saker men grunden till mitt kunnande las den vintern när man lärde sig DOS 4, komprimering av hårddisk, installera spel, skriva om config och autoexec för att få igång installerade spel samt basic programmering.
Synd att man inte sparade den datorn. För den satt man framför x-antal hundra timmar och nötte Civilization 1 på.

Ja just det, datorn var så hiskelit snabb så du fick inte trycka på en knapp när introt till Civ 1 visades för då frös datorn.
Du var tvungen att vänta i typ 15 minuter tills introt var klart och spelet startat. surprised

pa1983
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1295314
October 1, 2014 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Mina första riktigt positiva minnen var med En Apple Power PC med en PPC 80Mhz CPU, Intern 500Gb HDD och Extern 2GB SCSI disk och 96MB ram vill jag minnas. Fick rita olika saker och jag mins än i dag hur bra bild (upplösning och färgdjup) Apple faktiskt hade jämfört med PC på den tiden. Fick skriva ut mina bilder på en färgskrivare. Detta var väl runt 1995.
Det var en bekant till mina föräldrar.
Ingvar hette han. Han var lärare på en skola, lärde ut diverse ritprogram bland annat så han lärde mig en del och fick in mig på datorer.
Tyvärr dog han i cancer för ett år sedan.

Så när vi fick möjlighet att hyra en dator från min mors jobb hade jag lite baskunskaper så jag fick välja system. Blev en Pentium 166Mhz Classic, med 32Mb ram, Cirrus Logic 5446 grafikkort och 1.6Gb Western Digital IDE hårddisk och original Soundblaster 16 ISA ljudkort från Creative och 15" skärm. Gick att välja 133Mhz Pentium bland annat.

Vi fick hem datorn. Var en vit Midi AT låda, keytronic tangentbord och någon skum CRT skärm av okänt fabrikat. Viy låda med gammal klassiska LCD panel som visade frekvensen på då enorma 166Mhz. Datorn körde då nya Windows 95!

Lite roligt för det låg uppenbarligen en piratkopia av Doom2, någon som haft kul på jobbet och testat maskinen kanske och lite annat godis gömt lågt in i filanhteraren så mycket nöje gav det 😀

CD läsaren på 10x byttes ut efter nåt år då den gav blåskärmar och vi tillslut efter mycket tjatande fick en ny, 24X enhet och sedan fungerade alla spel prima.

Vi köpte flera tidningar med demo CD skivor och installerade ett spel mins jag. Spelet Hette RISK och installationen totalt havererade windows så det kom upp ett felmeddelande och windows slutade totalt att fungera och sedan bootade windows inte riktigt.
Ingvar kom på besök och lärde mig hur man reparerade och installerade windows, ställa in boot loaders, skapa bootbara floppys etc.

1998 uppgraderades datorn med Voodoo 2 12Mb och till 96MB ram. Quake 2 laddade om en bana efter 2 sekunder, tog 30 sekunder med 32MB ram och grafiken var gudomlig! Alla tar 3D för givet i dag men att gå från 320x240 i software rendering till 800x600 med riktig 3D grafik och inte massa enorma pixlar till texturer var enormt! Ska inte tala om skillnaden i FPS!
Jag fräste också en kylfläns till Voodoo 2 kortet några år senare när jag började gymnasiet. Solid aluminium! Var fina grejer det. Den finns kvar limmad på ett annat Voodoo 2 kort.
Voodoo 2 kortet klockades till en 109-110Mhz på GPU:erna vill jag minnas.

Det monterades också en quantum firball 8.4gb disk för lagring av mer spel så klart 😀
Vill också minnas att original WD 1.6Gb disken byttes ut mot en 30GB IBM Deskstar 75GXP och det parades med ett Promise ATA100 kort.
Den fick sin egna lilla HDD kylare med med 3x40mm fläktar och filter.
100Mbit nätverkskort köptes till också senare så vi kunde ha internet och spela spel över nätverk mot den nya hyrdatorn.

På den tiden blev datorerna så snabba hela tiden att spel knappt var spelbara utan uppgradering vart annat år så när jag lämnade in den för att byta moderkort och CPU på PC data och fick tillbaks den så hade dom glömt massa kablar till moderkortet och dessutom satt en garantilapp på IHS:en på min helt nya K6-2 450Mhz så den var brun av värmen!

Fick glatt skaffa pasta och montera om allt själv och dra led kablar och annat till moderkortet dom glömt. Dom blåste dessutom mina föräldrar och tog dubbelt betalt för montering än överenskommet. Efter det gjorde jag allt själv som rörde hårdvara.

Sedan blev K6-2 500Mhz lappad och klockad till 550Mhz och modifierad Socket A fläns. När man tänker tillbaks så var 50Mhz uppgradering ganska dumt men på den tiden var det ren race om vem som hade mest Mhz bland polarna.
Sedan tog jag bort IHS med rakblad genom att montera processorn i ett gammalt AT moderkortet och satte kuddar på varje hörn som Athlon och Duron hade. Kunde bara drömma om att ha råd med en Duron eller Athlon då jag inte hade pengar till ram eller nätdel och låda.

Fick upp den till 570Mhz. 600Mhz krävde MYCKET spänning så vågade inte köra det för länge. Drog över 40W i 600Mhz!

Sedan blev det nytt ram. Bort med gamla 96MB EDO ram och in med PC100, 192MB total.
Blev också Soundblaster Live 5.1, buggarna med dom, oj oj så mycket strul. Blev aldrig bra fören jag bytte till socket A.
Blev även GeFroce 2 GTS 32MB. Lite väl snabbt för min då åldrande K6-2 @ 550-570Mhz. Tror jag mest körde 550Mhz då man kund få upp bussen till maximala 100Mhz och det var snabbare än 95Mhz buss för 570Mhz.
Grafikkortets ram klockades så klart och fick RAM kylflänsar gjord av den gamla Pentium 166Mhz kylaren vill jag minnas.

Det blev även en kort sväng med H2O kylning. Hemmabygd så klart. Värmepacket från skroten, lödde ett kylarblock i skolan, pump och fläktar från biltema. Fläktarna började dock gå sönder redan första dan och dom kostade 300KR/st! Skräp fans på den tiden med det är säkert så klaga inte på dyra fläktar i dag. Så det blev Zalman CNPS3100G kylare. Den var i ren koppar och guldpläterad. Det ni, det var lyx!

Chassit modifierades genom åren. Chassifläkt monterades. Fans inte original. Hål borrades i toppen då jag bara hade råd med en fläkt. Senare blev det en fläkt till. Lådan målades blå.

I dag har jag kvar diskettstationen, zalman kylaren och Soundblaster 16 ljudkortet från datorn.

När vi hyrde den andra datorn så fick vi hyra en digitalkamera med så jag har bilder på datorn under dom sista levnadsåren. Den fick leva i minst 5 år i alla fall och levde hårt men fungerade väl och var en trogen maskin. Den fick offra mycket delar till min första från grunden hemmabyggda maskin.

Så lite bilder ska vi allt bjuda på.

Lådan omålad och modifierad till max.
[Image Can Not Be Found] Insida så klart. Skulle tro att specifikationerna då var följande. K6-2 500@550-570, 192MB ram, 8.4+30Gb disk, ATA100 PCI kort, Voodoo 2 12Mb, GeFroce 2 GTX, 100Mbit Nätverkskort. Senare tillkom Soundblaster Live 5.1 innan datorn pensionerades.
[Image Can Not Be Found] Närmare bild. Ser ut som den är äldre då det sitter en WD caviar 1.6Gb lägst upp.
[Image Can Not Be Found] Här kan man se Soundblaster 16 ljudkortet. Alla jag kända hadde kloner i princip men detta är original Creative.
[Image Can Not Be Found] Min K6-2 500Mhz med bortagen IHS. Kunde sänka spännigen ett par hack efter det. Dom gillade att gå kalt och limet som användes var iget vidare. Den fick nytt liv hos en annan ägare som körde den i 600Mhz med vett med Volt och det gick bra vad jag hörde.
[Image Can Not Be Found] Monterat hemmajorda distanser i skumgummi av nåt slag. Precis som Duron och Athlon hade men det är som sagt en K6-2 500Mhz Socket 7 CPU.
[Image Can Not Be Found]

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
1295315
October 2, 2014 - 6:50 am
sp_Permalink sp_Print

Mitt bästa datorminne är nog när jag satt några dagar innan julafton 2003 och benchade 3DMark2001 inför SMPC.

Jag körde en Athlon 64 3200+ i ca 2700 MHz kyld av en Prometia, moderkortet var ett Shuttle AN50R, det enda socket 754 kort som tog minnesspänningen från 5V-linan och därför kunde ge 3.6-3.7V till mina BH-5:or som gjorde 270 MHz i 2-2-2. Grafikkortet var ett Radeon 9800 XT som kyldes av ett vattenblock från Swiftech och en 226W peltier. Vattnet tog jag från kökskranen så det gick slangar över hela lägenheten. Jag hade alla fönster öppna så det var väl si sädär 5-10 grader i lägenheten och jag satt med mössa och vantar samt en kanna nybryggt kaffe. Klockan var väl runt 3 eller 4 på natten och jag hade nog kört minst 200 rundor 3Dmark2001 som hade kraschat vid något tillfälle och var rätt less. Men så fick jag till en runda, allt klaffade och jag lyckades till slut knipa 3:e platsen. Vilken känsla!

Bild på Swiftech på Radeon, STOOR 😀

[Image Can Not Be Found]

Benchhörnan exkl slangar från köket och betydligt mer städat än under bench 🙂

[Image Can Not Be Found]

Olycka någon dag innan ovan nämnda benchsession

[Image Can Not Be Found]

ante_ante
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 434
1295316
October 2, 2014 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Mitt minne va för 21år sedan. Jag hade då ett sommarjobb på ett lager med en hög timpenning runt 30kr, bra med pengar då för ett sommarjobb. Min plastfar hade en kompis som drev en datorbutik i Sollentuna. Lönen kom och jag minns att direkt efter jobbet åkte jag dit för att inhandla min första Pentium 100mhz processor tillsammans med moderkort & minnen. Det kändes verkligen super att gå ut från butiken med " grymma " delar till min första dator jag själv skulle få bygga ihop. Visst har man kört 286:or och 386:or men detta var verkligen något extra. Åren har gått och jag minns det som att det va igår. Ett viktigt kliv in i Intels värld !!

tal666
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1295321
October 2, 2014 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt Datorintresse startade för mycket länge sedan... då Datorn blev till och internet föddes. men det kunde slutat lika fort som det startade, om nu X'ets kommentar, varit det som styrt, efter, denna händelse som nu följer...
- innan Solen, innan tiden fanns...
Det var då jag Fällde skog till en kompis, som i sin tur betalade mig genom att fixa en DX2 66, så min Amiga500 fick pensionera sig...
nackdelen var att vid tidpunkten skapades många av de genres som idag fungerar bra då det finns fast uppkoppling med en fast summa, varje månad.... o.s.v. Det var då saker skapades, så det är, vad vi har idag.
Rollspelen gick ifrån att vara textbaserat, där man gav order och utförde saker genom att skriva, - " greppa svärd; slå monster, gå vänster, etc " till att få Bilder av rörliga hjältar... man kunde skönja, saker som bord, stolar, Berg, monster o.s.v.
Det var då rollspelen skapades och jag upptäckte Meridian 59... det var spännande och tidskrävande, det gällde att bygga upp sin karaktär...
det tog tid... och där, var problemet, jag la väldigt mycket tid, på detta... Och det största problemet var att man då fick koppla upp sig via Modem, (telefonmodem 28,800Baud) och då betalade man vanlig minutpris under tiden man "surfade"

Efter de 3 första månaderna satt satt man som på nålar, för spelet trollband en... Då telefon räkningen kom, och den visade på 3000:-
så satt man på nålar också... men dessa var sprungna ur ögon på min sambo.... ( telefonräkningarna kom varje kvartal, på den tiden..)
Spelet var dock så spännande och trots att man nu sa sig tänka på... och man trodde man gjorde det... så efter de nästa 3 månader som sedan förflöt så " trodde man att man var säker.." att man var en duktig pojke... Men... när så den andra räkningen kom och denna också visade på en summa av 3000 kr... så fick jag till slut se mig besegrad... och inse att det fick bli att spela singelspel och Bomberman och liknande spel på datorn, för Online spel, var inte för mig,.. inte då i alla fall.... 😉
Att det ifrån det blev nya datorer, Nya tider och ett "nytt snabbare internet" kanske inte är så konstigt, för som sagt allt framskrider...
men, det var nära där och då... att allt fick ett slut... 🙂

T.

Pontus_1
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
1295402
October 5, 2014 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt bästa hårdvaruminne måste vara min första helt egna dator och den ända riktigt highend dator jag byggt ihop då man varit student sen det blev aktuellt att uppgradera från den, detta trots att inget gick som det skulle från start med detta bygge!
Det var en Intel socket 478 som i första rundan bestod av ett Abit IC7-G (RIP) moderkort, 512 MB DDR, en Intel P4 2.6 GHz Northwood och ett Nvidia 4200 ti.
Delarna var noggrant utvalda för att ge bra bang for the buck efter lite överklockning men denna rundan vann jag inte i Kisellotteriet. Processorn överklockade till imponerande 2.83 GHz och var mest troligt det sämsta Northwood chippet som lämnat fabriken. Ram minnet jag fick hem var Corair XMS men inga 2-2-2-5 stickor som utlovat så de blev det RMA på där komplett ersatte mig med ett par som skulle klara 2-2-2-5 och om de gjorde det, jag fick ett par dyra BH5 minnen istället vilka tyvärr inte fick sträcka på benen än med den nuvarande CPUn även om det kom senare smile.

Efter alla dessa problem var det i alla fall dags att visa varför jag hade varit smart och köpt ett 4200ti istället för det mycket dyrare 4600ti (samma kort, olika frekvenser) som polaren hade köpt så vi laddade upp för en LAN kväll där vi skulle bencha våra nya system, han med AMD 754 och jag med Intel 478, vi började med en runda i 3dmark 01 utan överklockning och självklart drog hans 4600ti det längsta strået men efter lite överklockning skulle det ändra sig för jag hade till och med investerat i en 3dje parts kylare från Zalman så inget kunde gå fel!
För er som inte kommer ihåg Zalmans kylare som var the shit på den tiden så var det en sådan här skapelse
[Image Can Not Be Found] Tji fick jag, mitt val av Palit Daytona som märke på grafikkortet var inte jackpot, det visade sig vara ett fabriks underklockat kort vilket framgick när man läste ordentligt på lådan vilka frekvenser det hade, detta var dock inget som det skrivits ut någonstans på nätet där kortet köptes (Undrar varför det företag gick under..) och kortet hade en maxklock precis under standard frekvenserna på vad ett 4200ti skulle haft samtidigt som polarens kort klockade fantastiskt och visade sig vara bland de bästa 4600ti korten på en viss konkurrents forum.
Jaja, än var det inte över. Jag var ung och kunde inget om elektronik (gick ju trots allt i högstadiet!) men att leta upp en guide på en Voltmod med blyertspenna kunde jag, så den genomfördes vilket fixade till mycket av problemet med överklockningen, nu gick kortet i alla fall nästan upp till en "normal" överklockning av ett 4200ti eller precis över ett ej överklockat 4600ti kort. Nu i efterhand inser jag att det var mer tur en skicklighet då jag inte ens hade en multimeter på den tiden!

Ja här kunde storyn om mitt första bygge slutat med i princip allt i katastrof, CPU och GPU överklockade riktigt dåligt men prestandan var bra i alla fall 🙂
Men det blev snart bättre, mina föräldrar skaffade en ny dator som innehöll en P4 Prescot 3.2 GHz vilket var ett sådär kö då AMD64 hade hunnit komma vid den tiden men det ledde till att jag bytte CPU med dom då de klagade på att datorn var högljud då Prescot CPUerna gick varmt, riktigt varmt!
En annan nackdel förutom att de var väldigt varma var ju att de var långsammare än de gamla P4orna i samma frekvens så skillnaden på en 3.2GHz prescot och en 2.83GHz northwood var inte mycket att prata om. Men Prescot överklockade bra, riktigt bra. Jag hade den uppe i 4GHz vid benchande och 3.8 GHz vid normal användning på luft men så långt ville inte RAM hänga med på max 2.8V (den stora begränsningen med ABIT IC7 korten) och då jag nu hade förstått att jag hade ett par BH5or så var det dags att lära sig lite grundläggande elektronik och att använda en multimeter för nu var det dags att göra en riktig Vmod!
Med insikten att det värsta som kunde hända var att jag behövde skaffa ett 939 system istället om det gick på röven så bestälde jag hem komponenterna jag behövde och plockade fram löddkolven, efter lite pill då det är väldigt små saker att löda på lyckades jag genomförde Vmoden till RAM och plötsligt kunde jag mata så hög spänning jag önskade till mina fina minnen med resultatet att jag kunde köra 24/7 klock på 245 FSB med 2-2-2-5 i minnes timings

Ungefär i samband med detta var jag iväg på Dreamhack (kan det varit 2004?) och träffade Crotale samt såg på hur de pressade mot den magiska gränsen på 200% OC på en Celeron Mobile med hjälp av Dice/LN2

Detta fick mig att få upp ögonen för extremöverklockning och jag viste att jag var tvungen att testa så veckan efter mitt uppgraderingspaket med socket 775 delar kom så var min hemmagjorda DICE-pot redo för test och en låda med Dice blev upphämtad. Jag verkligen önskar att jag hade lite bilder från detta då det var det häftigaste jag gjort i hårdvaruväg och något jag verkligen ser fram emot att testa igen nu i höst när/om budgeten tillåtter 🙂
I vilket fall som så gick försöket bättre än jag vågade drömma om, potten passade att montera, hade bra kontakt och tillslut startade systemet med fullständig subzero issolering. Jag började med att försöka maxa frekvensen och det slutade med ett fint screenshoot på 4.83 GHz vilket för lite referens skull hade motsvarat en 8 plats med den CPUn samt det högsta resultatet med DICE på HWbot idag.
Nästa steg var att försöka mig på en super tid i superpi på Dice! Tyvär sviktar minnet lite men jag vet jag var under 30 sekunder i alla fall vilket var fantastiskt på den tiden och runt 4.5 GHz, sen helt plötsligt en runda så hände det som inte skulle hända, inte fick hända men som jag viste kunde hända. Ofta beskrivs det som den blå magiska röken men i detta fallet var det snarare en öppen låga när en av mosfetsen till spänningsreguleringen gav upp och mitt fina IC7-G gick till himeln.

Visst var det ett tråkigt slut för kortet men det var passe när det hände och det gick ut med stil, its beter to burn out then fade away som man brukar säga!

Weston Pitman
Hi, nice to meet you!
Medlem
1295410
October 6, 2014 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

I am a hardware newbie, I started getting into computer hardware back in 2011. I was given a hand-me-down Dell That had a Socket 478 Pentium 4 at 2.2 Ghz with 4 sticks of 128MB SDRAM in it. It also had a HIS Radeon 9550 256 MB. I always thought it was the coolest PC ever until one day it had gotten noticeably slower. I did my research and figured out that not only had one of the ram sticks died, but that I had been using a dinosaur! Over time I saved my money and learned enough about computers to build my first PC in 2012. :rolleyes: Just this last month I have been looking to build another, and one of these motherboards would do very nicely!
Good luck everyone!

Bjørnar Berntsen
Hi, nice to meet you!
Medlem
1295416
October 7, 2014 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

Jeg husker at jeg brukte alle mine konfirmasjonspenger på å kjøpe meg en Amiga 500 i 1989, selv om alle mine kompiser sparte pengene til moped kjøpte jeg meg en amiga 500.
Hadde det my moro med den, tilbringte mange timer foran den å husker jeg solgte den med vemod etter 5 år, brukte pengene på en moped da 🙂
Nå er det mere moro å bygge pc, bare så synd at det koster så mye.

Daniel Asplund
Hi, nice to meet you!
Medlem
1295437
October 9, 2014 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kommer ihåg när min mor köpte lös våran första stationära dator från landstinget där hon jobbade, kommer tyvärr inte ihåg innehållet men då fungerade den utmärkt till det mesta!. Dock genom åren började den sacka efter och efter något år började det roliga. Medans man spelade eller t.o.m satt på nätet kunde datorn börja lagga och krångla, spelade man fick man slå på den 2 gånger och satt man på nätet fick man slå någon gång extra så funkade den igen:D, det jobbigaste var ju när man hade små lan med kompisarna och fick ha datorn utanför huset på vintern för att den skulle kyla.. Lite jobbigt att springa ut nån gång i timmen.. Det lanet tog nog död på den då den blev överhettad efter någon minut när den stod inomhus :(. Bror köpte en gaming dator han byggde själv och jag satt på mors då nya laptop. För 2 år sedan fick jag hem min första egna stationära samt brors gamingdator som jag fick om jag kunde fixa den!, kan säga att jag suttit många dygn med skiten och bytt delar och komponenter men inte funkar den. Funka hemma men när man körde den till en kompis som skulle låna så låste den sig direkt.. Hem och installera om och funka perfekt igång i flera dygn men låste sig såfort kompisen fick den.. Så den datorn är nu förklarad död.. Dock finns de flesta delar kvar samt delar från 3 andra datorer :O. Kommer nog snart bygga ihop en dator till tjejen då hennes laptop strular så vore ju perfekt med moderkort att starta från 😀

Jan Karjalainen
Hi, nice to meet you!
Medlem
1295438
October 9, 2014 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Det var 1983 när jag hade sparat och bett ihop pengar till en Commodore 64. Tyvärr hade jag inte tillräckligt för att kunna köpa en bandstation samtidigt.
Detta medförde att när jag hade skrivit Basic-kod, som på den tiden fanns i datortidningar, kunde jag inte spara den. När jag stängde av datorn, försvann allt jag hade knappat in...
Vilket gjorde att jag fick knappa in Basic-kod igen nästa gång jag satte på min kära C-64. Det var på det viset jag lärde mig programmering, och intresset har hållit i sig sen dess.
Efter ett par veckor hade jag dock fått ihop pengar till en bandstation, vilket var ett enormt lyft!

Jack Green
Hi, nice to meet you!
Medlem
1295439
October 9, 2014 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Mitt roligaste datorminne, eller åtminstone mest minnesvärda är när jag som liten snorvalp, femton år gammal skulle bära min dator + tjockskärm hem till kompisen för att LANa. Hade fått dit datorn, och bar nu monitorn upp för en längre backe när jag blir bländad av två strålkastare. Visar sig att polisen är där med sin piketbuss, och ut kliver två poliser och stoppar mig med frågan: "Är det där din dator?" varpå jag drygt svarar "Nej, det är min monitor."

Dennis Tabula
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
1295442
October 9, 2014 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Året var 2002. Jag hade precis byggt ihop min nya fräsiga dator med Intels nya Northwood CPU på 2.8ghz. Jag var tuffast i länet och många människor avundsjuka (inte alls) på mitt fräsiga bygge. 2GB Ram på det och ett ATI Radeon 9800 grafikkort på det med den där fräcka ICE-Q kylaren. Oj oj oj! Vilken fart! Vilken fläkt! (verkligen! Fläkten och kylaren var skitstor!) Vilka LED-lampor jag hade i chassit!

Dom flesta spelen flöt ju faktiskt på riktigt bra. Allt var frid och fröjd.

Fast forward ett halvår: En kompis hade börjat pilla lite med överklockning (ni ser säkerligen var det här kommer sluta, men häng med iallafall) och tyckte att "det här var minsann inte så svårt. Du kan göra det du med!" tyckte han.

"Ja, vad fasen. Varför inte?" tänkte jag. Glad i hågen börjar jag läsa lite på nätet om vad man kan börja med som amatör. Grafikkort var ju en relativt simpel grej att överklocka. Sagt och gjort, jag laddade ner ett program och började ändra hastigheter till höger och vänster. Hittade ganska omgående vad kortet klarade och låste helt enkelt in det nya värdena. Visst tusan blev kortet lite häftigare.

Men processor och minnen då? Det hade ju kompisen också lyckat överklocka sådär riktigt tufft. Han fick upp sin 2.8ghz CPU i nästan 3.2ghz på bara luft!

"Du bara ändrar lite i BIOS," sa kompisen. "Inte alls komplicerat."
"Jag testar," svarade jag. Kan han, kan jag var min tankegång.

Jag hittade snabbt värdena man kunde ändra på i BIOS på moderkortet, som för övrigt var ett ABit i7 eller A7 kanske? Hur som haver, jag börjar kika lite på värdena och det är väl i samma veva då Fan går i mig och jag tänker "Go big or go home." Max multipel och max FSB ändring, ökade lite volt i samma veva. Sparade ändringarna och startade om systemet.

Pang! lät det och så dog processorn. Och moderkortet. Och hårddisken. Och ett av minnena. Grafikkortet klarade sig undan denna massiva överklockningsfail.

Det blev 10 lax i nya datorprylar...

Sedan dess överlåter jag överklockning till folk som har mera vett i skallen än vad jag hade.

Dennis Sievertz
Hi, nice to meet you!
Medlem
1295445
October 9, 2014 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Min lillebror är ca 4 år yngre än mig och har alltid haft otur när det kommer till tekniska prylar (eller så är han bara klantig).

För ca 8 år sedan när jag bodde hemma hos mina föräldrar så brukade min bror ofta använda min dator för att han inte hade en egen. En dag kommer han utspringande ur mitt rum och skriker att min dator brinner, när jag väl går in i mitt rum så ser jag genom plexi-fönstret på sidan av datorn att det faktiskt slår lågor inuti datorn. Jag lyckas dra ut strömsladden och sedan ställa ut den på balkongen och försökte släcka den. Det gick inte bra och i princip hela datorn var att skrota efter det (tror jag kunde spara min dvd-brännare.

När jag sedan tittade närmare på vad som hänt så verkar som att det på något sätt blivit kortslutning i grafikkortet som sedan började brinna (det var det som var värst skadat).

Det var min lilla historia 🙂

Abang Norman Manoh
Hi, nice to meet you!
Medlem
1295455
October 10, 2014 - 8:15 am
sp_Permalink sp_Print

Jag var ungefär 6-7 år (-97) och var hos en gammal vän. Hans pappa kom precis hem med glada nyheter till familjen och sa, jag har köpt oss en dator. Alla var glada och kollade ut genom fönstret när han bar in det stora paketet, han satte ner den i vardagsrummet och alla ville självklart se vad som fanns innuti. Han öppnade kartongen, tog ut dåtidens tjock skärm och det var det. Han pluggade sedan in den i vägguttaget och alla log och stirrade på skärmen. Tills en av brödrarna säger, varför kommer ingen bild? Den kanske är sönder svarade pappan. Ingen hade förstått att skärmen bara var till för att visa bild. Det fanns varken dator, tangentbord eller mus, men det löste sig senare som tur var.

Nu skrattar hela familjen åt deras första "dator" när den historien kommer upp.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 186
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL