Bulldozer - Part 1|Page 2|Medlemmarnas egna tester|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bulldozer - Part 1
blossa
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 214
sp_UserOfflineSmall Offline
1270977
November 2, 2011 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade tänkt köra 3D06 idag, men av någon anledning kunde jag varken installera 3D06 eller grafikdrivrutiner. 🙁 Det kan ha berott på halvkass USB-sticka. Jag ska forska i det i morgon.

Dagens nöje bestod i att testa andra minnen. 🙂 25000p i CPU-score i 3DMark Vantage med 4.8GHz är iaf passerat.

blossa
Medlem
1271297
November 8, 2011 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har varit lite stiltje med postande. Jag har som sagt bl.a. testat andra minnen. Sen har jag testat lite inställningar som känns intressanta för prestandan på bulldozer. Det verkar vara en del inställningar som gynnar Bulldozern som för Phenom var lite av en nackdel. Jag ska testa lite mer innan jag kan dra någon riktig slutsats. 🙂 Här är en runda i CineBench 11.5 med 4797MHz på CPUn, 820MHz på minnena och timingarna 6-6-6-18-24.
[Image Can Not Be Found] Jämfört med resultat postade på andra ställen så verkar resultatet hyfsat klock-för-klock. Det finns dock lite mer att testa, så vi får se var det slutar. 🙂

EDIT: cpu-z 1.58.8 visar lite mer rätt och visar även NB-frekvens.

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1271300
November 8, 2011 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

blossa;1271410 wrote: Det har varit lite stiltje med postande. Jag har som sagt bl.a. testat andra minnen. Sen har jag testat lite inställningar som känns intressanta för prestandan på bulldozer. Det verkar vara en del inställningar som gynnar Bulldozern som för Phenom var lite av en nackdel. Jag ska testa lite mer innan jag kan dra någon riktig slutsats. 🙂 Här är en runda i CineBench 11.5 med 4797MHz på CPUn, 820MHz på minnena och timingarna 6-6-6-18-24.
[Image Can Not Be Found] Jämfört med resultat postade på andra ställen så verkar resultatet hyfsat klock-för-klock. Det finns dock lite mer att testa, så vi får se var det slutar. 🙂

EDIT: cpu-z 1.58.8 visar lite mer rätt och visar även NB-frekvens.

Är det samma processor? det står ju inte ES längre. Bra TDP trots överklockningen. Bulldozer var ju känd för att dra mycket. Är det där CPU-z för just Bulldozer? ska väl finnas ett paket för den processorn

blossa
Medlem
1271302
November 8, 2011 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jepp, det är samma processor. Det finns en beta-version av cpu-z ute som heter 1.58.8, den verkar iaf ha bättre stöd för Bulldozer och mitt moderkort. 🙂

Jag har inte mätt strömmen, men upp till 4.6-4.7GHz så går det att köra ganska låg spänning, iaf under 1.4v. Sen drar det iväg en del... Upp mot 4.9GHz börjar det bli dags för bra fläktar.

Förresten, det går inte att stänga av kärnor/moduler i mitt BIOS. 🙁 Därav inga tester med att deaktivera någon core. Tanken är att böra köra lite grafiktester snart. 🙂

blossa
Medlem
1271378
November 10, 2011 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Har börjat att få lite snurr på minnena nu, så nu är största problemet att välja vilken CAS man ska köra. 😀

Här kommer lite screenshot från kvällens testande. Högsta NB i dessa tester är 2700MHz. Det verkar vara bra att köra HTT i samma hastighet, så den är samma som NB i alla tester. (högsta NB/HTT än så länge är ~2760MHz om jag inte minns fel)

Först 3D06 CPU-test.
[Image Can Not Be Found]

Fritz:
[Image Can Not Be Found]

Vantage med CAS7 (lägre CPU-klock än de andra nedan):
[Image Can Not Be Found]

Vantage med CAS6:
[Image Can Not Be Found]

Vantage med CAS8:
[Image Can Not Be Found]

Jag har inte grejat speciellt mycket med subtimingar än, så det finns lite mer att ta. Åsikter om vilken CAS jag ska fortsätta att finjustera nu när det är dags att byta fläkt? 😉

EDIT: Jag insåg just själv att jag borde kunna pressa CAS8 en bit högre...

n0pax
Medlem
Forum Posts: 237
1271385
November 10, 2011 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur mycket kan du underklocka, dvshur mycket kan du sänka strömförbrukningen och vilken MHz får du på processorn? Skulle kunna tänka mig en underklockad bulldozer för tex en server i linux, bara för att ha kul : )

Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
1271389
November 10, 2011 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

1060 cl7 är ganska bra 🙂 Tror det är the way to go, om du inte kan nå närmare 1200 cl8.

blossa
Medlem
1271392
November 10, 2011 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

n0pax: Finns det någon minimi-frekvens som du vill ha? Jag kan prova med t.ex. 2GHz och se hur låg spänning jag kan köra med. Kanske i kombination med Turbo på 3.6GHz med lägsta möjliga spänning? Skoj fråga. 🙂

Calathea: Jag tror också det. 🙂 Just nu börjar CAS8 att bli trixig kring 1100MHz, så jag vet inte om det är värt att försöka pressa det mer... CAS7 1060MHz är som du säger ganska bra. Jag tror inte det finns så mycket att tighta till där dock. På CAS6 går det nog att tighta en del.

Jag körde några rundor i 5GHz nu. Spänningen var 1.45-1.49 (det fladdrar en del) och högsta tempen var 58 grader. Jag hade faktiskt förväntat mej högre temps. 🙂 Alla bench går inte igenom alla gånger så jag får fippla lite på inställningarna i helgen för att få det 100% stabilt. Kanske får jag hoppa upp ett snäpp till på CPU-spänningen.

n0pax
Medlem
Forum Posts: 237
1271393
November 10, 2011 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter bra : )

Väntar med spänning på resulatet : )

blossa
Medlem
1271402
November 10, 2011 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Dags för sängen här så det blev ett snabbtest...

Turbo har jag aldrig använd tidigare, så jag vet inte om jag gjorde något galet med det eller ej. Men datorn envisades med att gå i 3.9GHz (jag glömde kolla spänningen) hela tiden. Den gick aldrig ner till 2GHz.

Så jag stängde av Turbo och körde 2GHz fast. Jag hann sänka till strax under 1.0v Innan Cinebench 11.5 var färdigt. [Image Can Not Be Found]

Jag kan köra fler rundor under fredagskvällen och se hur mycket mer jag kan sänka spänningen. 🙂 Om du vill så kan jag även testa hur högt jag kan gå med en viss spänning.

blossa
Medlem
1271432
November 11, 2011 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

hirsch: Nu börjar jag uppleva lite av den där droop som du har på vcoren. Från 1.54v i idle till 1.41v under load. Så det får bli till att prova att modda. 🙂

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1271433
November 11, 2011 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska du överklocka, eller ska du fisa runt? 😛

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
1271438
November 11, 2011 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine;1271546 wrote: Ska du överklocka, eller ska du fisa runt? 😛

Haha! :p Jag tyckte faktiskt det var rätt intressant att se hur den presterar underklockad.

Här är en tabell som man kanske kan jämföra med?

http://techreport.com/r.x/amd-.....ebench.gif

Jag kan inte lägga upp bilden här i forumet av någon anledning..... Men dessa siffrorna kanske kan ge lite referens även om testsystemet inte är detsamma.

Fredrik_8
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
1271443
November 12, 2011 - 1:09 am
sp_Permalink sp_Print

blossa;1271545 wrote: hirsch: Nu börjar jag uppleva lite av den där droop som du har på vcoren. Från 1.54v i idle till 1.41v under load. Så det får bli till att prova att modda. 🙂

🙁 verkar som att droopen varierar, här är en annan snubbe med väldigt hög droop (notera, för mig spelar det ingen roll vilket BIOS jag har)... http://www.xtremesystems.org/f.....ost4992185

Påminn mig om jag aldrig någonsin ska köpa moderkort ifrån Gigabyte igen!

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1271444
November 12, 2011 - 5:32 am
sp_Permalink sp_Print

Kanske därför min dator varierar när det gäller stabilitet. Min dator kraschade ett tag varje gång den har varit avstängd, men när jag startat om den så funkar den som den ska. Nu har den funkat ett tag igen dock på senaste tiden. Jag tror att jag aldrig kommer att köpa nåt Gigabyte kort mer. Jag körde alltid Asus innan jag chansade med detta kortet. Har aldrig haft några större problem med Asus om man bortser det första jag köpte med VIA chip på

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1271448
November 12, 2011 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har en fråga till blossa. Har du en sådan där mätare så man kan se hur mycket ström systemet drar? Skulle vara intressant att se hur mycket den drar när den går i 2ghz.

blossa
Medlem
1271450
November 12, 2011 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine: Det är gott å fisa. 😀 Det blir kväve vad det lider. Nu är det mycket annat som tar tid så jag kan bara greja lite då och då. Nästa vecka är kass pga arbetstider, men jag hoppas hinna lite iaf. I dag ska jag se om jag har grejer kvar så jag kan löda enligt denna bild:
[Image Can Not Be Found] Källa: http://sinhardware.com/index.p.....38;start=3

Att spänningen droppar känns inte direkt märkesrelaterat. Jag har haft ASUS-kort som varit värre, samtidigt som jag haft ASUS-kort som varit riktigt bra. Fast visst kan man undra över att detta ska behöva upplevas om och om igen, trots att åren går och utvecklingen går framåt...

hirsch: Det var först när jag kom över ~1.5v som jag började få stora problem. Visst har jag tidigare märkt att spänningen fladdrat lite, men det har gått att kompensera med högre spänning. 😀 1.475v blev 1.44-1.45, 1.500v blev ungefär detsamma med samma frekvens. Men när jag ökade klocken så blev 1.500v 1.42-1.44v i load.

Swedish Berserk: Några tips på hur man ska testa? Jag kan se hur låga spänningar jag kan ha för att köra 3.6GHz och Turbo (dvs, typ allt på auto, förutom vcore).
Min bästa idé är att köra 1.0v och se hur hög frekvens som det går att köra lite bench i. Vad gäller single-thread-resultatet i bilden du länkar till, så är det nästan så jag skulle vilja filma belastningen på kärnorna när man kör sådana bench. Om nu Microsoft ändå ska uppdatera schemaläggaren i Win8, så önskar jag att dom även fixar så att single-thread-applikationer ligger still på en och samma kärna/modul. Varför ska man behöva sätta "affinity" manuellt för single-thread-applikationer som vill ha mycket kraft?

Viking1962: Jag hade samma problem med min bräda när jag bytte minnen. Trots att jag clearad cmos så kom jag sällan in i Windows. En natt utan batteri på brädan löste mitt problem. 🙂
Min åsikt om sådana problem allmänt sett är att det är något i BIOS som är satt till AUTO som inte blir korrekt vid uppstart. För att lösa problemet så försöker jag ställa alla värden manuellt. Jag tycker det är totalt hopplöst att felsöka när man har en massa AUTO-inställningar... 🙁

P.S. Min bästa OCH sämsta bräda genom tiderna har varit av märket ASUS. Rev1.0 av brädor är lite som "grisen i säcken". 😀 ABIT QuadGT är den enda ABIT-brädan jag haft och den hade jag inga direkta problem med, så på så vis kan jag säga att jag aldrig haft problem med ABIT-brädor. 😀 Dock var den brädan den enda bräda jag bokstavligen eldat upp under körning. 😀 😀 😀

Well, well, jag ska se om jag hittar lödkolv och motstånd i källaren idag. Sen får det bli till att låsa in katter och försöka löda lite. 🙂

blossa
Medlem
1271452
November 12, 2011 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

Swedish Berserk;1271561 wrote: Jag har en fråga till blossa. Har du en sådan där mätare så man kan se hur mycket ström systemet drar? Skulle vara intressant att se hur mycket den drar när den går i 2ghz.

Jag har inte det hemma, men jag ska försöka ordna det kommande vecka. 🙂

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1271465
November 12, 2011 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja pröva att köra 3.6 och turbo med så låg spänning som möjligt. Hade varit spännande att se. Sen hade det varit trevligt med ett test i kanske 2 eller 2.5 ghz? Och i så fall om du får möjlighet att mäta strömförbrukningen.

blossa
Medlem
1271503
November 13, 2011 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

Modden är på plats och verkar fungera:
[Image Can Not Be Found]

En liten "varning" om någon annan ska göra denna mod. Det verkar som att spänningen på coren blir 0.1v högre än vad man satt i BIOS. Så när du gjort modden, sätt en ganska låg spänning till att börja med. Jag har 1.375 satt i BIOS. I idle får jag då ungefär 1.45v, i load 1.47v.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 233
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL