June 8, 2006
smartidiot89: Självklart! 🙂 Jag funderar på om vi ska vara i garaget och köra. Jag tänkte försöka köra med lite olika grafikkort också. Förhoppningsvis hinner jag modda dom och fixa till BIOS under veckan.
Idag har jag inte hunnit så där jättemycket, men lite blev det. 🙂 Med lite filande på spänningarna så kan jag nu köra 5020-5025MHZ som 24/7-klock. 😀 Vid 5030MHz får jag hoppa upp ett snäpp med volten, och då kommer temperaturproblemen som på beställning... Jag har mest kämpat med att få till effektiviteten idag, men inte lyckats helt. Denna rundan borde ha hamnat kring 7450p i CPU-score:
[Image Can Not Be Found]
Och en CineBench 11.5 som borde ha varit närmare 8.30p.
[Image Can Not Be Found]
En runda med Fritz-testet:
[Image Can Not Be Found]
Jag misstänker att det är tempen som bråkar lite. 22 grader i rummet och 2st 120mm-fläktar utan riktigt drag är inte helt optimalt. Tyvärr fick jag huvudvärk att att köra med Deltan idag 🙁 och katter innanför fönstret och fåglar utanför fönstret är ingen bra kombination. 😉
June 8, 2006
Innan det blir dags att börja köra med kyla så har jag roat mej med att testa maxfrekvenser. Här är max NB, HTT och MEM för SP1M:
[Image Can Not Be Found]
Målet fick bli att komma ner till 16 sekunder.
[Image Can Not Be Found]
Det Fick bli en validering på luft också. Ingen idé att pressa mer på luft. Dags att leta reda på leklådan.. 😉
June 8, 2006
Jo, fast det känns som att det påverkar aningens mindre. Vad jag personligen känner är att hög HTT och HT-link spelar in mer än på Phenom II. Än så länge så känns dessutom NB stabilare när HT-Linken har samma frekvens. Lite jobbigt inför kvävekörningen, då jag måste testa både max NB och max HT-link... Kanske går inte HT-link högre än ~2.7GHz?
Så en bra kombination av allt är bäst. 😀 😉
Jag har även haft känslan att högre HTT gynnar prestandan. Jag vet inte om jag har något resultat sparat, men jag har för mej att 300MHz ref-clock presterade aningens bättre än 240MHz, trots likvärdiga frekvenser på minnen, HT-link och NB.
Först idag slog mej en annan tanke vad gäller single-thread applikationer. Jag har testat att sätta affinity för t.ex. SuperPI till en kärna. Jag tycker inte det har gett så där överdrivet mycket... Men vad jag INTE har testat, är att för alla andra applikationer sätta en affinity som förhindrar att dessa program körs på samma kärna/modul som SuperPI. Det får testas. 🙂
Vad gäller test av max-clock framöver, så finns det ett lite "aber": Det går inte att stänga av kärnor/moduler i nuvarande BIOS.
Vidare så har jag lite problem med att höja mer än 5MHz HTT när jag väl är inne i Windows, så det blir lite jobbigt att "fishöja" när man är nära max för att kräma ur den där sista MHz-en. 🙂
September 9, 2009
Intressant med HT-linken faktiskt... Affinity kan hjälpa mycket vad jag läst. Det är då Core 0/2/4/6 eller 1/3/5/7 då ska köra på om det är >fyra kärnor som gäller
Går det inte höja mer än 5 MHz åt gången eller överhuvudtaget? Vet att Phenom II kan bli tjurig så man får öka det gradvis.
June 8, 2006
Det går inte att höja mer än 5MHz öht. 🙂 Bootar jag på 225, så kan jag höja till 227 och sen 228 utan problem. Men när jag sen sätter 230MHz så hänger sej skiten. 🙂
Dock kan det vara jag som valt olämpliga bootfrekvenser. Jag bootar ofta på ganska jämna värden, som 225, 235, 240, 255 osv. Jag ska prova att boota på t.ex. 227MHz och se hur högt jag kan höja utan krasch. 🙂
Vad gäller affinity så är det ungefär så jag menar. 🙂 Jag vet inte om du också menar typ som så här:
core0: SuperPI
core1-core7: Alla bakgrundsprogram. (observera att core0 är deaktiverad!! för dessa program)
Vanligtvis läser jag att folk endast sätter affinity för SuperPI, dvs:
core0: SuperPI
core0-core7: Alla bakgrundsprogram.
Det tåls att testas. 🙂 Har du bra exempel på program som använder ett max antal trådar som t.ex. 4? Annars tänkte jag testa med t.ex. wprime, 4-trådar och:
*alla kärnor
*0-1-2-3
*0-2-4-6
*0-1-2-3 och bakgrundsprogram på 4-5-6-7
*0-2-4-6 och bakgrundsprogram på 1-3-5-7
Sen kan man ju tänka sej omvänt det också, om man vill ha så många trådar som möjligt:
*core0-core7 testprogrammet
*core0-core7 alla bakgrundsrogram
mot
*core0-core7 testprogrammet
*core7 bakgrundsprogrammen (alternativt fördela ut dessa program jämt över kärnorna, dock bara en core/program)
June 8, 2006
Hrm... Jag tror vi får klocka upp lite om vi ska testa hur lågt det går att gå med vcoren.
[Image Can Not Be Found]
June 8, 2006
3600MHz. Cinebench gick igenom med lite lägre spänning än på screenshotet, men då kraschade CPU-testet i Vantage.
[Image Can Not Be Found]
June 8, 2006
June 8, 2006
June 8, 2006
Grymt bra support! 🙂 Jag tror jag kontaktade dom igår, och idag är det fixat. 😀 Det blev inte helt som jag hade hoppats men helt ok. Jag är på jobbet nu så jag kan inte posta screenshot ifrån BIOS, men inställningarna i BIOS för kärnorna är parvis, dvs:
0/1 (always enabled)
2/3 enable/disable
4/5 enable/disable
6/7 enable/disable
Innan någon frågar, så släpper jag inte BIOS F7e vidare än. BIOSet har en bugg som gör att burken med vissa inställningar (rörande LAN) inte går att boota. Kanske finns fler buggar, men det var den första som jag hittade. Så fort BIOSet åtminstone är stabilt, så kan jag dela med mej.
Lustigt nog så upptäckte vi att det var en bugg på exakt samma inställning i BIOS F6, med skillnaden att oberoende av vad man ställde in så blev inställningen ändå densamma. Datorn går dock att boota med F6.
Eventuellt finns också en bugg i F6 (och F7e) som rör minnena, men så långt har vi inte kommit än. 🙂 (minnena fungerar, men det blir inte exakt som man ställt in)
June 8, 2006
Dags att rigga ner för att köra kyla. Nya BIOSet känns ok och än så länge har jag inte hittat något som skapar ostabilitet.
June 8, 2006
Ett kort på "burken" (och en hjälpande katt):
[Image Can Not Be Found]
1 Guest(s)