Bulldozer - Part III|Medlemmarnas egna tester|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bulldozer - Part III
blossa
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 214
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 5, 2011 - 6:17 am
sp_Permalink sp_Print

Det Ă€r ju alltid kul att byta ut lite grejer, sĂ„ nu tĂ€nkte jag slĂ€nga in FX-850 i HTPCn och se vad man kan Ă„stakomma med temperaturer och klocks. 🙂 Ut Ă„ker Q9400 och Foxconn Blackops.
MÄlsÀttningen Àr att kunna köra 4GHz och att burken ÀndÄ inte ska störa nÀr man sitter i soffan och kollar pÄ film.

Huvudkomponenterna i övrigt:

Chassi: Zalman HD160XT
[Image Can Not Be Found]

Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD7
Image Enlarger

(redan nu inser jag att det blir trÄngt i chassit. SATA-portarna sitter vÀnda mot det ena av Zalman's HD-case)

CPU-kylare: Coolermaster Gemini II
Image Enlarger

(förhoppningsvis utan flÀkt)

Jag Ă€r inte sĂ„ dĂ€r jĂ€ttehemma pĂ„ det hĂ€r med flĂ€kthastigheter nĂ€r det ska vara tystlĂ„tet 😀 😛 men jag antar att man ska aktivera typ allt som heter C1E, C&C etc i BIOS? GĂ„r det att vĂ€lja HUR moderkortet klockar ner? Om bara CPU-multipler ska sĂ€nkas eller om Ă€ven ref-clocken ska Ă€ndras t.ex.

Hur funkar strömbesparande funktioner tillsammans med Turbo? Kommer datorn att kunna gÄ i 3 olika hastigheter? (energispar/normal/turbo) Rent spontant kÀnns det som att det rÀcker med 2st hastigheter...

NÄgon som kan tipsa om lÀmpligt program för att hantera flÀkthastigheter (upp till 4st beroende pÄ hur lÄg volt jag kan ha pÄ prollen) inne i Windows? Jag vill minnas att programmet som följde med Zalman-chassit inte fungerar i Win7...

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1272486
December 5, 2011 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Av nÄn konstig anlednig sÄ Àr jag med sugen pÄ o testa fx hahah. Men dÄ blir det nog 4100 cpun till och börja med.

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
1272495
December 5, 2011 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Samma hÀr FX-4100 eller kanske en FX-6100. Jag brukar anvÀnda Speedfan för flÀktarna, med den kan man vÀlja om flÀktarna ska styras via temp eller fast varvtal.

blossa
Medlem
1272511
December 5, 2011 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, det Ă€r faktiskt ganska skoj att greja med dom. 🙂

Idag har jag inte hunnit sÄ mycket, men jag har fipplat lite med spÀnningar och kollat tempar nÀr grejerna sitter i chassit. HÀr Àr jag just nu.
Load:
[Image Can Not Be Found]

Och i idle:
[Image Can Not Be Found]

Jag kan köra +4100MHz med denna instÀllningen, men under lÄnga bench stiger tempen till nÀstan 50 grader sÄ jag vill sÀnka spÀnningen ett hack till. MÄlet just nu Àr att sÀnka spÀnningen ett hack, men ÀndÄ klara 4GHz.

Jag fĂ„r lĂ€sa pĂ„ om speedfan. Än sĂ„ lĂ€nge har jag inte blivit klok pĂ„ hur det funkar till 100% 😀

blossa
Medlem
1272564
December 6, 2011 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

SĂ„, nu har jag kommit bĂ„de upp i frekvens och ner i spĂ€nning. 🙂
[Image Can Not Be Found]

Dock sĂ„ blir jag inte klok pĂ„ Speedfan... Dom enda flĂ€ktarna jag INTE kan justera Ă€r dom som jag har inkopplade. 😀 Kan nĂ„gon utifrĂ„n screenshotet guida mej hur jag ska göra?

En fotnot: Jag tycker Speedfan verkar visa rimligare temps i mÄnga fall.

blossa
Medlem
1272727
December 10, 2011 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Sitter och testar lite till för att hitta en bra klock för HTPCn. Vad sÀgs som 4646MHz med under 1.30v?
[Image Can Not Be Found]

EDIT: Ser att bilden blivit lite skum, sĂ„ blir det nĂ€r man bara har Paint. 😛 😉 Jag hoppas den Ă€r lĂ€sbar vid klickning iaf.

EliXyR
Member
Medlem
1272730
December 10, 2011 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser ju inte fyskam ut! 😀 Tomten kommer nog med lite AMD saker te mig skulle jag tro. 😛

blossa
Medlem
1272743
December 10, 2011 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Det lĂ„ter intressant! 😀 Jag hoppas det Ă€r nĂ„n liknande prolle sĂ„ vi kan jĂ€mföra vĂ„ra iaktagelser. 🙂 Jag hittar nya saker med CPUn varje dag tycker jag...

blossa
Medlem
1272952
December 14, 2011 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

Det har varit prat om att Bulldozern krĂ€ver ganska mycket ström. Det kanske den gör, men man fĂ„r ju göra det bĂ€sta möjliga med det man har för att sĂ€nka elförbrukningen. 🙂 Jag har nu satt in AMD FX-8150 pĂ„ ett Gigabyte GA-990FXA-UD7 i mitt HTPC-chassi och tĂ€nkte dela med mej av de instĂ€llningarna som jag har och som jag tycker kĂ€nns bra. MĂ„let har varit att fĂ„ ner spĂ€nningarna och temperaturer(och dĂ€rmed kunna köra flĂ€ktarna lĂ„ngsammare) men Ă€ndĂ„ ha hyfsad klock.

HĂ„rdvara:
FX-8150
Gigabyte GA-990FXA-UD7
Geforce 8600GT, passivt kylt
G.Skill 4x1GB-minnen
Zalman HD160XT-chassi
Gemini II CPU-kylare
1st 120mm-flÀkt som suger vÀrmen frÄn CPU-kylaren och ut genom hÄlen i taket pÄ chassit
1st 80mm-flÀkt som hÄller övertryck i chassit vilket garanterar att det alltid kommer in kalluft.

Som synes sĂ„ Ă€r inte nĂ€taggregatet medrĂ€knat. Det beror pĂ„ att jag inte kunde lĂ„ta bli att överklocka trots att grejerna satt i HTPC-chassit. 😀 I chassit hade jag ett dammigt, 4 Ă„r gammalt 400w-aggregat. Jag fick anvĂ€nda adaptrar för att kunna fĂ„ till 24-pins-anslutningen dĂ„ nĂ€tagget bara hade 20-pins-kontakt.
Efter att ha installerat allting sĂ„ fick jag för mej att klocka lite. Jag hade inte en tanke pĂ„ nĂ€taggregatet... NĂ€r jag körde Cinebecnh 11.5 i 5GHz sĂ„ blev det plötsligt svart och tyst... Det var nĂ€tagget som dött. "inte bra" tĂ€nker nog de flesta instinktivt, men jag Ă€r mest imponerad av att det trots allt gick att bencha i 4.9GHz med ett gammalt slitet 400W aggregat. 😀 SĂ„, kanske behövs det inte sĂ„ kraftigt nĂ€taggregat...? 😉
För nÀrvarande kör jag med mitt bench-agg, vilket Àr pÄ 1kW.

HÀr Àr ett screenshot som visar lÀgsta klocken jag kör med. 1400MHz och ~0.82v
[Image Can Not Be Found]

HÀr har datorn automatiskt klockat upp sej lite till 2100MHz men fortfarande ~0.82v. I screenshotet spelas en film upp, musik spelas och samtidgt sÄ anvÀnds TV-kortet för att se pÄ TV.
[Image Can Not Be Found]

SÄ fort man drar igÄng nÄgot som kröver kraft sÄ klockas burken upp till 4.4GHz med ca 1.25v. Som standard har min CPU 1.275v vid 3.6GHz.
[Image Can Not Be Found]

Det finns mÄnga sÀtt att se pÄ "stabilitet", men för mej Àr dessa instÀllningar stabila för bench och har inte kraschat en enda gÄng.
[Image Can Not Be Found]

SĂ„ till BIOS
Huvudmeny:
[Image Can Not Be Found]

Den enda instÀllningen i denna vy som jag INTE rekommenderar, Àr spÀnningen till minnena. Mina minnen Àr 1.9volts-minnen sÄ för mej Àr detta en lÄg spÀnning. Pga detta fÄr jag dessutom sÀnka minnesfrekvensen.
[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Minnestimingarna Àr anpassade efter MINA minnen. Börja med 2T-9-9-9-27-36 eller sÄ och tighta sen till timingarna.
[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Som syntes pÄ förstasidan i BIOS, sÄ anvÀnds "F11" för att spara en profil.
[Image Can Not Be Found]

Och för att ladda en sparad profil, "F12"
[Image Can Not Be Found]

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1272953
December 14, 2011 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Det kan vara sÄ att ditt moderkort inte stöds av Speedfan. Jag har bara kört det pÄ Àldre Intel kort och dÄ har det funkar bra men jag kan kolla om jag fÄr det att funka pÄ mitt nya 990FXA-UD3 som sitter i benchriggen för tillfÀllet.

blossa;1272678 wrote: SĂ„, nu har jag kommit bĂ„de upp i frekvens och ner i spĂ€nning. 🙂

Dock sĂ„ blir jag inte klok pĂ„ Speedfan... Dom enda flĂ€ktarna jag INTE kan justera Ă€r dom som jag har inkopplade. 😀 Kan nĂ„gon utifrĂ„n screenshotet guida mej hur jag ska göra?

En fotnot: Jag tycker Speedfan verkar visa rimligare temps i mÄnga fall.

blossa
Medlem
1272954
December 14, 2011 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kör nu med EasyTune och det hÀr Àr min instÀllning för flÀkthastighet. Jag kör bÀgge flÀktarna kopplade till anslutningen för CPU-flÀkten.
[Image Can Not Be Found] Det fungerar helt ok. 🙂

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1272956
December 14, 2011 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har bara haft problem med Easytune men jag har dock bara anvĂ€nt det för att klocka. 😀

blossa
Medlem
1272965
December 14, 2011 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade samma erfarenhet, men till slut tÀnkte jag: -Jag kan ju iaf testa.

Och för detta Ă€ndamĂ„let fungerade det galant. 🙂 Vad jag hört ska EasyTune nu fungera bra vid lite högre klockning ocksĂ„. SĂ„ det ska testas vid tillfĂ€lle. 🙂

Hojta till om du fĂ„r Speedfan att fungera bra med din brĂ€da. Skriv gĂ€rna en guide för mej om jag vore 4 Ă„r eller sĂ„. 😛 😉

blossa
Medlem
1273395
December 21, 2011 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Nytt BIOS, F8a för 990FXA-UD7:
F8a

Jag har inte testat det Àn och jag har inte checkat change-logg.

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1273397
December 21, 2011 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

@blossa
Hoppas den versionen Ă€r bĂ€ttre Ă€n F7. Den var ju katastrof pĂ„ min dator. Jag antar att Gigabyte har insett det sjĂ€lva dĂ„ den slĂ€pps sĂ„ tĂ€tt inpĂ„ F7 😀

EliXyR
Member
Medlem
1273402
December 21, 2011 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

TĂ€nkte byta ut min i3 2100 mot en fx-4100 eller 6100, men de Ă€r ju inte Ă€ns vĂ€rda o byta. stock sĂ„ tar ju 2100n dem bĂ„da i de spel jag kör. nu var ju 6100an nere under 1300.. Men vetifan alltsĂ„ 😀

Enda Ă€r ju att jag vill kunna leka lite. desvĂ€rre Ă€r ju 2100 cpun helt lĂ„st o leka Ă€r inte Ă€ns o tala om 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 275
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL