Bulldozern igen, denna gång på Gigabyte 990FXA-UD5|Medlemmarnas egna tester|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bulldozern igen, denna gång på Gigabyte 990FXA-UD5
blossa
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 214
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 21, 2012 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha kört med Gigabyte 990FXA-UD7 i tidigare benchsessioner med AMD FX-8150, så var jag lite osäker på hur 990FXA-UD5 skulle bete sej... UD5 är ju "lillebror" till UD7... Vid första anblicken såg jag att det saknade knappar för Power, Reset och clear cmos. Det var även färre PCI-Express slots och displayen med boot-koder saknades.
[Image Can Not Be Found]

Eftersom jag bara planerade att köra med singlegraffe, så spelade antalet slots inte någon roll. Avsaknaden av display berörde mej inte heller, så jag har ett separat kort som kan visa dess koder. (Jag behövde inte använda det dock). Knapparna saknade jag lite grand då jag inte monterade in moderkortet i något chassi, men en liten skruvmejsel funkar ju utmärkt som resetknapp om man vill. 😀
Det var även en till sak som skiljde sej mot mitt tidigare moderkort. Mitt 990FXA-UD7 var Rev1.0, 990FXA-UD5 är Rev1.1.
[Image Can Not Be Found]

För mej var LLC den mest intressanta uppdateringen att testa. Skulle denna bräda klara av att hålla spänningen stabil...
[Image Can Not Be Found]

På Rev1.0 av UD7, så fick jag löda in en mod i detta område. Rev1.1 har mer komponenter här så lödning behövs inte.
[Image Can Not Be Found]

Slot layout:
[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Anslutningar på baksidan:
[Image Can Not Be Found]

SATA-anslutningar:
[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Samma FX-8150 som tidigare:
[Image Can Not Be Found]

Jag fick lite hjälp med att kyla ner grejerna medans jag testade temperaturer, LLC, NB och stabil klock med 8 kärnor.
[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Inga problem med att ha pottan fyllt med LN2 under bencherna
[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Varmare än ~ minus 145 grader tenderade att ge problem, så alla bench gjordes vid lägre temperaturer.
[Image Can Not Be Found]

För ett tag trodde jag att jag hade BIOS-problem, så jag flashade om från BIOS F7h till F6 och sedan till F5. En liten notering här: Flasha inte om BIOS när du kör 7GHz med 8-kärnor. Det kan ställa till det ibland... 😉 (Jag tvingades installera om Windows). Här är screenshot på det som gjorde att jag misstänkte BIOS-problem:
[Image Can Not Be Found]
När jag höjde spänningen mer än ~0.1-0.15v i AOD, så sjönk både vcore och cpu-klock. Till slut gick jag tillbaka till BIOS F7h och bootade med 1.88v, vilket gav mej möjlighet att köra med spänningar upp till åtminstone 1.98v. På UD7 Rev1.0 kunde jag inte boota med högre vcore än 1.77v.

Första benchet blev Cinebench 11.5. Det bästa resultatet jag sett med FX är 11.88p, så jag blev glad när jag ganska enkelt kunde nå 11.80p.
[Image Can Not Be Found]

Efter det spenderade jag MYCKET tid med att försöka få ett resultat i PCMark05. Testet gick ofta igenom som det skulle, men jag fick inga resultat. 🙁 Jag har fortfarande inte klurat ut varför det blev så här...

Att köra bench med 8 kärnor och pottan fylld med kväve, formligen ÄTER kväve, så jag hade inte mycket kväve kvar för övriga bench. Nästa mål blev till att försöka slå mitt (och Calatheas) SP1M-rekord på 11.000s. Efter några rundor fick jag 10.953s. 🙂
[Image Can Not Be Found]

Nu hade jag kört nästan 8 timmar med kväve och det var ca 2 liter kväve kvar... Så jag fortsatte med wprime eftersom jag inte har kört det tidigare. Jag hade stora problem att köra med höga klocks, så jag fick sänka till 6750MHz för att få till ett resultat. wprime32m: 5.235s
[Image Can Not Be Found]

Det fanns inte en chans att kvävet skulle räcka till en runda wprime1024m, så jag gav Cinebench ett par försök till. Tyvärr kunde jag inte nå AMDnord's 11.88p, men kanske nästa gång... 😀

Lite mer bilder:
[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Överhuvudtaget så är Bulldozern fortfarande kul att bencha med och det hade varit skoj om jag kunde ha råd att köra med pottan fylld med kväve hela tiden. 😀

Jag känner även att UD5 är en bra bräda. Jag känner att, om du inte behöver de saknade detaljerna som jag nämnde tidigare, så finns det ingen orsak att INTE välja UD5 istället för UD7. Brädan känns på inget vis sämre funktionsmässigt och Rev1.1 känns hur stabil som helst.

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1274833
January 21, 2012 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Har det gamla kortet lagt av eller varför har du bytt? eller är det Gigabyte som sponsrat dig igen? 😀

Cinebench bilden blir jag lite förundrande över. Det står 6.5GHz på Cinebench och ~7,2GHz på CPU-z. Var det ett tidigare test som står på Cinebench?

blossa
Medlem
1274835
January 21, 2012 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

7250MHz kördes Cinebench i. Cinebench verkar bara visa den klocken jag bootar i. Hur funkar det på din? Egentligen är jag nyfiken på hur det funkar på alla brädor, då mina postningar är de enda som jag sett som inte visar rätt frekvens...

UD7-brädan funkar fortfarande. 🙂 UD5-brädan är nog till låns från Gigabyte och största orsaken till att jag testade den är det är Rev1.1. Det känns som att vid bench med alla kärnorna så är Rev1.1 en helt annan bräda än Rev1.0, även om man moddat Rev1.0 så som jag gjorde.

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1274836
January 21, 2012 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Menar du att du klockar i Windows och inte i BIOS när du skrev "7250MHz kördes Cinebench i. Cinebench verkar bara visa den klocken jag bootar i."? Min brukar visa rätt hastighet i Cinebench. Jag hade fel hastighet ett tag innan jag kom på att Turbo funktionen var på. Efter att ha stängt av Turbo så visar den rätt i olika program. Den visade bara 3.7GHz trots att jag satt den på 3.9GHz

blossa
Medlem
1275389
January 31, 2012 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, precis. 🙂 Jag använder inte Turbo, men i princip blir det detsamma med enda skillnaden att din klockar upp vid belastning i Windows medans jag klockar upp manuellt till en fast klock i Windows.

Det blev lite snabbtest med vattenkylning i helgen.

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Jag märkte att jag behövde ganska hög vcore, så jag testade inte så länge.
Cinebench @5.4GHz
[Image Can Not Be Found]

wprime @ 5375MHz
[Image Can Not Be Found]

Maxklocken torde vara iaf 5.8GHz med vattenkylning och jag skulle inte bli förvånad om 6GHz är möjligt. 🙂 Rätt coolt med enbart vattenkylning...

PCMark05 gav random errors även vid låg klock, så jag misstänker att något är galet med min installation...

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1275402
February 1, 2012 - 3:55 am
sp_Permalink sp_Print

En del säger att 8120 ska vara lättare att överklocka än 8150. 8120 ska tydligen ha en fsb på 6400 istället för 5200 som 8150 har, är det nåt du känner till?

Jag får se om jag skaffar en Bulldozer, men då blir det en 8120 som är den billigare av dessa

Har du lagt in patcharna som släpptes till Bulldozer? som ska göra den mer stabil och öka prestandan något?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 636
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL