Gigabyte GM-M7800S - din nya pimpmus?|Medlemmarnas egna tester|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Gigabyte GM-M7800S - din nya pimpmus?
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 22, 2010 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

För första gången fick Gigabyte för sig att personligen skicka mig lite hårdvara, i utbyte mot att jag skriver en kortare recension av densamma. De ville självklart ha en full recension på vår förstasida och allting, men då jag generellt sett spenderar 25-30h på att skriva en sådan recension inklusive testande, valde jag att pruta ner "recensionen" till en tråd om hårdvaran i fråga. Mycket för att produkten i fråga inte riktigt är någon jag kallar fantastisk intressant, eller för att produkten inte riktigt ligger i NH:s fokus i dagsläget.

[Image Can Not Be Found]

Vad är det då för något jag har liggandes framför mig? Jo, det är så mycket som en mus, i form av Gigabyte GM-M7800S, en pimpad variant av GM-M7800 som är en trådlös lasermus byggd för mobilitet för drygt 200:- i svenska butiker. "GM-M7800S is another GIGABYTE commitment to bring fashion, style and exquisiteness to PC life. It’s built to be classy." låter det enligt Gigabyte, som armerat musen med brunt läder, 18k guldplätering på mitt- och sido-knappar och USB-kontakten för mottagaren, samt pricken över g:et - Swarovski-kristaller, inte mindre än fyra stycken.

[Image Can Not Be Found]

Det hela låter som ett ganska tjejigt påfund, de som känner mig vet att jag är ganska okvinnlig av mig på de flesta plan, det långa håret till trots, ändå gillar jag att Gigabyte hittat på något annorlunda. Visst, musen kanske inte är guds gåva till alla, men en brun-guldig mus är åtminstone en lite kul sak att äga. Dessutom är mottagaren av typen mycket liten, en sådan man kör in i USB-porten och sedan glömmer av, då den inte sticker ut många millimeter.

[Image Can Not Be Found]

Vill man rada upp tekniska specs har musen sensorupplösningarna 800/1600DPI, detta kan du ställa själv. Räckvidden uppges till hela tio meter, sensorn är som tidigare nämnt laser och det är en vanlig RF-mottagare på 2.4GHz-bandet som gäller. Vikten uppges till 75g inklusive mottagare, och musen är väldigt nätt, dock ingenting gjort för dagligt användande om du är äldre än 10 och faktiskt har utvecklat lite större händer. Däremot är musen alldeles utmärkt på resande fot om dina fingrar likt mina slits fortare än Sven Otto Littorins anseende mot diverse hemska laptop-touchpads. Den enda frågan som kvarstår är prislappen, Gigabyte har satsat på att lyxa till musen ganska rejält, jag har inga uppgifter om pris, men skulle inte bli förvånad om slutpriset i Sverige, om musen ens kommer säljas här, landar på 7-800SEK. Det är mycket för en brun lädermus, men vill du känna dig lite speciell (eller bara är kvinna som går igång på kristaller och andra saker som blänker) har du hittat rätt.

[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]

Själv tackar jag Gigabyte för en alldeles utmärkt present till min flickvän.

Dr.Blue
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 74
1252789
July 22, 2010 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker den är snygg och "classy".
Men mycket pengar för en mus.

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1252793
July 22, 2010 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur är kvaliteten på den då? Tycker att väldigt många "mobila"-möss känns väldigt plastiga. Tumknapparna ser ju sådär ut om man kollar på bilden iaf.

//Jimmy

Jonas Klar
Member
Medlem
1252794
July 22, 2010 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Priset har jag som sagt ingen aning om egentligen, bara gissar lite vilt.

Kvalitén är faktiskt över förväntan, den är rätt skön, fast just upplösningsswitchen och tumknapparna är kanske inte helt hundra. Visst, känslan av dem mot fingrarna är det inget fel på, men klickljudet de gör påminner lite om lite för billiga möss. Oväntat trevlig mus ur de flesta perspektiv, faktiskt. 🙂

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
1252798
July 23, 2010 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Den ska nog användas i OC-tävlingarna. 🙂

Jonas Klar
Member
Medlem
1252805
July 23, 2010 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

De användes inte under europafinalen i GOOC åtminstone, men det hade inte riktigt förvånat mig om alla fick var sin i världsfinalen. Att använda dem tror jag inte är så aktuellt eftersom det är en trådlös mus trots allt, brukar vara säkrare att köra på trådbundna möss för att slippa tjafs om batterier som tar slut och liknande under en livetävling. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 98
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL