Minirecension: AC Accelero S1|Medlemmarnas egna tester|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Minirecension: AC Accelero S1
Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 18, 2008 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

blev lite imponerad av denna kylare idag, så jag tänkte skriva en liten mini-recension

Arctic Cooling Accelero S1 Revision 2

http://arctic-cooling.com/vga2.....hp?idx=147

Innan "recensionen" börjar vill jag först be om ursäkt för de pissdåliga bilderna. Digitalkameran är trasig, så jag hade bara min mobiltelefon. För bättre bilder kan ni besöka Här (samma kort, samma kylare. Sen vill jag nämna att min dator inte direkt har så värst mycket kylning. en 80mm AccoustiFan i baken, en Freezer64 PRO på halvfart på processorn och en 120mm i nätagget. that's it. Inga sidofläktar, ingenting i fronten.

Grafikkortet: ASUS GeForce 8800GT 512Mb. Det var bland de första som tillverkades. Med andra ord, de har den lilla, jetmotorfläkten.

[Image Can Not Be Found]

Förberedelser
Jag började med att plocka fram allt som möjligtvis skulle kunna användas.

• Ett par vanliga mejslar (behövdes inte användas)
    Ett set precisionsmejslar
    Kemiskt ren Aceton (jag hade gärna haft lite ArctiClean, men man använder vad som finns)
    bomullstops
    Hushållspapper
    Zalman Thermal Adhesive (om någon av flänsarna inte fäster så bra)

[Image Can Not Be Found]

Jag ögnar igenom instruktionsboken och kontrollerar att alla skruvar mm. finns.

Rengöring
Man har ju hört ett par skräckhistorier om hur jobbiga "generic" kylpastor och thermal pads kan vara! Efter att ha plockat bort stock kylaren inspekterar jag GPU, minnen och MOSFETs

[Image Can Not Be Found]

Thermpadsen har ungefär samma konsistens som tuggummi.

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Pastan på GPU klumpar sig och har sig när man försöker få bort den, men det är inga problem. Jag tar bort det mesta med lite mjukt hushållspapper och går sedan över till Aceton-doppade bomullstops.
Minnena ser ut att de kräver en del jobb, med det var inte alls så svårt. in fact: de var lättare att rengöra från sina flottiga beläggningar än vad som krävdes med GPUns klumpiga pasta.

[Image Can Not Be Found]

Jag har läst otaliga foruminlägg från folk som klagar på att både Zalmans och ACs minnesflänsar fäster dåligt och ofta lossnar när man håller kortet upp-och-ner. Men om man rengör fästytan noggrant är det absolut inga problem. Mina flänsar sitter utmärkt på första försöket!
Jag kontrollerar stockkylarens undersida och ser vilka komponenter som har haft kontakt med kylflänsen. Jag fäster mina extra blåa Zalman flänsar på MOSFets och ett oidentifierat chip.
Den fläns som sitter snett och den längst till vänster behöver lite extra Zalman Thermal Adhesive för att fästa tillräckligt bra.
OBS! En MOSFET kylare ingår när du köper en Accelero, men den passar inte på 8800GT (se översikts bilden, den ligger nära ficklampan. Om man vill kan man dela upp den i flera bitar, då passar den. på undersidan sitter lite värmeledande lim så man behöver inte skruva i något. En speciellt MOSFET kylare för Radeon X1950 och X1900GT Rev2 ingår även)

[Image Can Not Be Found]

Så var det dags för huvudrollen i denna recension. Arctic Cooling Accelero S1 Rev.2

Den är stor, men inte särskilt tung (268g). Fyra heatpipes går från den hyfsat släta kopparbasen ut till ett antal aluminium flänsar. MX-2 pasta är redan applicerat på basen.

[Image Can Not Be Found]

För att fästa kylaren lägger man den med basen uppåt. Tar loss skyddstejpen från skruvhålen, lägger över plasdistanserna och placerar försiktigt grafikkortet på kylaren. Sedan för man i två skruvar, och fäster dom ganska löst. Sedan ska man fäste fyra plast-clips som ska hålla kortet på plats. Det är lite pilligt, men går ganska lätt ändå. (Tips: Det är lättare om man tippar lite på kylaren, för in de två L-Formade kylarna och sedan fäster alla fyra skruvar i basen för att sedan fästa de T-Formade clipsen sist). Flänsen kommer med Arctic Cooling MX-2 kylpasta redan applicerat. Det ska tydligen vara den bästa pastan på marknaden, t om. bättre än AS5.

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Innan jag monterar kortet i datorn beslutar jag mig för att fästa en liten Zalmanfläns på kortets undersida, på ett chip som tydligen ska kunna bli uppemot 100 grader efter voltmod:

[Image Can Not Be Found]

Prestanda

Kyl prestanda är, som ni säker vet, relativt till varje enskild dator. Som jag nämnde tidigare har jag inte särskilt mycket kylning i min.

Idle = ca 1h i Windows
Load = 35min i ATI Tool

Stockkylning
När jag precis hade köpt kortet körde jag allting helt stock. GT har en liten fläns och en liten fläkt (60mm) som låter grymt mycket:

Idle: 65 grader C
Load: 93 grader C
Load, egen fläktprofil: 75 grader C

Utöver de extrema temperaturna blev man nästan galen av oljudet!

Accelero S1

Notera: Jag kör HELT PASSIVT. Dessutom sitter flänsen mycket nära mitt ljudkort, så den för nästan ingen luft flöde alls!

Idle: 48 grader C
Load: 69 grader C

De första temperaturtesterna jag gjorde visade andra resultat. Först testade jag att köra med min sidopanel på. Panelen har ett ca 120mm stort hål.
Idle: 52 grader
Load: 77 grader

sedan provade jag att ta bort hela sidopanelen:

Load: 79 grader

Då tänkte jag att jag skulle prova ACs påstående om negativt tryck. Jag satte tillbaka sidopanelen och tänkte för hålet, då sjönk temperaturerna drastiskt!

Fördelar
Inget ljud alls
Billigt pris (ca 179kr)
Enkel installation
Bra kylprestanda

Nackdelar
Stor (kan skapa problem i vissa lådor)
Ingen passande MOSFET kylare till G92 kort ingår, måste köpa extra (ca 75kr)
Dåligt prestanda om man inte uppnår negativt tryck (eller har direkt luftflöde på kylaren)

[Image Can Not Be Found]

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1189579
April 18, 2008 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Fint.

Jag monterade igår... tycker den var lite bökig men men. funkar bra gör den iallafall och bra pris med.

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1189591
April 18, 2008 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är Impad, snyggt jobbat!

Ända egna erfarenheten jag har själv av Grafikkortskylare var att byta en trasig mot en Zalman CU...

Cirap
Member
Medlem
1189595
April 18, 2008 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe, märkte precis nu att jag satte flänsen på undersidan på fel chip. den ska sitta på det svarta rektangulära chippet vid kortets undre, vänsterkant på den näst sista bilden...

darrenj
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 175
1193038
May 21, 2008 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

har oxå gjort sånt recnsion här

http://www.flickr.com/photos/9.....075237201/

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1193048
May 21, 2008 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Fler minirecensioner vill vi ha! De är mycket uppskattade!

//Jimmy

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1193102
May 22, 2008 - 6:41 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för din recension. Bra upplagd och tydlig text. Bilderna gjorde sitt jobb trots att dom var suddiga.

Undra hur pass varma minneskretsarna blir, dom kyls ju av den stora flänsen original men i denna får dom bara varsinn liten pyttefläns att kyla sig med.

Cirap
Member
Medlem
1193137
May 22, 2008 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

läste igenom den nu, och såg ett par småfel och tycker att formuleringen/ordval är lite konstiga ibland. men men, det får vara som det är

Minnesflänsarna är inte så värst varma faktist. men jag har inte överklockat något.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL