MSI GE620DX-293NE - recension|Medlemmarnas egna tester|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
MSI GE620DX-293NE - recension
Ann-Sofie_1
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
March 19, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 27, 2012 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Image Enlarger

Har haft chansen att testa den här och nu tänkte summera min upplevelse av den lite smått. Mind you, jag är ingen supertekniknörd utan mer av en vanlig, dödlig svensson. Här följer lite specs innan vi börjar:

CPU: Intel Core i7-2630QM
RAM: 2x4GB
Grafikkort: NVIDIA GT555M, 2GB
HDD: 750GB
Skärm: 15.6" 1920x1080

Med en vikt på 2,4 kg känns den inte direkt som något lättviktare, men chassit är ändå relativt smalt och dess mattsvarta, borstade finish skulle kunna charma även de mest stilmedvetna trots att chassit är av plast och sviktar en smula vid tryck. Här finns inga blinkande leds eller andra störiga krusiduller, den enda dekorationen som syns utifrån är MSI-loggan på baksidan av skärmen.
I övrigt finns de vanliga anslutningarna samt en liten kortläsare (Memory Stick Pro, Memory Stick, Multi Media Card, SDHC, SDXC, Secure Digital, xD-Picture) som jag och min kamera har haft mycket glädje av (är ju trots allt amatörfotogaf).

Image Enlarger


Öppnar man laptopen visar sig ett tangentbord med numpad, något som jag saknat på många andra laptops.
Jag satt och knåpade ihop en uppsats på den här laptopen och tangentbordet är tyst och knapparna har precis det motståndet som ger ett intryck av hög kvalité.
Mousepaden är också en rätt hygglig historia och har en lite knottrig yta, något jag föredrar framför helt släta mousepads som tenderar att kännas rätt äckliga i längden. Dock tycker jag att responstiden på mousepaden är lite seg, så efter ett tag slutade jag att använda mig av den och kopplade in en extern mus istället. Som tur är finns det en snabbknapp för att stänga av mousepaden helt om man så skulle önska, precis bredvid själva paden.

Image Enlarger


Vad det gäller skärmen är det, i mitt tycke, en fenomenal skärm för att sitta på en laptop. Den är klar och har en riktigt vass färgåtergivningen, samt kontrast och det gör att man med enkelhet kan redigera bilder eller kortare filmsnuttar med den här laptopen om man så vill. Den lämpar sig också bra för filmvisning, stödjer full HD och jag får anstränga mig för att hitta "döda vinklar" . Ljudet är också mycket bra, här har laptopen hjälp av THX TruStudio Pro och klarar av att generera ett klart ljud med tydlig bas, vilket gör att det inte låter helt hopplöst platt som det annars lätt gör. Webcamen uppe på skärmen lämnar dock en del att önska om man nu skulle vilja använda den. Bilden blir lätt utfrätt i dagsljus och lite suddig, och laggar efter en smula.

När jag startade upp datorn första gången la jag i övrigt märke till hur mycket onödiga program som följde med som installerade från fabrik. Det var bildredigeringsprogram, musikredigeringsprogram, bildvisningsprogram, etc etc. Ett program som kommer installerat vid leverans är Star Bar eller S-Bar. S-Bar manifesterar sig i form av en liten stjärna högst upp i mitten av skrivbordet, och varje gång man råkar dra musen över den visar sig en liten Mac-liknande meny med snabbknappar för bl.a. Wifi, ecomode, webcam, ljud och ljusstyrka etc. Till en början var det rätt kul att kunna komma åt såna saker snabbt via en utvikande meny, men samma snabbknappar går att komma åt via tangentbordet, vilket i sig gör att programmet känns onödigt trots att det behövs för att komma åt DVD-läsaren, och den permanenta stjärnan högst upp på skrivbordet blir i längden störig.

Att spela spel på den här datorn är egentligen inte att föredra, åtminstone inte om man vill spela spel med lite mer avancerad och snabb grafik t.ex. mer avancerade FPSer. I Left 4 Dead 2 så upplever jag b.la. att kontrollerna laggar efter några hundradelar hur jag än vänder och vrider på inställningarna och i Skyrim hade jag precis samma problem, fast där var laggandet än värre (det gick dock utmärkt om man stod till).
Däremot funkar det att spela enkla indiespel som Super Meat Boy eller Cogs.

7/10 brödrostar får den av mig.

Just denna modell finns inte tillgänglig i butik längre, men andra GE620 har samma högtalare, skärm, tangentbord, touchpad, etc.

Image Enlarger

Image Enlarger
Avatar
EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
Member Since:
May 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1277686
March 28, 2012 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print

Nice! 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 27
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL