December 7, 2009
Välkommen till min första riktiga recension. Inget purfärskt men extra intressant nu när priserna störtdyker för att ge plats åt nya generationer.
MSI N560GTX-448 Twin Frozr III Power Edition Det kommer inte bli en vanlig syn i burkarna hos gamers, med lansering 29 november förra året och till salu endast i nordamerika samt vissa delar av europa innebär det verkligen en limited edition. Förklaringen till detta ligger i kärnan, som till skillnad från vanliga GTX560 är baserad på GF110, samma kärna som används i GTX570 och 580. Denna kommer med två shaderkluster avstängda, totalt 14 av 16 enheter utnyttjas. Det är helt enkelt en samling med ”defekta” kärnor som nu slussas ut under en begränsad tid för att göra slut på lagret av GF110 i väntan på kepler. Vi känner igen principen från GF100 GTX480 och GTX470, där 470 hade en shaderenhet avstängd jämfört med 480.
Nu när Kepler ersätter Fermi kommer hela GTX500 serien fasas ut, men innebär det att GTX560 448 är ett dåligt köp? Kanske inte. Det kommer fortfarande dröja innan vi ser en mid end ”price/performance” produkt ut Kepler-familjen. Rätt prissättning är A och O med det här kortet.
Testsystem och metod
Eftersom jag i grunden är en överklockare kommer jag endast köra igenom tester i benchprogam. Sorry, inga speltester. Men i min mening ger detta en fullt jämförbar.. ehm jämförelse mot andra kort, med hälp av Hwbot.org. Eftersom jag använder hwbot för att jämföra får jag även ett medelresultat på överklockningen plockat från alla resultat i databasen. Följande grafikkort jämför jag med:
Specifikationerna stämmer inte helt för GTX560-448, standardklock är 732Mhz core och 975Mhz mem. Även Average OC är buggad pga för få resultat än så länge.
Testsystem består av:
Asus Maximus IV Gene-Z
Intel Core i7 2600k @ 4.6 Ghz
2x2 G.Skill RipjawsX 2133 @ 2133 8-9-8-24 1.65V
MSI GTX560 448 Geforce 296.10 WHQL
Kylt av Thermalright Ultra 120 Cu och drivet av In-Win Commander 1500W nätagg. 4.6 Ghz är tänkt att återspegla den överklockning de flesta kör med till vardags. Speedstep är aktiverat och energiförbrukning mäts under testerna.
Kortet i detalj
Grafikkortet är förvånansvärt kort, inte längre än ett mATX moderkort, ca 24 cm. Det finns tre videoutgångar, 2x Dual link DVI samt en mini-HDMI. Helst hade jag sett en fullstor hdmi här men man får med en adapter för det.
Kylaren är MSIs tredje ”Twin Frozr”, en produkt som fått ett bra rykte. Twin Frozr III använder två grova 8mm heatpipes och tre 6mm. Höljet är gjort av 1.5mm aluminium och bidrar till den goda kvalitetskänslan.
Tio gddr5 chip för sammanlagt 1280MB vram flankerar kärnan. Under heatspreadern ruvar GF110 bestående av 3 miljarder transistorer på 520mm2, en rätt rejäl pjäs med andra ord.
Kortets baksida visar flera solida tantalum-kondensatorer (svart med grå rand) som stabiliserar spänningen till kärnan m.m.
Strömförsörjningen består av 6 faser till gpu, 1 till GDDR5-minnet. Samma antal som används till storebror GTX570 så marginal finns. Chippet som styr spänningen ses till höger i bild och är ett uPI1981A. Tyvärr hemliga datablad men det handlar om ett lite mer avancerat chip med I2C interface för att kunna styra spänning via mjukvara och som kan variera antalet aktiva strömfaser för energibesparing. Inget nytt för den som köpt grafikkort senaste två åren men bra grejer.
Prestanda
Resultat från övriga kort än GTX560 448 kommer från hwbots databaser och innebär ett medelvärde av alla överklockade kort, ungefär prestandan vid average OC enligt jämförelsen tidigare.
Kortet presterar som förväntat lite bättre än vanliga GTX560 Ti, medan det ligger efter GTX570 och HD6970. 750Mhz är i min mening på tok för lågt för det här kortet som klarar närmare 850MHz på standard 1.03 volt. Max OC nåddes med +150mV på kärnan via medföljande MSI Afterburner, resulterande i stabila 950MHz samt 1200Mhz minnen. Avläst spänning är då 1.17 volt under belastning. Belöningen är melan 20-25% bättre prestanda vilket räcker för att utprestera både GTX570 samt HD6970.
Ljudnivå och energiförbrukning
I standardutförande är grafikkortet otroligt tyst, sannolikheten att en normal cpukylare eller chassifläkt överröstar kylaren är nästan garanterad. Temperaturen under belastning når upp till 57 grader på min öppna testbänk. Räkna med ett par grader varmare inne i ett chassi, men det är fortfarande riktigt bra. Över 900MHz byter jag från ”silent” till ”performance” bios via dip switch som sitter på pcb. Detta ger en mer aggresiv fläktprofil vilket kan hålla loadtemps strax under 70 grader. Ljudet är fortfarande acceptabelt för den som spelar men skillnaden mot oklockat och silent bios är stor. Energiförbrukningen har ökat från 334 till 437 Watt för hela systemet.
I idle stryps klockfrekvenserna rejält för att minska energiförbrukningen. Avläst spänning med multimeter är 0.96 volt samt en energiförbrukning för hela systemet på 110 watt.
Slutsats
+ Ljudlös fläkt vid originalfrekvenser
+ Bra kvalitet på kylare och elektronikkomponenter, genomtänkt pcb.
+ Bra pris/prestanda överklockad.
- Hög energiförbrukning
- Högljudd fläkt vid hård överklockning.
För den som köper grafikort idag med budget på 2000kr är det svårt att slå MSI GTX560-448. Kepler i samma pris och prestandaklass ligger fortfarande minst två månader bort i tiden. Den största konkurrenten är snarast nya HD7850 som för samma pris erbjuder marginellt lägre prestanda men i gengäld 130W tdp och 2GB vram. För den som inte bryr sig om en lite högre strömförbrukning och föredrar nvidia är MSI GTX560-448 ett bra val.
Tack till MSI Europe för sample, hwbot.org för deras oändliga databaser av resultat samt jacob ”smartidiot89” för hjälp med systemkamera.
1 Guest(s)