MSI Z77A-GD65 testad|Medlemmarnas egna tester|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
MSI Z77A-GD65 testad
Henry de Kruijf
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 122
Member Since:
October 14, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 8, 2012 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Tänkte bjuda på en liten genomgång av MSI;s nya Z77A-GD65. Här snackar vi alltså inte fullständig recension, utan bara en snabbtitt på kortet, några av dess funktioner och lite överklockningsresultat.

Z77A-GD65 är alltså MSI;s mellanklass kort i vanlig ATX format. I nulänge finns kortet redan att köpa för lite under 1800kr.

Uppe i hörnet finns Start, Reset och OC-Genie knappar. Den senare har uppdaterad funktion, och går nu även att justera själv så att man med ett enkelt knapptryck kan aktivera sin egen OC-profil.

Precis intill 24-pins kontakten finns även mätpunkter för att avläsa spänning till en mängd olika saker.

Kanske inte helt oviktig när man planerar nybygge: en USB 3.0 port direkt på moderkortet för intern anslutning.

Dubbla UEFI-bios kretsar, manuell BIOS-switch, och HEX display för felsökning....

Tre stycken PCI-E 3.0 x16 portar finns tillgänglig. Dessa fungerar antingen i 16x eller 8x läge, beroende på hur många grafikkort man kör.

Socket 1155 och tillhörande strömförsörjning. Här används såklart MSI;s militairy-class komponenter.

En enkel 8-pins kontakt. Här synns även heatpipen som sammankopplar kylflänsarna.

Även integrerad grafik går att utnyttja genom VGA, DVI eller HDMI-port.

Med genomgången avklarat kan vi nu kika lite närmare på kortets överklocknignspotential. Kortet använder sig som namnet avslöjar av Z77 chipset. Detta ska enligt MSI göra att kortet är lite mer sparsam gällande energiförbrukning. Överklockningen ska varken påverkas positiv eller negativ jämfört med Z68.

Överklockning i sig är mycket beroende av hur bra processor man har. Nedanstående resultat är därför bara en hänvisning av vad som finns att uppnå. Jag har endast kört med vanlig luftkylning, och inte tatt till några extrema metoder för att pressa processorn. Detta för att den här processorn helt enkelt inte är ett särskilt bra exemplar, och för att för en gångs skull ge en mer verklighetsbaserad resultat som många efterfrågad. Så here we go:

Det jag försökt åstadkomma är hög bclock, minnesfrekvens, minnestimings samt CPU frekvens. Detta förståss utan att brinna upp någonting. Kylaren som användes var en mellanklass (300kr) Xigmatek Achilles tornkylare.

Wprime i både 32M och 1024M, där framförallt den sistnämnda pressar processorn till det yttersta. Här slår tempen i taket med omkring 75c.


Image Enlarger

Även det tunga CPU-test i 3dmark Vantage klaras av

Image Enlarger

Samma gäller Cinebench 10 och 11.5. Systemet verkar mycket stabilt.

Image Enlarger


Image Enlarger

MSI Controll Center II: ett smidig program för att justera inställningar inne i windows
Image Enlarger

Även 106 bclock fungerar fint. Här är dessutom minnena uppe i 2260mhz med timings 7-9-7-24

Image Enlarger

Och även nu går det att köra Wprime i både 32M och 1024M..

Image Enlarger

Sedan kördes 3dmark Vantage CPU-test där systemet kraschar. Troligtvis pga överhettning.

För att sammanfatta överklockingen kan man säga såhär: GD65 erbjuder det mesta du kan önska dig både på "svensson" och lite högre överklockningsnivå. Kortet är inget sämre än de mycket dyrare alternativen när det gäller överklockning med luftkylning, och dina överklocknignsresultat kommer snarare bero på processor och kylning än något annat. MSI har gjort ett bra jobb både hårdvarumässigt och när det gäller (UEFI)Bios. Att kunna köra både hög blcock, CPU frekvens och minnesfrekvens och timings kan närmast ses som ett bevis på det.

För att inte bara kika på de postiva saker kortet har att erbjuda tänker jag även vara lite petig och påpeka att det fortfarande finns utrymme för förbättring när det gäller BIOS. Av någon anledning låser sig CPU multipel till 35x ibland, och fungerar inte alltid inställningar som visat sig fungera vid tidigare tillfällen. Detta är något MSI får jobba på och fixa, men är inget katastrofalt problem. Genom att först ladda default inställningar i bios, och sedan ändra saker och ting steg för steg med några omstart emellan fungerar allting fint.

Ett tips för dem som skaffar sig det här kortet är att testa och ladda XMP profilen för minnesinställningar. Detta har genom tiderna fungerat allt från inte-alls till mycket dåligt, men MSI har faktiskt gjort ett bra jobb här och XMP fungerar för en gångs skull riktig bra. Den laddar minnestimings och spänning automatiskt, det enda man behöver göra är att ställa in rätt minnesmultipel. På så sett får man enkelt ut det maximala från sina minnen.

Med detta sagt kan jag bara rekommendera Z77A-GD65. Jag har förvisso inte testat något annat Z77 moderkort än, men GD65 känns stabilt och bra, och är ett utmärkt val i <2000kr klassen.

Avatar
flopper
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 147
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1278124
April 8, 2012 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

varit nöjd med mitt msi p67a gd55 kort.
blir nog ett msi z77 kort i höst.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 66
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL