Recension: Zepto Znote 3215W (Compal FL90/FL91)|Medlemmarnas egna tester|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension: Zepto Znote 3215W (Compal FL90/FL91)
Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 7, 2007 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

Då jag sökt som en galning efter recensioner eller åsikter om modellen hittade jag inget, så nu när jag har 2 st hemma tänkte jag dra en kort recension om vad jag tycker om den.

[Image Can Not Be Found]

Som sagt har 2 st Znote 3215W hemma, olika specs:

Dator 1:
Celeron M540 1.83ghz
1gb ddr2 minne
300mbit Zepto WLAN
6 cells batteri
Samsung DVD-ROM/CD-RW brännare
(Kostnad: 4114kr)

Dator 2:
Core 2 Duo T5250 1.5ghz
2gb ddr2 minne
300mbit Zepto WLAN
9 cells batteri
Samsung DVD-RW brännare
(Kostnad: 5956kr)

Resten av Specsen hittar ni på Zepto.se

Skärm:
Är en så kallad 15" "Glossy" - skärm, Första intrycket var att jag var rätt imponerad över färgåtergivningen samt betraktningsvinkeln, dock är upplösningen max 1280x800 vilket i sig funkar väldigt bra, men 1440xXXX eller liknande hade varit att föredra. Har läst att ljus genomsläpp har varit rätt vanligt, jag märker av lite i nederkant, men vid vanlig använding (dvs när skärmen inte är helt svart och du har allt släkt i rummet) så märker jag inte av det överhuvudtaget. Dator 1 leverarades tyvärr med en "grön" död pixel, vilket jag nu försöker fixa med UDPixel, får se om jag lyckas, Zepto byter inte in en skärm som har bara 1 död pixel, tyvärr.

Tangentbord:
På den här punkten kommer nog det enda riktigt negativa jag har hittat, dvs att tangentbordet i sig sviktar rätt kraftigt, jag funderar på sätt att lösa detta. tex i mitten av tangentbordet och speciellt i mitten bland F1-F12 knapparna, kan vara irriterande vissa stunder. Sviktar precis lika mkt på båda datorerna.

Prestanda:
Dator 1 är förvånadsvärt snabb, men Core 2 Duon är helt klart ett strå vassare, dock inget du egentligen märker av om du har datorn till surfdator, vilket i sig är det enda du kan ha den till, förutom nån enstaka gång spela lite gamla spel, då grafikkortet limiterar det mesta (INTEL x3100). Datorn går väldigt tyst och är riktigt Sval, oavsätt processor.

Ubuntu funkar out of the box, enda som behövs trixas med är ljudet, XP går in helt utan problem, du behöver dock stänga av AHCI (tror det hette så) i bios för att kunna installera, efter detta så kan du slänga på "enabled" igen. Vista ska vara lättast att få in, och är det operativsystemet Santa rosa bäst passar för.

Chassi(från Compal):
Mkt robust, känns som en riktigt stabil konstruktion, inga konstiga rörliga delar, microfon i skärmen, kort läsare, 4 usb portar, allt du egentligen behöver förutom en webkamera. Det jag tycker om är att man kan stänga av WLAN kortet fysiskt via en knapp fram på datorn, detta sparar främst batteri. Blått ljus i många knappar stärker designen. det som man kanske kan önska var att det fanns en lås mekanism för locket, dock inget jag tror kommer vara ett problem, för locket stänger sig och håller sig nere ganska kraftigt, men du behöver 2 händer för att öppna det.

Ljud:
du har Realtek HD audio, tror det är 7.1 inte testat än, och de inbyggda högtalarna var förvånadsvärt bra, klart de saknar Bas ljud som alltid men mkt högre klass än tex en Asus A6U.

h.264/x264:
Endast testat att köra detta på dator 2, och med 720p på en Hyundai 32" LCD-TV, måste säga att x3100 kortet från intel, core 2 duo och 2gb ram har inga som helst problem att mäkta med detta, bilden blir precis lika bra som från min stationära, båda med VGA kabel.

WLAN:
Valde zepto's som är ett archeros kort, och stödjer standarden "n" vilket ska ha en hastighet på 300mbit, dock har jag ingen möjlighet att testa detta, dock har jag kört vanligt "g" och hastigheten är mkt bra, antennen i datorn verkar också helt okej, hittade 1 mer nätvärk en med min andra Asus a6u, dock kanske det är tillfälligheter.

Batteri:
med ett 9 cells batteri har jag nästan 6-7 timmar standby tid med dator 2, och med 6 celss batteriet har jag ungefär 3-4 timmar standby tid. vilket måste sägas är grymt bra. 9 cells batteriet sticker dock ut en bit, dock är detta något som jag tycker är "snyggt" och stör mig inte på det minsta.

Slutledning:
Mkt nöjd med datorn, för det priset har jag svårt att hitta en dator med samma specifikationer (tänker på dator 2) men även dator 1 är mkt prisvärd, zepto supporten har varit mkt bra, när jag frågat om det mesta tror jag innnan jag köpte datorn 😀

Man får räkna med att eftersom datorn är så otroligt billig så är det inte en design dator, det är heller inte en värsting dator, dock är den i samma klass som datorer i snäppet högre prisklass.

som sagt enda negativa var tangentbordet. resten är stora ++++

betyg: Med tanke på priset och vad man får, så blir det en 8/10, där tangentbordet och designen drar ner betyget.

Donovan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
1171766
December 28, 2007 - 2:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, funderar på att köpa en bärbar p.g.a. min nuvarande stationära bara bråkar 😛 så har kollat en del på den där. det jag tänkte använda den till är främst musikprogram som cubase och finale(rätt så krävande)
se film, surfa och se film.
skulle den palla det? och hur krävande spel klarar den? och hur bra ersättare blir den för min nuvarande dator(se signatur)
starcraft, mafia ?

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1176782
January 22, 2008 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Donovan wrote: Hej, funderar på att köpa en bärbar p.g.a. min nuvarande stationära bara bråkar 😛 så har kollat en del på den där. det jag tänkte använda den till är främst musikprogram som cubase och finale(rätt så krävande)
se film, surfa och se film.
skulle den palla det? och hur krävande spel klarar den? och hur bra ersättare blir den för min nuvarande dator(se signatur)
starcraft, mafia ?

dem flesta bärbarna är väl en uppgradering jämfört med det där? (inte för att vara taskig)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 97
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL