October 14, 2007
Här kommer en liten snabbtitt på MSI;s nya monsterkort i Big-Bang serien: Xpower2. Detta kommer vara en snabb genomgång av lite enklare format, då jag inte har haft så hemskt mycket tid att leka med kortet.
Boxibox..
Xpower är som sagt MSI;s high-end kort, och satsar på överklockare och hårdvaru entusiaster. Riktig varför vet jag ej, men flera tillverkare verkar koppla detta till vapentema. Det är som vanligt kylflänsarna på kortet som är utformade på ett visst vis, och speciellt sydbryggans kylare sticker ut med sitt design. ... like it or not..
VRM kylaren är dock ingen tråkighet det heller, vare man gillar vapentema eller ej. Kylaren som ska se ut som en minigun i mini-format är för överigt metall, även fast den kan se lite plasttig ut. Detta förklarar även vikten på moderkortet, som är klart tyngre än de flesta andra high-end kort jag har testat.
Inte oväntat är kortet dessutom utrustad med två stycken 8-pins kontakter.
Självklart återfinner man även avläsningspunkter för diverse spänningar. Mycket smidigt, om man får säga. Detta användes flitigt under testandet, där CPU spänningen visade sig mycket stabil. Med 1.50v satt i Bios(UEFI) gav detta 1.505 idle, och ca 1.51 load. Även andra saker som vSA och vMem var klart godkända, och inom rimliga nivåer jämfört med vad man körde från bios.
Diverse Sata kontakter, och en extra 6-pins kontakt för stabilare spänningsnivåer till grafikkorten.
HEX-display för avläsning av felkoder..
kortets alla PCI-E och minnes portar.
och till slut I/O delen:
Överklockning: Det man kan säga om kortet är att det känns mycket stabil, även fast det finns en del att finslipa i Bios. Överklockning av CPU;n är enkelt, så som på de allra flesta moderkort. Spänningsdelen håller sig sval, och CPU-spänningen är som sagt väldig stabil. Det enda man få ha i åtanke är att skaffa sig en ordentlig processorkylare. Tempen kommer sätta stopp, långt innan man känner av fördelarna av ett high-end kort. För övrigt uppnåddes 5050mhz, som verkade vara processorn max.
Gällande bclock och minnesklockning så funkar det fint det också. 105,6 bclock var det som gick att köra på luft, förmodligen begränsad av processorn. Samma sak gäller minnesöverklockning där 2400mhz fungerade fint. Att köra med både 105bclock och hög minnesfrekvens var dock lite lurigt, även fast det inte ska vara omöligt med lite mer testande och tid.
http://valid.canardpc.com/show.....id=2179035
En sak som förmodlingen många av er är lite skeptiska på är OC-Genie. Detta har fungerat "sådär" tidgare, och kanske inte alltid varit något man kunde lita på. Detta verkar dock MSI har fixat i andra generationens OC-Genie, och nu fungerar det alldeles utmärkt. Efter en bios reset, och ett simpelt knapptryck bootade systemet i stabila 4000mhz, med 2133 8-9-8 på minnena. CPU spänningen uppmättes till 1.36v, och minnesspänningen landade på 1.65v, så som det ska vara. Väll inne i windows fick systemet jobba på allvar och samtliga stabilitetstester klarades av. Både Prime95 med 12 trådar, och Memtest kördes.
Sist men inte minst tänkte jag visa upp nya Control Center till X79 moderkort. Detta är MSI;s mjukvara avsätt för övervakning och överklockning. Här kan man ändra allt från bclock, multiplar, spänningar och minnestimings. Mycket bra, enligt mig.
Vad ska man dra för slutsats nu då. Personligen tycker jag MSI har lyckas bra med Xpower2, på så sätt att man har vågat göra ett monsterkort som direkt ska konkurrera med Asus Rampage IV, och Gigabytes UD7. Kortet känns mycket stabil hårdvarumässigt, och även när det gäller mjukvara i windows samt UEFI-bios verkar MSI har kommit långt. Det finns dock som vanligt utrymme för förbättring, speciellt i Bios där det fanns ett par funktioner som inte riktig fungerade än. Men all-in-all ett mycket trevligt kort.
1 Guest(s)