September 29, 2007
OfflineHej!
Försökte bygga ihop en dator för ett tag sen men åkte på semester så allt sket sig. Nu ska jag ta och beställa en dator! Min budget är MAX 14000 men om jag kan komma undan lite billigare så gör jag gärna det. I priset ska det ingå högtalare, skärm och då själva burken.
Mina krav: gärna tyst, framtidssäker, AMD processor, kvalites varor
Datorn kommer användas till: spel, film, musik, surfande
Jag ska ha en AMD processor så skippa gärna "kör på inte" kommentarerna.
Detta är paketet jag har slipat ihop, är dock väldigt osäker. Känns väldigt dyr för min budet. Sen är jag osäker om jag behöver en 4870X2 med tanke på att jag hade tänkt mig en 22" eller 24" som skärm. Sen vet jag inte om minnerna är onödigt snabba eller sega, om nätagget räcker till eller inte.
http://prisjakt.nu/optimize.ph.....486,223516
Hade tänkt mig logitech z-4 som högtalare. Som skärm har jag kollat runt massvis och de intressanta för min del verkar vara Samsung T220, LG L227WT, Benq G2400W, Eizo FlexScan S2201WSE.
Jag har 100mbit fiber internet. Skulle även vara trevligt med ett TV-kort och minneskortläsare som passar till min DVD-brännare och chassie, men det är inget måste. Gällande TV-kortet så vet jag inte vad jag ska ta för någon, jag bor i en lägenhet och får TV genom en vägg-utgång.
Datorn kommer INTE klockas på något vis och kommer inte uppgraderas i framtiden.
Kom med förslag gott folk! Skulle vara trevligt om ni kunde förklara varför ni valt det ni valt åt mig.
EDIT: Kommer 4870X2 kommer med 1gb minne? Glömde även nämna att det vore trevligt om ni kom med förslag gällande skärm och högtalare också.
September 29, 2007
OfflineHar läst runt en massa och tycker att AMD verkar vara mycket bättre uppbyggt, jag vill då ha en quad och efter det jag läst verkar AMD ha en bättre uppbyggnad än intel's quad. Intels quads är i stortsett (från vad jag har förstått) 2 x C2D. AMD verkar prestera "jämnare" än intel.
Kan folk komma med svar gällande mina resterande frågor? 😉
January 22, 2006
OfflineJa ang grafikkortet så beror det väll lite på, antar att du ska använda datorn till att spela med och för att 4870x2 ska ge full prestanda så gäller det att spelet stödjer crossfire, annars kommer kortet bara jobba med en enda kärna.
Men det var ju "framtidssäker" och allt fler program / spel utvecklas väll med stöd för multi GPUer
Vad gäller TV kort, gåre direkt från väggen till TV eller gåren via en box?
göre inte det så har ni kbel TV och då ska man väll ha ett DVB-C kort om jag inte miss fel.
Och nej PC8500 minnen e inte overkill när moderkortet stödjer det från original.
Övrigt ser allt bra ut. Har dessvärre inte kunskapen att kommentera skärm / högtalare.
January 13, 2004
OfflineSka bygga ett AMD system i höst/vinter ska se ungefär så här: http://www.datorbutiken.com/se.....=356-41955
Moderkortet ska egentligen vara ett Asus M3A79-T Deluxe med 790FX+SB750 chip men det har inte kommit till Sverige än och jag ska ha en tystare nätdel från "be quiet!".
1 Guest(s)

Log In