Åsikter om ASUS?|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Åsikter om ASUS?
Fredrik_5
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 28, 2015 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Har börjat fundera över nästa inköp och då speciellt datorer från Asus. är det någon som har erfarenhet av Asus och eventuellt även Asus Zenbook?

Det är denna jag tittar på just nu som verkar passa mina behov: Asus Zenbook UX303LA-RO336H 13.3" i5-4210U/4GB/128GB SSD/HD4400/Win8.1 - Hemelektronik - CDON.COM

Det är extra intressant eftersom det är 500 kr. rabatt på datorer från Asus med en rabattko som jag hittade hos Flipit.com - Exklusiva rabattkoder och erbjudanden

Tacksam för råd!

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1297534
July 28, 2015 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Inget större fel på Asus grejjor. Personligen fördrar jag dock att lägga lite extra kosing och få business maskiner istället. För Asus så är det ju Zenbook pro då. Annars så tycke rjag Dells XPS maskiner är fina. Eller Lenovo Thinkpad.

S0urcerr0R
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
1297554
August 2, 2015 - 1:12 am
sp_Permalink sp_Print

Min erfarenhet med det populära märket Asus är att det precis som många andra märken är smått kvalitetsinstabilt.
Med det menar jag att om du och en kompis köper likadana datorer finns det risk att dom inte presterar exakt lika och den ena kan tom lida av micro stuttering eller andra stabilitetsproblem. Detta är dock i mardrömsscenarios och för det mesta är det bra datorer trots att dom inte har i närheten av samma byggkvalite som datorerna Tjalve syftar på.

Exempel på vad du många gånger får extra i en business dator är komponenter som mer lever upp till sina speccar (tex att USB2/3 portarna kan leverera högre hastighet än i datorer där man tummat med detta - även om det låter konstigt), högre prestanda än liknande datorer med exakt samma CPU och GPU, samt kontinuerligt stabil funktion år efter år och ett chassi som är hållbart utan fläktar som börjar surra, eller rejäla temperaturskillnader på undersidan, osv.

Datorn du tittar på ser jättebra ut bortsett från att den har fläkt.
En dator i den prestandaklassen som du nu tittar på har idealiskt sett inte någon fläkt, för det ska ej behövas.
Utan fläkt så slipper du fläktar som går sönder och brummar mer och mer när det blir dammigare för var år som går. Plus att du kan lägga datorn i soffor, sängar, matbord osv utan att vara rädd för att strypa luftintaget.
Prestandaklassen i fråga duger ej till moderna spel. På sin höjd kan du maxa Battlefield 2, och spela WoW i hyffsat låga inställningar, och med lite tur BF3 i allra lägsta inställningarna.
Skärmen som ingår bör du ta en titt på i butiken för även om den är IPS är den ej 1080p FHD, och ev har den även dåliga betraktningsvinklar, dåliga färger och annat skit.

Bortsett från fläkten ser den dock ut som en trevlig mainstream dator.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 510
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL