November 30, 2013
Hej,
Första datorbygget. Har nu en idé om vad som skall köpas, och vill gärna höra lite åsikter om komponenterna osv.
Den stora huvudpoängen är att vi vill bygga en ok dator nu, med möjlighet att kunna uppgraderas och hålla en lång lång tid framöver. Vi kommer inte att börja med ett komplett system med nya komponenter överallt. Vi kommer inte behöva high-end prestanda för spel.
Vi kommer använda datorn som mediecenter (vi har ingen tv), så film, tv serier, musik kommer att spelas på datorn. Utöver detta vill vi kunna spela moderna spel på en medelnivå grafikmässigt. Detta kommer vi dock att uppnå senare, då vi väntar med inköp av nytt grafikkort av ekonomiska skäl.
Nedan är listan på de komponenter vi redan har och de vi tänkt köpa. Kommentera gärna om ni anser något är ett dumt/bra val, om komponenterna är obalanserade mot varandra etc.
Chassit är redan köpt begagnat.
Chassi: Cooler Master CM 690
Optisk enhet: Följde med det nya chassit.
Komponenter tänker använda från gammal dator tillsvidare (HP pavilion):
Grafikkort: NVidia Geforce 6600 PCI-Express
Komponenter vi tänkt köpa i butik:
SSD: ? ca 800kr
Moderkort: ASUS Sabertooth 990FX R2.0, Socket-AM3+ 1300 kr
Processor: AMD FX-4300 4-Core Processor 909 kr
Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 720W 945 kr
RAM: Corsair Vengeance 4GB 1600 450 kr
Total kostnad för dessa: 5554 kr
Har inte pengar till grafikkort just nu. Men tänker införskaffa ett bättre inom överskådlig framtid.
Uppskattar all hjälp och alla tips!
/Kim
April 2, 2012
Njae, jag är skeptisk.
Tycker moderkort och nätaggregat är alldels för dyra, men eftersom ni ska fortsätta uppgradera så är det svårt att säga rakt ut att det är fel.
Om man formulerar frågan såhär då, om ni idag skulle köpa allt den komplett uppgraderade datorn ska ha, hur skulle den konfigurationen se ut med dagens komponenter?
Hur lång tid är denna uppgraderinscykel tänkt att ta?
November 30, 2013
Tack för svar! Jättebra att få synvinkel från nån som vet lite mer.
xemacs;1292252 wrote:
Hur lång tid är denna uppgraderinscykel tänkt att ta?
Bra fråga. Vi har tänkt att använda moderkort och nätagg som grundbultar som inte kommer bytas ut - Och jag hoppas i alla fall på en 5-10 år för dessa två komponenter, då vi inte är entusiaster. Jag vill skaffa nått stabilt nu så att andra delar byts ut framöver.
Jag kommer nog att köpa ett grafikkort och SSD snarast, om jag har pengar senare i vinter. Det är möjligt att moderkortet är i saftigaste laget - har du någon idé om ett alternativ som är billigare och ändå håller måttet hyffsat?
August 17, 2001
Tycker inte att ni ska välja Socket AM3 då det är ganska stor sannolikhet att det inte kommer komma några fler FX - processorer. Dessutom är det en väldigt gammal styrkrets. Gå på Intel istället och köp en i3. Det inbyggda grafikkortet i den kommer vara snabbare än det GeForce 6600 som ni har så slipper ni det. Nätaggregat är också onödigt kraftigt. Köp och till lite mer minne samt överväg att skippa XP och dra in Win7 istället, borde inte vara omöjligt att hitta billigt.
Här är mina rekommendationer
Moderkort http://www.prisjakt.nu/produkt.....?p=2202347
Processor http://www.prisjakt.nu/produkt.....?p=2106950
Minne http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=959471
Nätaggregat http://www.prisjakt.nu/produkt.....?p=2342873
April 2, 2012
För typ 3600kr hade jag nog gjort följande:
Allt från cdon.com förutom nätagget som beställs från netonnet. (Se hur jag fick det till att allt köps från annonsörer på denna sida? 😀 )
Vill man hellre ha Nvidia grafikkort så kan man byta ut grafikkortet mot ett MSI 650 Ti, men då blir det en tredje butik att beställa ifrån.
Som OS hade jag nog kört Linux tills dess att det dyker upp något som specifikt kräver Windows och då funderat på om det är värt kostnaden.
January 17, 2004
xemacs;1292256 wrote: För typ 3600kr hade jag nog gjort följande:
Allt från cdon.com förutom nätagget som beställs från netonnet. (Se hur jag fick det till att allt köps från annonsörer på denna sida? 😀 )
Vill man hellre ha Nvidia grafikkort så kan man byta ut grafikkortet mot ett MSI 650 Ti, men då blir det en tredje butik att beställa ifrån.
Som OS hade jag nog kört Linux tills dess att det dyker upp något som specifikt kräver Windows och då funderat på om det är värt kostnaden.
varför grafikkort? tror inte TS spelar spel? vet inte om jag kan rekommendera "axp" som nättagg....
January 9, 2004
Jag är också inne på Marcuzz ide. Hitta en 80+ certat nätagg bara. Effekten är inte jätteviktig men runt 500-600w räcker gott. Moderkort kan du ta det billigaste du hittar med de funktioner du vill ha. De sämre korten har ofta mindre sata platser, usb och framförallt sämre ljudkort. Det går ju dock köpa till ett bättre senare om man vill.
Jag hade köpt en socket 1150 CPU då dessa borde hålla för ytterligare en generation ialla fall. En 4670K kommer räcka ett antal är framåt utan problem. Skippa grafikkortet initialt och kör på CPUns inbyggda. Du kan köpa till ett grafikkort senare om du vill spela spel. Dock måste du ha ett moderkort som kan använda den inbyggda gpun i så fall.
November 30, 2013
Tack så hemskt mycket för er feedback!
Det verkar som de flesta anser att jag har lite overkill på moderkort och nätagg. Nu är ju dessa två komponenter de som jag inte tänkt byta ut framöver, och vill därför skaffa rejäla grejer där. Men jag tror att jag tar i lite mycket för att jag aldrig haft en riktigt bra dator förut, och har svårt att hålla mig nu. Kanske köper kraftiga saker jag inte egentligen kommer behöva bara för att..
När det gäller att byta till intel så är det något jag inte är sugen på nu. Tack så mycket för tipsen dock.
Ingen av er har nämnt något om att mina komponenter jag tänkt köpa inte skall funka ihop, så det verkar ju bra..
Kanske är valet mellan am3+ och fm2 socket det som är mest intressant att höra mer om för mig egentligen. Vad har ni att säga om valet där? Antar att fm2 socket är ett smartare val för de som inte skall ha high end. Det är lite störigt att inte veta säkert vad AMD kommer fortsätta med egentligen.
August 17, 2001
Får jag fråga varför du inte vill köpa Intel, är det någon principsak, eller av ideella skäl?
Om du nu verkligen måste köpa AMD så finns det AM3+ där det som xemacs (och jag själv) tidigare skrivit inte kommer hända ett jota, det kommer alltså inte ha kommit något nytt till denna sockel förutom det som finns idag.
Sen finns det FM2+ som åtminstone kommer att leva nästa år också, men sen vet man aldrig. FM2/2+ processorer är verkligen inga prestandamonster heller och kommer aldrig bli det heller. Fördelen med denna sockel är de kraftfulla grafikkretsarna som finns inbyggt, framförallt i de högre modellerna, A8 och A10.
När det gäller dina gamla grejer så kommer grafikkortet, 6600GT, vara mycket långsammare än vad du än väljer för processor med inbyggd grafik idag. Och jag hoppas inte du tror att du bara kommer att kunna plugga in hårddisken med XP från nån gammal dator och att allt rullar på smärtfritt? Blir lite osäker när du formulerar dig som du gör i första posten.
Men men, om du nu måste köra på AMD så är väl FM2+ att föredra, men då någon av de som har bra inbyggt grafikkort, alltså inte en Athlon som xemacs föreslår utan en A10-6800K (AMD A-Series A10-6800K 4,1GHz Socket FM2 Box - Processor - Hitta lgsta pris, test och specs) och kanske detta moderkort Gigabyte GA-F2A88XM-D3H R3.0 - Moderkort - Hitta lgsta pris, test och specs
I övrigt står mina rekommendationer för minne och nätagg kvar i min tidigare post.
November 30, 2013
Marquzz;1292267 wrote: Får jag fråga varför du inte vill köpa Intel, är det någon principsak, eller av ideella skäl?
Och jag hoppas inte du tror att du bara kommer att kunna plugga in hårddisken med XP från nån gammal dator och att allt rullar på smärtfritt? Blir lite osäker när du formulerar dig som du gör i första posten.
Anledningen till valet av AMD är att jag och min flickvän kände för att halvera informationsintaget efter en bit på vägen, och helt enkelt bestämde oss för detta. Motiveringen som jag har är att det verkar som att AMD har liknande prestanda men är något billigare, om man jämför processorer i samma klass. Detta stämmer väl inte alltid, och jag lyssnar på det ni har att säga - Men amd vs intel debatten ville vi vara förbi någon gång helt enkelt.
Ang. OS och hårddisk skall jag redigera min post. Tack för att du påpekade detta - jag hade precis läst på om detta själv, och beslutat mig för att lika gärna skaffa en prisvärd SSD och installera W7 från start!
Om ni vill slänga in tips på prisvärt SSD för ca 800kr får ni gärna det. Skall kolla SSD guiden närmare såklart.
Återstår att se vilken sockel det blir då. Tack för era seriösa svar!
January 17, 2004
KimLingon;1292268 wrote: Anledningen till valet av AMD är att jag och min flickvän kände för att halvera informationsintaget efter en bit på vägen, och helt enkelt bestämde oss för detta. Motiveringen som jag har är att det verkar som att AMD har liknande prestanda men är något billigare, om man jämför processorer i samma klass. Detta stämmer väl inte alltid, och jag lyssnar på det ni har att säga - Men amd vs intel debatten ville vi vara förbi någon gång helt enkelt.
Ang. OS och hårddisk skall jag redigera min post. Tack för att du påpekade detta - jag hade precis läst på om detta själv, och beslutat mig för att lika gärna skaffa en prisvärd SSD och installera W7 från start!
Om ni vill slänga in tips på prisvärt SSD för ca 800kr får ni gärna det. Skall kolla SSD guiden närmare såklart.
Återstår att se vilken sockel det blir då. Tack för era seriösa svar!
samsung 840 skulle nog passa er perfekt. billigt o bra, dock inte snabbast men svårt o få det på eran budget. tycker ni ska köra på fm2+ om ni inte tänker spela? för vad är eran huvudsyssla förutom surf & farmville?
edit:
sandforce fungerar bra också. ska vara det enligt prisjakt.
http://www.netonnet.se/art/dat.....1575.7072/
November 30, 2013
Disney;1292269 wrote: samsung 840 skulle nog passa er perfekt. billigt o bra, dock inte snabbast men svårt o få det på eran budget. tycker ni ska köra på fm2+ om ni inte tänker spela? för vad är eran huvudsyssla förutom surf & farmville?
Tack för tipset! Den kostar ju lika mycket som Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5" för 899 - Vilket är bäst av detta? Kanske marginell skillnad.
Jag känner mig lite dum när alla säger att jag bör köpa fm2+, men jag känner ändå för att skaffa am3+ och lösa en hyffsad speldator av det framöver. Grejen är att jag inte spelat mycket det senaste åren - men om jag bygger ett mer redigt system kommer suget nog att uppstå! Så tack för alla mogna påpekanden om att jag tar i för mycket med moderkort och sockel - men tror fan jag kommer bygga mer än jag behöver.. Jag blir så sugen bara.. kanske ångrar jag mig kanske inte. Jag antar att det är svårt att veta hur mycket gamer jag kommer vara framöver - kanske har underskattat mig själv 🙂
August 17, 2001
Röstar också för Samsung 840 EVO Samsung 840 EVO Series MZ-7TE120 120GB - Solid State-disk (SSD) - Hitta lgsta pris, test och specs. Har själv bra erfarenhet av Samsung och EVO-modellen har fått bra betyg, bl.a. här på NH.
Du går lite emot dig själv tycker jag, du vill ha råd och tips för ett framtidssäkert system, men du verkar ju ha bestämt dig för AM3+ oavsett råden du får, så jag vet inte riktigt vad du är ute efter. Tyvärr så rimmar framtidssäkert och AM3+ dåligt ihop. Men det betyder ju såklart inte att AM3+ är en dålig plattform idag. Men jag tycker du ska köpa ett moderkort några hundralappar billigare och köpa en FX-8350 (eller 8320) istället.
T.ex. Asus M5A99FX Pro R2.0 - Moderkort - Hitta lgsta pris, test och specs
eller Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Moderkort - Hitta lgsta pris, test och specs
eller MSI 990FXA-GD65 - Moderkort - Hitta lgsta pris, test och specs
January 9, 2004
För ett framtidkert system så tycker jag ändå du ska överväga intel socket 1150. Där kan du köpa en CPU som kostar 400kr idag och sedan uppgradera till en broadwel CPU när de släpps om ett år (under förutsättningar att det släpps bios update för den nya cpun men det brukar det göra).
Vad gäller moderkort. Tänk efter vad du behöver. Jämför de olika chipsets med varandra och bestämm vilka funktioner du behöver. När du vet chipset så hittar du det billigaste kortet med det.
Angående SSD. Observera att 120gb 840 evo är märkbart långsammare än sina syskon. Har du råd, köp en 250gb istället. I ssd guiden testar vi inte 120gb modellen tyvärr.
Du verkar lite velig. Så gör så här:
1. Tänk efter vad du ska ha datorn till, hur mycket pengar du vill lägga och vilka komponenter du kan klara dig utan initialt.
2. Bestämm CPU. Ska du surfa/lättare spel/htpc. Välj en enklare CPU på en framtidkert sockel. Annars kör på en CPU för typ 1500kr. Den cpun klarar du dig 5år på.
3. Välj chipset. Kolla vilka som finns och ta bara det du behöver.
4. Välj moderkort.
Enkla regler. Lägg inte för mycket på moderkort, psu, minnen. Här är de billiga så pass bra så du klarar dig med billiga grejor.
1 Guest(s)