October 1, 2001
När jag köpte mitt 9800 Pro var jag ganska insatt i hårdvara men mitt intresse har varit svalt sedan dess. Nu vill jag uppgradera den till lite mer moderna specifikationer och behöver rekomendationer, typ under 5000 kr. Så jag har lite frågor. Har för övrigt ett 450W nätagg 2 optiska enheter och 2 ATA HDD.
För prestanda per krona, är det AMD som gäller? Vad ska jag titta efter för modell och vad ska jag ha för moderkort? Sitter med en gammal AMD Sempron, vore bra om jag kunde behålla kylflänsen.
Kan man fortfarande köpta moderkort med ATA stöd? Ger det något att skaffa en ny SATA disk? Funderar på att eventuellt stoppa in en Samsung NoiseGuard men sparar gärna på pengarna. Finns det moderkort som stöder både ATA och SATA?
Tänkte köra på med XP så 2 GB DDR2 RAM bör väl vara lämpligt? Det finns en massa 2x1 GB kitt, är det inte lika å trycka in 1x2 GB? 667MHz vs 800MHz? Vilket märke?
Och ett lämpligt grafikkort. Sitter med en 19" LCD och kör 1280x1024. Läste recensionen om ATIs HD kort som inte presterade så bra med AA, jag drar hellre ner till 1024x768 och drar upp AA.
April 3, 2007
Du skall köra intel, gärna gigabyte moderkort då de är lite rma på dem nu, och 2gb ddr2 bör räcka!
jag tror sata är bakåt kompatibelt...
Spelar du mkt eller?
Detta borde göra susen:
Moderkort:
Gigabyte GA-EP35-DS3P
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=351459
CPU:
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=330169
Minne:
Kingston DDR2 HyperX PC8500 2048MB CL5
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=329430
GPU:
MSI GeForce 8800GT 512MB OC GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=341737
Så behåller du chassit, diskarna, och cd/dvd brännare!
...och sen en är det möjligt att kylfläsen passar men det är väll de minsta att oroa sig utöver eller? Kör nån arctic freezer 7 pro för en liten slant så fixar de sig...den e tyst också!
nätagget bör klara, det är inget jag kan, men nån annan vet kanske om 450w räcker, jag skulle iaf tro det, det hela beror på om det är ett noname agg eller ett bra aggregat skulle jag tro!
TOT PRIS: runt 5000 ~5100 möjligen!
October 1, 2001
Tack för rekommendationerna! De var aningen över vad jag hade tänkt men jag blev sugen på CPUn, hur går man tillväga för att överklocka en sådan? Kanske värt att investera i en Zalman Ultra Quiet? Var nån som rekommenderade den på Komplett.
Vore det inte bättre att skaffa ett 2GB minne istället för 2x1 kittet?
Moderkortet var väldigt väl tilltaget. 1600 MHz känns onödigt då CPU och minnen ligger på 1066 MHz. Jag har ingen nytta alls av Firewire och behöver definitivt inte 12 USB och 8 SATA portar. Kortet har även stöd för 8GB RAM, 4 GB räcker för mig. Nästa gång jag uppdaterar lär moderkortet åka ändå.
Har tittat runt lite på moderkort och det verkar som att alla endast har 1 PATA port nuförtiden. SATA är inte det minsta bakåtkompatibelt med PATA. Men det borde innebära att jag iaf kan plugga in min större HDD och min DVD brännare. Kan skaffa en SATA disk senare. Då går det åt mindre ström åxå.
Problemet med grafikkortet är att min LCD har VGA kontakt, den har jag absolut inte tänkt byta ut i dagsläget. Så jag behöver något med typ en av varje.
October 1, 2001
Tack för tipsen Ante 🙂
Jag har hittat ett annat Gigabyte MB som verkar ha allt jag behöver och lite till, fast till halva priset: http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=339437
Så till vilken CPU jag ska ha så verkar det stå mellan följande tre. Alla funkar med moderkortet, frågan är hur mycket mer man får ut av de dyrare korten. Om någon vet en test där man jämför dem överklockade mot varandra så är jag mycket intresserad.
1. Intel Pentium® Dual-Core E2160 1.8GHz
Väldigt billig (545kr) men går att klocka till 3GHz vilket gör den till bästa budgetvallet.
2. Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz
För 700kr mer får jag en 1333Mhz FSB och 4MB L2. Då 8500 minnena i dagsläget kostar lika mycket som 6400 minnena är ju FSBn välkommen. Har inte läst om dess överklockning men gissar på något över 3GHz.
3. Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
Som Hagiz tipsade om. Quad core, 8MB L2 och 1066MHz FSB, 500kr mer än E6550. Överklockningsbar till 3-3.5 GHz.
April 3, 2007
Skulle köra på en Q6600 då det är den bästa processorn på marknaden om man kollar på pris/prestanda, mest bang for tha buck så att säga!
annars så är väll e6550 bra, men en e21XX är nog inte att rekomendera om du har cash för ovastående! Visst går den att klocka, men den har lägre cach och mindre cores (om man gämföör med Q66:an)
Allt beror mest på vad du skall använda datorn till!
October 1, 2001
Har kollat runt lite på olika tester och lärt mig en hel del. Problemet med E6550 kan bli en max multiplyer på 8 så för att klocka upp den behöver jag ett MB som klarar mer än 1333 FSB, rätta mig gärna om jag har fel. Så med ett billigare moderkort så är E2160 bättre än E6550. De flesta spel idag har inte stöd för quad core så det ger mig inte så mycket för pengarna.
MB + CPU + RAM < 1750 kr. Om jag kör med grafikkortet som du tipsade om så hamnar notan på runt 3500 kr 🙂 Procentuellt i spel så får jag nog inte ut mycket mer av systemet du tipsade om Hagiz. Och jämför man med systemet jag har nu så är det som dag och natt.
October 1, 2001
Hittade detta MB: Gigabyte GA-EP35-DS3 http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=345779
Liknade DS3P men med lite mindre finesser, typ någonstans mellan det och GA-P31-DS3L. 1600 MHz och ATA 133 är ju inte helt fel, PATA porten är bättre placerad åxå. Här finns det gott om utrymme om jag får för mig att uppgradera den vid ett senare tillfälle.
Måste kolla om jag kan hitta någon anledning att välja E6550 iställlet då moderkortet stöder en högre FSB.
October 1, 2001
Har kollat runt lite på grafikkort och kollat på NHs roundup och kan inte klaga på valet av MSI GeForce 8800GT. Det blir en beställning snart, har inte beslutat mig för vilken CPU det blir ännu.
Tack Hagiz för dina inlägg, ditt rekommenderade system var mycket bra att utgå ifrån 🙂
2 Guest(s)