September 17, 2003
Jag ska sälja min överdimensioerade server som jag har nu och istället bygga ihop något betydligt mindre, strömsnålare och smidigare att ha som lagringsenhet framöver.
Det jag tänkt är något så enkelt som en mini-ATX maskin med ett litet smidigt chassi som är strömsnål, väldigt tyst och diskret. Till den har jag tänkt mig köra en USB-sticka som boot/OS-disk eller liknande och sedan har jag tänkt koppla till ett par USB-diskar (litet chassi, två st USB chassin ovanpå eller liknande). Så det jag behöver tips på är en CPU som drar lite, är tyst, diskret och lättkyld utan stora flänsar eller mycket fläktar. Grafikkort behöver inte vara mer än integrerat såklart och ljudkort spelar ingen som helst roll. Behöver jag nämna att jag vill lägga så lite som möjligt på det men ändå nog för att den ska uppfylla ovan nämnda krav.
En fundering när jag ändå har er här som kan saker, en VIA EPIA på 1300MHz är det för klent för detta ändamål eller kan det fungera? Det som talar emot EPIA'n är visserligen att den endast har 100mbit NIC och mitt nätverk är gigabit inom hemmet. Maskinen ska såklart även vara nerladdningsnavet i mitt hem så jag kommer att t.ex. packa upp rar via nätverket till min laptop.
Förlag tas emot med gläjde!
Edit:
Skulle en ASUS EEE BOX B202 eller liknande kunna täcka mina behov? Intel Atom, 1gb RAM och 80gb HDD. Ingen värstingmaskin men liten, diskret och smidig. Smälla in Linux el. liknande på den och sen köra?
1 Guest(s)