Billig speldator|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Billig speldator
marre1
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 4, 2009 - 2:53 am
sp_Permalink sp_Print

Hejsan
Efter många om och men och stora påtryckningar från mina arena mates så har jag bestämt mig för att köpa en ny dator. Har tröttnat på att min nuvarande dör en gång i halvtimmen (det har mina arena kompisar också 😀 ).

Så jag tänkte kolla om någon kunde hjälpa mig med att bygga ihop en dator eller tipsa om någon bra komplett som ligger i den prisklassen.
Det jag vill kunna göra är att spela WoW på den högsta upplösningen, ha spotify/skype igång och kunna tabba ur för att kolla lite på internet samt vara inloggad på msn. HDMI utgång är också ett stort plus då jag vill kunna tanka HD filmer och kolla dom på tvn. Mycket utrymme är inget krav då jag har en 1 TB extern + dom som sitter i min nuvarande dator.

Sitter även och kollar lite på blocket nu men har ingen aning om vad som är bra och vad som är dåligt. Vad är kraven på datorn för att kunna uppfylla mina behov? Behövs dual core, hur mkt ram och vilken grafikkorts serie hos dom olika tillverkarna ska man kolla efter?

Tack på förhand och ha de gött

marre1
Medlem
1231212
August 4, 2009 - 3:00 am
sp_Permalink sp_Print

Hehe såg nu att jag glömde skriva, den prisklassen det rör sig om är 3-4000! Fred

marre1
Medlem
1231226
August 4, 2009 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Har hittat en ganska billig dator som jag tycker verkar bra. Vad tror ni räcker det här:
Intel Pentium D model 820
2 GB DDR2 Ram
ATI Radeon 4650 PCI-Express Grafikkort, 512 MB, HDMI
?

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
1231227
August 4, 2009 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle vilja tips om min egen stationära dator som jag skulle kunna tänka mig att sälja. 😀
Sen ska jag göra mitt bästa för att svara på dina frågor och jag ska försöka vara opartisk. Egentligen behöver du inte en speciellt snabb dator för att spela World of Warcraft på högsta inställningar. Det är ett gammalt spel och inte speciellt grafikkrävande ens när det var nytt. En flera år gammal dator kan till och med räcka på denna punkt. Något som däremot är viktigt blir RAM-minne om du ska köra flera program samtidigt som du spelar.

De lägsta rekommenderade systemkraven för Windows 7 är följande:

1GHz processor (32- or 64-bit)
1GB of RAM
16 GB of available disk space
Support for DirectX 9 graphics with 128MB of memory (for the Aero interface)

Det är viktigt att tänka på hur du ska använda datorn i framtiden. För dina behov så räcker ett DirectX 9 grafikkort. Om du ska köra flera program samtidigt som du spelar, så kommer det att bli viktigt med minst 2GB RAM-minne. Detta är också vad du borde ha för att Windows 7 ska flyta på bra. Angående processorn så är dagens processorer onödigt snabba för de flesta datoranvändare. En billig processor räcker alltså för dina behov. Om vi tittar på vad Komplett erbjuder så säljer man följande dator i delar med en processor från Intel för 3000 kr: http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=337022. Denna dator hade fungerat bra som en enklare speldator om det inte var för att den endast har ett integrerat grafikkort. Nästa dator i kategorin kostar 2000 kr mer, alltså totalt 6000 kr. Länk: http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=323787. Denna dator lämpar sig väl för de senaste spelen och stödjer DirectX 10. Den är onödigt snabb för dina nuvarande krav, dock är det viktigt att köpa en dator som är framtidssäker.

Om vi tittar på färdigbyggda datorer så brukar de vara väldigt dyra om man ska ha en dator som klarar spel bra. Den billigaste färdigbyggda speldatorn hos Komplett kostar 7000 kr: http://www.komplett.se/k/ci.as.....?sku=10323. Det finns en del mindre företag som sätter ihop datorer billigare, men om företaget går i konkurs så gäller ju inte garantin längre. Ett annat problem kan vara om företaget är oseriöst och inte vill ta sitt ansvar om något skulle gå sönder. Sen är det ju svårt att veta hur kvalitén på bygget blir. En HDMI-utgång är inte nödvändigt för att visa material från din dator på din TV om du inte har ett mediacenter, som till exempel Popcorn Hour. En vanlig VGA-utgång duger bra annars. Fördelen med en HDMI-utgång är ju att du kan skicka både ljudet och bilden digitalt. En VGA-utgång kan endast skicka bild analogt. Skillnaden mellan analogt och digitalt är liten, dock är det ju en klar fördel att HDMI-utgången även kan skicka ljudet digitalt.

Angående min dator så har den följande specifikationer:

Intel E8200
OCZ NVIDIA SLI DDR2 PC6400 4096MB KIT
Moderkort MSI P7N SLI
Gigabyte Geforce 8800GT 512MB
Samsung Sata DVD-brännare
Western Digital SATA 500GB hårddisk
Samsung SyncMaster 226BW
Antec Sonata II med nätaggregat

Processorn var så pass ny att den var svår att få tag på när jag köpte den. Den tillhör samma serie som E8400 och är snarlik: http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=264795. Det var en av de dyraste Intel-processorerna när den kom och är än idag en mycket bra processor. Moderkortet stödjer SLI och därför kan datorn uppgraderas med ett till grafikkort. Grafikkortet är överklockat från fabrik och har en kylare från Zalman. Det klarar alla dagens spel utan problem. Chassit och nätaggregatet är ett av de populäraste. Skärmen är på 22" och är en spelskärm. De flesta av grejerna har garanti dessutom. Jag hade tänkt mig 5000 kr för allting. Även om du inte är intresserad så hjälpte jag gärna till. 😛

marre1
Medlem
1231229
August 4, 2009 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

Tack så mycket för hjälpen och för ditt svar.
Det låter minsann som om du kan dina saker och din dator låter bra, den är tyvärr lite för dyr. Har satt en strikt gräns på max 4000, i och med att jag inte lirar lika mkt längre så känns det onödigt att lägga ner mer pengar.

Om man tittar på den datorn jag länkade ovanför din kommentar, hur ser den ut? Pluset med den är att där följer det också med en plattskärm och den ligger ute för 3800kr.

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
1231230
August 4, 2009 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väldigt svårt för mig att säga eftersom det är så lite information, ungefär som om man skulle säga att bilen till salu är en Volvo. En sådan bil kan ju vara allt från en lyxbil till en rostig gammal bil. Om processorn är en Pentium D model 820 så är det i alla fall en mycket gammal processor. DDR2 RAM-minne säger väldigt lite, dock eftersom processorn är så pass gammal så är förmodligen minnet gammalt och segt. Har du koll på vad det är för sorts skärm? Den kan ju vara väldigt gammal den också. Ja, den kan till och med vara mycket, mycket äldre än processorn till och med. Om det är en 22-tums skärm så är den inte allt för gammal eftersom skärmar i den storleken började massproduceras för inte allt för länge sedan.

Förmodligen är datorn gammal och allt säljaren har gjort är att uppgradera grafikkortet till ett nytt grafikkort. Tyvärr är 4000 kronor väldigt, väldigt lite för en speldator med skärm! Du ska vara glad om du ens hittar en ordentlig speldator för de pengarna utan skärm. Som jag skrev innan, titta på de nya datorerna på Komplett och så ser du hur mycket du får betala. Jag tror att du kan hitta en lämplig begagnad speldator utan skärm för 4000 kr, dock måste du ju vara väldigt försiktig om du inte har så mycket kunskap om datordelar. Det är lätt att bli lurad och betala överpris.

Jag tror att det är bäst i ditt fall att spara mer pengar innan du köper en ny dator. Vem som helst här kan säga dig att en bra speldator för 4000 kronor med en modern skärm blir väldigt svårt att hitta. En del gamla platta skärmar kan vara väldigt dåliga för spel. Det som är bra med ett forum som detta är att det finns kunnigt folk här som kan ge dig råd och om någon skulle säga något felaktigt så skulle en annan medlem korrigera det. En bra idé kan vara att skapa en tråd i Köp och Sälj-forumet och skriva att du vill köpa en stationär dator för ett visst pris och så ser du vilka anbud du får. Om du gör på detta vis så vet du att du inte kommer att bli lurad. Sen om du får några intressanta anbud... det är ju såklart svårt att säga. Det finns ett alternativ till och det är att du uppgraderar din nuvarande dator istället. Om din dator kraschar en gång i halvtimmen så beror det på ett fel i hårdvaran och detta kan åtgärdas. Förmodligen är detta det bästa alternativet för dig om du inte vill vänta och med tanke på din budget. Jag vet inte hur din ekonomiska situation ser ut men om du har möjlighet till det så tycker jag helt klart att du ska överväga att spendera lite mer pengar på din nya dator.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1231237
August 4, 2009 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Balor wrote: Massa nyttig text.

+1. Håller med.

marre1
Medlem
1231244
August 4, 2009 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej tack så mycket. Då köper jag inte den datorn.
Om ni kollar på den här datorn då:
http://www.blocket.se/stockhol.....1&w=1
Hur ser den ut? Den ligger ju på min max gräns prismässigt. Är den värd pengarna och kommer den att duga till mina behov?

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
1231246
August 4, 2009 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fattar mig kort och det är att jag inte skulle ha köpt den. Ingen har lust att vara din personlige assistent och svara på om varenda dator du hittar är ett bra köp eller ej. Mitt tips är att du istället följer de råd du har fått och läser igenom dem noggrant. Om du inte vill göra det så får gå din egen väg och möta eventuella konsekvenser av dina handlingar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 268
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL