billig speldator. med mkt potential.|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
billig speldator. med mkt potential.
revoid
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 21, 2008 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

tja

för 3 år sedan gick jag all in o köpte mig en monster dator för 17 000kr bara för lådan. nu är datorn gammal o ska bytas ut mot en nyare.

var ju ganska länge sedan ja var i hårdvaru träsket så tänkte kolla med er ifall ni har några tankar o funderingar runt mitt lilla bygge. har ja valt rätt grejer? skulle ny byta ut något?

eftersom jag är student har ja inte råd med några värsting saker utan försöker hålla det till en normal nivå men samtidigt med potential för utveckling. mitt mål är att datorn inte ska behöva skämma för sig men kosta under 10 000kr. 9k-9.9k

så vi börjar väll med
moderkortet:

Gigabyte GA-EP35-DS4

värkar vara ett stabilt kort 1600mhz buss gör att det kommer väll funka ett bra tag framöver samt att man kan köra dubbla grafikkort i framtiden (crossfire).. bästa är ju att det är ett humant pris.

Processorn o kylare

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz
Noctua NH-U12P

45Nm för att hålla nere tempen o göra det mer trimmvänligt samt nästa inga spel nuförtiden använder quadcore än. så tänkte jag att denna är den självklara vinnaren i mest bang for buck. kylningen kommer ju göra att man lätt kan dra up den i 3.6ghz

Minne

Corsair Dominator

4gig är ju lagom storlek. värkar även vara bra speed i dom cl5 o 1ghz sen värkar dom även ha god kylning. kanske går att snabba upp dom ännu mer?

Grafikkort

XFX GeForce 8800GTS

om ja förstår det rätt så är detta kort identiskt med det dyrare GTX kortet? bara lite tunat... varför kan inte ja tuna upp detta kortet för att prestera nästan lika bra? nja sen är det ju 14%rabbat oxå. tänkte det värkar ett vettigt. kort.. kanske ett ATI kort vore bättre med tanke på crossfire. men har inte råd med något sådant än o detta kortet äger ju än så länge. igen mest bang for the buck.

Chassie

Antec Performance P182

värkar vara ett orentligt chassie inte massa neon o stuff. utan mest kvalite kylning o tystnad. rätt prisvärt oxå. smarta lösningar.

Powersuply

Corsair Powersupply 550W

Corsair gör ju grejer me bra kvalité o 550w ska väll räcka samt 22% billigare alternativt kan ja stoppa detta i gamla datorn o ta ut mitt 650W hiper agg...hur skulle ni göra?

Hårddisk:

Samsung SpinPoint T166 500GB

bara en vanlig billig hårdisk. ska la funka. har oxå en 200giggare som jag ska sno från den gamla datorn.

DVD

Samsung DVD-brännare

Svart. passar med chassiet... SATA... snyggare kabeldragning 😉

Allt detta blir en total kostand på: 9.662,00

nå vad tycker ni om min lilla build? skulle ni ändra något?
datorn beställs om drygt 2 veckor eller så.

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
1192988
May 21, 2008 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle nog avvakta tills ATI & Nvidia lanserat syna nya kort som blir nu i Juni. De verkar vara riktiga Mpnster båda 2. Och ATI's Kort ska dessutom vara väldigt billiga. Kanske med byta ut cpu mot Quad Core. Annars ser det bra ut =)

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1193002
May 21, 2008 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle också försöka vänta till ati 4870, det verkar bli jävligt schysst....

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1193003
May 21, 2008 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite om skillnaden mellan 8800GTS och 9800GTX; den är lite större än man väntar sig: https://www.nordichardware.se/.....ivelse=473

revoid
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
1193022
May 21, 2008 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

men saken är att ja är väldigt väldigt sugen på att ha en ny dator NU!. eller nja inom 2 veckor. o Nvidias nya kort släps ju i juni någon gång. o vem vet hur många veckor efter det ati kommer med sina nya kort.

så ja kanske skulle köpa ett ATI kort o sen köra crossfire med det nya kortet? kan man blanda crossfire hur som helst? blir det någon märkbar skillnad? kanske lika bra att köra på GTS o sen sälja o byta mot något nyare när det väl är dags?

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
1193032
May 21, 2008 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad har du för grafikkort idag? kör med det ett litet tag till i avvaktan på de nya korten, alt2 är att köpa ett billigare kort så länge 😉 lär bli rätt bra skillnad ändå

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 31
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL