August 17, 2001
Funderar på att bygga en HTPC för att kuna glo på lite film på tv:n men vilka komponenter ska man välja?
Har en 160GB 2,5" HD och en slim-DVD över från en krashad laptop som jag tänkte använda, sen så tänkte jag på denna låda:
SilverStone Lascala LC19B-R 120W Svart - Inet.se
Övriga komponenter så har jag kollat på dessa:
Asus F1A75-I Deluxe mITX - Inet.se
AMD A8 X4 3870K 3,0GHz FM1 - Inet.se
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP - Inet.se
eller:
Asus E45M1-I DELUXE mITX - Inet.se
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP - Inet.se
Lådan kostar ca 1500:-, Llano-systemt ca 2740:- och Fusionsystemet ca 2025:-, HDD och DVD har jag redan sen innan.
Vad ska man välja för nåt? Inbillar mig att Llanosystemet är lite vassare och har en fjärrkontroll med i priset men Fusion blir lite billigare och drar antagligen lite mindre med ström, räcker nätdelen på 120W till ett Llanosystem? Det ska i stort sett bara användas till filmtittande och kanske lite slösurfande i soffan.
Tips och synpunkter mottages gärna, och W-Lan är ett krav om det ska tipsas om nåt annat moderkort än dom två jag har listat...
May 9, 2003
ZOTAC ZBOX nano AD10 - Hemelektronik - CDON.COM Där har du en fin liten HTPC 🙂
March 10, 2003
Köpte nyligen en Llano själv för htpc. Den är sjukt mycket vassare än en E450 lösning. Just det att du måste accelerera allt genom video då cpu inte klarar koda av allt själv. Jag har en A6-3500 och den tuggar i sig allt jag kastat på en hittills, även mitt testklipp som fick en dualcore att gå i taket (Mitt testklipp jag kör med är ganska cpu tungt).
Just Liano vill jag förespråka då man kanske vill göra annat än att bara titta video på burken någon gång. Om inte annat finns det ju färdiga lösningar likt den Hymer länkade.
Funderar på vilken ljudnivå du tänkt lägga dig på. Men originalkylaren låter en del tycker jag personligen. Men så har jag också ett nästan passivt system med. I en sådan platt låda är det svårt att sätta in en eftermarknadskylare som håller sig under önskad höjd (bara så du vet).
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 17, 2001
Skulle kunna tänka mig en annan låda också, men den ska passa in i TV/Stereobänken så den ska vara svart, gärna 400-440mm bred och max 100mm hög, gärna runt 80mm så allt annat som står i bänken får plats också, tips på nån sån låda eller en webshop som har ett rejält utbud med olika lådor?
2 Guest(s)