October 23, 2009
hej.. Jag hade tänkt och köpa en ny Gamingdator från Inet.se!! Den ska mest vara till för spel i alla fomer... Min budget är MAX 16 000:-
Vill att chassit ska vara stort och SNYGGT.. Mycket färger när man sätter in extra fläktar, "fjortis" chassi =)
Det jag hade tänkt mej!!
Samsung SH-S223B 22X DVD±RW DL SATA Svart
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Core i5 750, 2.66GHz
XFX Radeon HD5850 1GB CrossFireX
Asus P7P55D EVO
Antec Twelve Hundred, Utan nätagg
500GB Western Digital Caviar Black SATA II
300GB Western Digital VelociRaptor ICE
Zalman CNPS-9900 CPU-kylare
2st Revoltec 120mm Blå Transparent med Blå LED
Nättagg köper jag på Datorbutiken.se
Tagan 700W TG700-BZ PipeRock
Kom gärna med förslag på vad jag kan ändra.. Vill gärna ha Raptorn så att datorn blir lite snabbare =)
November 14, 2003
Du borde ge information om vad för sorts förväntningar du har på datorn. Det är viktigt att veta vad du ska använda datorn till. Om man ska bedöma om komponenterna är prisvärda så måste vi ju veta priset också. Utan att veta mer så hade jag i alla fall jag inte valt de komponenter du har angett.
November 14, 2003
När man har byggt många datorer så lär man sig att det lönar sig inte att köpa den dyraste hårdvaran eftersom den ändå snart anses gammal. Om du vill kunna använda din dator effektivt i flera år, ja då kanske du behöver lägga ut så mycket pengar. Något som hade varit smartare är att uppgradera datorn när behovet uppstår.
Varför köpa en ny dator och du ändå inte har användning för all dess kraft vid tidpunkten du införskaffar den? Då är det bättre att köpa en billigare dator och sedan uppgradera eller köpa en ny dator när du behöver mer kraft. När man kommer upp i de övre priskategorierna så motiverar inte priset det man får för pengarna, utan du betalar endast för att kunna titulera dig själv med att ha det bästa och det dyraste.
Om du hittar en del delar begagnade så kan du komma undan med 5000 kr och ändå kunna spela i princip alla spel på högsta inställningarna, om du inte vill kunna spela alla spel med en upplösning på 1920x1080 och högsta inställningarna. Men ja, du behöver inte snåla men det finns ingen orsak att lägga ut 16.000 kr för en ny dator.
January 6, 2004
Balor wrote: När man har byggt många datorer så lär man sig att det lönar sig inte att köpa den dyraste hårdvaran eftersom den ändå snart anses gammal. Om du vill kunna använda din dator effektivt i flera år, ja då kanske du behöver lägga ut så mycket pengar. Något som hade varit smartare är att uppgradera datorn när behovet uppstår.
Varför köpa en ny dator och du ändå inte har användning för all dess kraft vid tidpunkten du införskaffar den? Då är det bättre att köpa en billigare dator och sedan uppgradera eller köpa en ny dator när du behöver mer kraft. När man kommer upp i de övre priskategorierna så motiverar inte priset det man får för pengarna, utan du betalar endast för att kunna titulera dig själv med att ha det bästa och det dyraste.
Om du hittar en del delar begagnade så kan du komma undan med 5000 kr och ändå kunna spela i princip alla spel på högsta inställningarna, om du inte vill kunna spela alla spel med en upplösning på 1920x1080 och högsta inställningarna. Men ja, du behöver inte snåla men det finns ingen orsak att lägga ut 16.000 kr för en ny dator.
För mer än 5år sedan kostade en bra dator runt 20-25k. idag kan du få en likadan för under 10000kr, du kan okså få en mycket mycket bättre dator idag för 20-25 än vad du fick för 5år sedan.
Håller med dig när det gäller behov osv. Sen finns det dem som bara vill ha det där extra. Man kan inte bara säga jag köper bästa minnena man vill oftast ha bra grejer på alla punkterna =).
1 Guest(s)