February 22, 2006
Efter drygt 8 år i dvala så tänkte ja bygga en ny burk. Så efter en lite snabbläsning hur marknaden har framskridit så e ja inne på
cpu Intel Core i7-4770K S-1150
Kylning Corsair H110 Hydro Series CPU Kylare
mobo ASUS Z97-DELUXE
minne Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB
Kit w/2x8GB XMS3 DHX, CL9-10-9-27, Platinum CMD16GX3M2A1866C9
Grafik nått R9 280 så småningom
ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer
då mina ata cdrommer e förlegade för moderkortet
tänkte behålla mitt Corsair HX650w agg men version 2,2 Standard å läst att Haswell drar 0,05 amp i viloläge å min går ner till max 0,8 amp e det några problem? eller cpu går å ändra så den inte går så lågt?
sen som os disk hade ja tänkt ersätta min gamla wd raptor 10krpm men lite kluven ifall man ska köra en sata ssd eller sdd M.2 eller ssd pcie.
inne på dom två sista å antar pcie e snabbast men dyrast å ssd M.2, sata ssd e ungefär samma.
så inne på å ta ssd M.2 då man har kortplats för det eller ja bör ta en vanlig sata ssd?
allt ska sitta i mitt Corsair Corsair Obsidian 750D
sen operativsystem är windows 8,1 pro något å ha? eller man bör fortsätta på win 7?
January 9, 2004
Hej.
Pcie och m.2 ssd är mer eller mindre obefintliga i dagläget. 90% av de som finns använder en sata kontroller och presterar precis lika bra som vilken SATA SSD som helst.
Jag hade valt en 2,5" sata ssd.
Kolla svenska ssd guiden här på nordichardware för att hitta den som passar dig bäst.
Windows 8.1 är bättre än win7 på det mesta. Dessutom så har du rätt att köra windows 7 på en windows 8 licens.
February 22, 2006
okej. e inne på ett m.2 då man har kortplatsen på mobot å man har en del mekaniska hdd samt rom som ska in i burken å sata platserna e i minsta laget. men får se va det blir.
Blev win 7 tillsvidare. fast va så trött på att det inte fanns kompatibla drivare till x1950xtx så slog till å köpte ett Sapphire TRI-X R9 290 OC ida.
kortet fungerar bra fast lite orolig över bios bilden (moderkortet) i början de ser ut som den har allvarliga artifact problem eller något, men går man in i bios så ser allt ok ut samt i windows å på filmer, så frågan är om kortet är defekt eller om det har å göra med mitt moderkort å att pcie gränsnittet e lite out to date?
sen frågan kvartstår angåendet agget å processorn? har 3 år kvar på agget så känns lite så å bytta. eller så kan man alltid hoppas att den rasar så man kan få den senaste atx standarden mitt e v2,2.
February 22, 2006
Då har Datan blivit verklig, blev dok en del ändringar blev en Intel Core i7-4790K istället å bytta in grafikkortet mot ett nytt.
Men tror att pcie gen 1 gränsnittet kan ställa till det lite med pcie gen 3 graffe.
Sen flashning av bios gick inte så smidigt då cpu överklockades 100% för å sen rasa under flashningen, men de gick å rädda tack å lov.
Hänt att man tabbat sej en gång på socket A tiden men va ett nytt bioschipp som gällde då.
sen verkar agget fungera kanon, å om ja inte minns fel så går det stänga av så cpu inte går så lågt ner i volten.
Kom på i efterhand att 775 socket kylarna bör passa till 1150 men va lite osäker så blev stock kylaren sålänge.
Nått jag e lite förundrad över e att cpu (22nm) ligger på 50 grader med stock kylaren, min gamla låg på 40 med stock trots det va 65nm.
om det beror på att ja kör Noctua NT-H1 Kylpasta istället för Arctic Silver låter ja vara osagt.
nu har ja bestämt mej för en hdd tänkte mej en Samsung SSD 850PRO men lite kluven ifall ja ska ta en 128 eller en 256.
sitter i skrivade stund på en wd raptor 10krpm 36 gigare å den har ja haft i många år å aldrig haft brist på utrymme så ur lagrings perspektiv känns det som 128 gigare duger.
men sen e det stor skillnad på mekaniska hdd å ssd, så e det någon fördel å köpa 256 gigaren istället än 128 om man bortser från att 256 har lite bättre prestanda (vilket som så antar ja att ovs vilken ja väljer så e det snabbare än det ja har idag)? läste lite i ssd guiden med å under Over-provisoning står det om å partionera disken lite å lämna lite orört å antar det är att föredra?
December 19, 2000
Biffen87;1295198 wrote: Då har Datan blivit verklig, blev dok en del ändringar blev en Intel Core i7-4790K istället å bytta in grafikkortet mot ett nytt.
Men tror att pcie gen 1 gränsnittet kan ställa till det lite med pcie gen 3 graffe.
Sen flashning av bios gick inte så smidigt då cpu överklockades 100% för å sen rasa under flashningen, men de gick å rädda tack å lov.
Hänt att man tabbat sej en gång på socket A tiden men va ett nytt bioschipp som gällde då.
sen verkar agget fungera kanon, å om ja inte minns fel så går det stänga av så cpu inte går så lågt ner i volten.
Kom på i efterhand att 775 socket kylarna bör passa till 1150 men va lite osäker så blev stock kylaren sålänge.
Nått jag e lite förundrad över e att cpu (22nm) ligger på 50 grader med stock kylaren, min gamla låg på 40 med stock trots det va 65nm.
om det beror på att ja kör Noctua NT-H1 Kylpasta istället för Arctic Silver låter ja vara osagt.nu har ja bestämt mej för en hdd tänkte mej en Samsung SSD 850PRO men lite kluven ifall ja ska ta en 128 eller en 256.
sitter i skrivade stund på en wd raptor 10krpm 36 gigare å den har ja haft i många år å aldrig haft brist på utrymme så ur lagrings perspektiv känns det som 128 gigare duger.
men sen e det stor skillnad på mekaniska hdd å ssd, så e det någon fördel å köpa 256 gigaren istället än 128 om man bortser från att 256 har lite bättre prestanda (vilket som så antar ja att ovs vilken ja väljer så e det snabbare än det ja har idag)? läste lite i ssd guiden med å under Over-provisoning står det om å partionera disken lite å lämna lite orört å antar det är att föredra?
Grattis till en ny maskin alltid kul att uppgradera 🙂 Innan jag hann läsa att du bytte cpu tänkte precis säga att en 4970k kanske kan vara ett bra alterantiv. Har precis införskaffat en sådan själv och kör H100 och ligger på en 4,7 GHz stabilt.
Det kanske är dags att man uppdaterar sin signatur med kanske 🙂
1 Guest(s)