May 1, 2003
Skall införskaffa mig en macbook när den nya kommer nu i höst. Har då tänkt att göra om min stationära till en htpc + server.
Min konfig är som i min signatur + ett tv-kort, 2GB minne och en ytterliggare hårddisk på 500GB.
Har tänkt att ha datorn i rummet intill för att slippa ljudet av den, låter ganska mycket nu.
Det jag undrar lite över är vad jag bör uppdatera.
- 1. Nytt grafikkort måste jag ha, mitt nuvarande vill inte skicka dvi till min TV, (Samsung 37" FULL-HD), så vad rekommenderas där?
2. Behövs ny processor?
3. Bra radio fjärrkontroll?
4. Kan jag ha kontakt mellan macbooken och datorn på något smidigt sätt?
5. Vilket operativsystem?
6. Tänkte även ha denna dator trådlös då jag redan har problem med kabeln som går in i mitt rum. Nätverkskort till datorn? Trådlös modem/router som klarar höga hastigheter (8 Mbit)? (Mitt nuvarande Zyxel modem/router dör om jag tankar i höga hastigheter)
Tacksam för all respons jag kan få! =)
November 27, 2003
1. Radeon HD 4650 så kan du ju även spela lite grann om du måste.
2. Lite på gränsen kanske, men inte omöjligt om du kanske överklockar lite.
3. Ingen koll tyvärr.
4. VNC, RemoteDesktop, SSH.
5. Windows MCE, XP+MediaPortal, XP+iMEDIAN eller Mythbuntu. Tversity är en bra mediaserver för Windows.
6. Inte jättebra uppdaterad på det, men 802.11G (54Mbit) räcker för att streama 720p utan problem.
//Andreas
September 15, 2002
Är det inte så att de nyare grafikkorten avlastar cpu ganska bra vid uppspelning av hd material? Borde ju räcka med din nuvarande cpu isf. Vet iaf att det stog om det när 8800GT släpptes, så 9600GT gör väl också det. Ganska säker atis kort också klarar sådan uppspelning. Fjärrkontroll tror jag på logitech dinovo mini.
Sen läste jag att många rekommenderar XBMC som mediaserver, har just börjat testa det lite och det verkar bra.
1 Guest(s)