Bygga speldator för under 10.000|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bygga speldator för under 10.000
drawen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 51
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 29, 2008 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, jag är lite krasslig på datordelar och skulle därför behöva hjälp över vad jag kan få att ha som speldator för under 10.000 kr.

Kriterier:
Bra processor som inte behövs bytas ut på några år
Bra grafikkort som inte behöver bytas ut på några år
MINST 2gb ram
Allt ska fungera efter ihopsättning.

Hittar ni en hårddisk som är billig men bra skriv gärna upp det, samma gäller DVD/CD läsare/brännare.

Kringutrustning kvittar, ingen mjukvara

Om ni kan skriva en beställningslista från ett trovärdigt företag i sverige vore det toppen!

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
1193807
May 30, 2008 - 6:38 am
sp_Permalink sp_Print

http://oc.nu/ItemInfo?itemId=1.....C+Game+700
om du inte kan bygga o installera den själv, kommer klockad också, annars denna:

http://www.datorbutiken.com/se.....=110-27396

9800gtx är graffekortet som gäller, för det är sånt överpris på 9800gx2,

Q9450, Du kommer nite få så mkt mer spelprestanda på spelen som finns IDAG motför en e8400, men det är mer framtidsäkert, och du har utrymme för det för 10k

freezer7an är ingen superkylare om du ska klocka en massa, men den kyler så det räcker o blir över för standard hastighet, o är riktigt tyst

Samsung F1 750gb: snabb hdd, bra tillverkare, brukar vara rätt tysta, annnars om ljudet är allt så är wd greenpower tystast..

antec sonata 3 är nice, antec har haft kassa nätagg förut men det som följer med i nya sonatan är nice, är seasonic som gör nätaggen i dom om jag minns rätt

4gb ram i 4-4-4-12, du kommer bara få ut typ 3.3Gb i 32bit os, men det räcker o blir över, går att fixa så man kan få ut allt också..

asus p5k-pro, bra chipset,bra tillverkare, bra att klcoka med, har dessutom byggt massa datorer med detta kort och är riktigt imponerad för det priset.
'
Bägge datorna är jävligt bra spelburkar! båda är bra val

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1193816
May 30, 2008 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

-d-himself- wrote: antec sonata 3 är nice, antec har haft kassa nätagg förut men det som följer med i nya sonatan är nice, är seasonic som gör nätaggen i dom om jag minns rätt

Antec tillverkar alla sina nätaggregat själva. Sitter ett Earthwatts 500 i Sonata III och det fungerar som sagt klockrent.

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1193817
May 30, 2008 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Antec tillverkar alla sina nätaggregat själva. Sitter ett Earthwatts 500 i Sonata III och det fungerar som sagt klockrent.

Antec har slutat tillverka egna nätagg efter sina fiaskonätagg förut, där typ 50% höll, dom köper nätagg från 2-3 olika tillverkare o sätter sitt namn på dom, tror att earthwatten köper dom från seasonic, om jag minns rätt, men dom köper och döper om iaf..

edit: "All Antec EarthWatts, NeoHE's, and Trios are manufactured by Seasonic"

There are a number of give-away signs that you can use to identify Seasonic-made PSUs:

- Code on the main transformer begins with VRL
- The main AC capacitor (the big one) has a colourful sticker on top (usually yellow or green)
- Heatsinks with "teeth" (only applies to newer models)

drawen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 51
1193890
May 31, 2008 - 8:52 am
sp_Permalink sp_Print

Den första datorn känns lite tveksam, vill ju bställa saker bitvis. Den andra har tyvärr lite för låg prestanda, vill ju att dagens och framtidens spel i minst ett halvår ska fungera.

Anars byggde jag denna, lite bättre va?
http://www.komplett.se/k/shopl.....CABDDE24AC

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1193893
May 31, 2008 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

tyvärr drawen: låt bli nvidia-chipsets till moderkort sålänge du absolut inte måste köra SLI, hade hellre tagit en fin X38 eller någon av dem nya P45. ATI nya kort kommer ju snart också 😉

håll dig till dessa MB tillverkare: GIGABYTE, Asus, Foxconn, DFI & Abit

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1194004
June 2, 2008 - 5:22 am
sp_Permalink sp_Print

drawen wrote: Den första datorn känns lite tveksam, vill ju bställa saker bitvis. Den andra har tyvärr lite för låg prestanda, vill ju att dagens och framtidens spel i minst ett halvår ska fungera.

Anars byggde jag denna, lite bättre va?
http://www.komplett.se/k/shopl.....CABDDE24AC

bättre prolle, minnen, chassi osv. i den jag skrev, det ända som var bättre i den du skrev var graffekortet, men skulle mera rekomendera att du kör som i datorbutiken länken jag gjorde, och isf byta till ett 3870x2, det är dock ingen väldigt stor prestandavinst mot 9800gtx, om ens någon alls, btw, "ska klara spel i ett halvår", båda maskinerna jag skrev var monsterspelmaskiner 😛 ända man hade kunnat göra för att få värre är att typ ta 9800gx2, som det är ett stort överpris på :p datorn jag gjorde ihop skulle vara tystare också..

som nån annan tidigare nämnt, ta bara de där moderkortet du skrev om du ska köra sli, och tänk på att sli är grymt oprisvärt, du tjänar mkt mer på att bara lägga undan 2-3k och byta graffekort på 1 år.. du tjänar på tok för lite på sli för att normala användare ska köpa det..

lägg inte så onödigt stora summor på nätagg och moderkort, du kommer inte få ut nån riktig prestanda skillnad på det, chassit o nätagget ajg skrev var myyyycket billigare och du kan köra hur vilda saker du vill på det ändå, det är ett väldigt bra 500w.. ang moderkort så om du inte ska extrem överklocka eller behöver nån superspecial funktion, lägg inte ut pengar på såna moderkort, ett "vanligt" asus/gigabyte med p35 chipset eller nån av de kommande nya är vad man ska köra.., vill du ha ett värre, så kan du invänta p45.. inte långt bort nu

edit:

http://www.tomshardware.com/re.....00-15.html
summering av test av 9800gtx, där det jämförs mot 3870x2, läs!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 615
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL