Bygga strömsnål filserver|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bygga strömsnål filserver
Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 20, 2012 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Är på jakt efter något alternativ till mitt nuvarande åbäke till filserver. Funderar mellan
Egenskaper fr Asus AT5NM10T-I

och

Egenskaper fr Asus E45M1-I Deluxe

Det jag är ute efter är:

- Den ska vara strömsnål (men inte så mkt att det påverkar prestandan för mkt)
- Ha 2-3 SATA portar

Det den primärt kommer att användas till är som filserver för strömning av media till resterande datorer i lägenheten, målet är att den ska kunna stå på 24/7 utan större bekymmer. Den måste samtidigt klara att köra följande program:

Windows 7
Torrent
DC++
iTunes hemmadelning
FTP server

Det lutar väll åt AMD:n, men kan inte hitta någotställe där man kan få fram en vettig siffra på hur mkt ström den drar. Sedan undrar jag om AMD setupen verkligen är värd den extra prisskillnaden som den kostar eftersom jag inte har användning av de extra funktionerna som kommer med AMDn (tänker då på WiFi och Bluetooth, vilket jag antar är de som drar upp priset något).

Kom gärna med förslag/era tankar kring resp. alternativ. Resterande delar jag tänkt bygga datorn på är Bitfenix Prodigy chassie, Corsair ATX PSU, 2Gb ram samt 3 st samungdiskar (80, 750 resp 1500 gb (7200, 7200 resp 5400 rpm))

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
1281639
July 20, 2012 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör en sådan och funkar hur bra som helst.
Asus AT5NM10T-I

Innan jag monterade i alla diskar så förbrukade den med 4 gb ram och en ssd disk runt 20w, mätt med en mätare från claesohlsson så hur exakt den visar vet jag inte men på ett ungefär iaf.

Kör sedan ett PCI-e 1x sata kontrollerkort för att få plats med fler diskar.
Kör torrent, streamar 1080p och BD-ISO utan problem.

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
1281640
July 20, 2012 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter kanon, behöver processorn arbeta mkt för att hänga med? Hur är det med temperaturen? 🙂

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1281641
July 20, 2012 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte vad jag har märkt utav, tycker den flyter på riktgit bra när man ska in och göra något via fjärrskrivbordet.
Har för mig att CPUn låg på runt 40 grader, men den står lite varmt så vet inte hur varmt det var runtom den.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1281651
July 20, 2012 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör en AMD Bulldozer 8150 4GB RAM och ett ASUS 7970 TOP II OC, till detta kör jag även en AMD Phenom II 965 med 4 GB RAM och 4870 X2 GPU samt en NEC 30" PA301 bildskärm. Allting drar samtidigt ca 180-210w, inkl bildskärm och förstärkare (enligt UPS:en om man inte spelar några kraftiga spel), båda paketen har 6 hårddiskar var. Nätaggen är Corsair 850w respektive 1000w

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1281656
July 20, 2012 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du tid att vänta några dagar kan du få exakta, inom 1%, värden på vad just det där Asus E45... kortet drar. Har köpt ett sånt för en längre tid sedan men det har bara blivit liggandes, så jag kanske skulle ta fram det och testa lite.
Men personligen skulle jag utan tvekan välja AMDs E-450 före Atom.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1281657
July 20, 2012 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter ca 10 min OCCT så ligger kärnorna på runt 47 grader, passivt kylda.
Men då står grejerna i garaget där det är 14 grader nu =)

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
1281659
July 20, 2012 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen brådska så testet tar tacksamt emot Snorch, mtp att det ej används kanske det till och med är till salu 🙂 ?

Bjornsson; Det låter lysande

Som det ser ut nu lutar det åt Atom systemet pga sitt betydligt billigare inköpspris. Håller på och forskar lite kring de olika CPU:ernas för och nackdelar. Är osäker på hur systemen kommer klara DC och Torrent samtidigt som media ska streamas. Hade lite strul med mitt förra system som korkade igen helt när allt skulle köras på samma gång, fast då var det iofs kanske mängden ram som ställde till det. Men det känns som något av systemen ovan + 2 GB DDR3 ram borde räcka för W7 + ovan nämnda applikationer?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1281660
July 20, 2012 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

4gb om du skall köra mera saker, ram är i princip gratis och skillnaden mellan2-4 är obefintlig. Har Asus AT5NM10-I som min nas bräda, dock kör jag Server 2008 (samma kärna som win7) och inga torrents eller så på den. 4gb ram gör att mer läggs i minnet och nyttjas istället för att blanda in hårddisken hela tiden. Prestandan borde räcka, men vet inte riktigt hur den kommer betee sig med sata kontrollerns belastning iom torrents och streaming samtidigt.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1281661
July 20, 2012 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har 8GB i min maskin och eftersom jag uppgraderar min phenom till en FX-8150 så har jag för tillfället 4 GB i båda maskinerna då det är gratis, jag provade att nergradera maskinerna till endast 1 sticka var, dvs 2GB samt även sätta in alla i FX-maskinen. Man märker skillnad på prestandan även om ingen av dom egentligen går på knäna så är ramminne ett väldigt billigt sätt att avlasta processorn. FX-maskinen kändes mycket snabbare med 8GB minne än 4 så kläm i ordentligt med 8 eller 16GB, det är billigt, och det kommer iaf inte att kosta W, möjligen $ eller £ eller kr.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1281664
July 20, 2012 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt system klarar iaf utav att strema till två mediaspelare samtidigt och köra torrent på en 8/1 lina och samtidigt klara utav lite annat mindre krävade saker (DynDNS, VNC server, FTP server som dock används väldigt lite, lite backup som körs nattetid mellan arbetskataloger mot en extern HDD på USB, kör även Air Video för att kunna strema till Ipad/Iphone) utan att jag märker utav något lagg, brukar även köra igång en xp virtuellt i VMware för att labba lite men då börjar den bli lite trött, men mest troligt så beror det på för lite minne då det fortfarande finns CPU kraft att plocka utav.

Den arbetar mot flera olika diskar som sitter både på moderkortet och det extra kontrollerkortet.
Den är även snabb om man kopierar stora filer över LAN/gigabit mot min maskin.

Kanske ska tillägga att jag kör 2008 R2 och är riktigt stabil med det operativsystemet.
Jag ska trolige avveckla det systemet för att byta ut det mot ett bättre system och köra lite mera virtualisering för att få bort gamla häckar som står och tuffar så kan nog komma en annons på mitt moderkort och 4gb minne framöver bara jag bestämt vad jag ska bygga för server =)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 569
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL