December 7, 2009
Funderar på att pensionera gamla benchriggen nu när ivy kommer. Länge varit sugen på en mindre tyst burk så tänkte att det var läge nu. Delarna jag har är:
- Core i7-2600k
- Maximus IV Gene-Z
- 4x2GB Dominator GT
- GTX560 448 core
Kylning är än så länge oklar, men det måste vara något tyst (vid idle åtminstone). Chassi har jag tittat på del olika: Silverstone Temjin TJ08B-E, Fractal Design Define Mini... men kan inte säga att jag direkt fastnat för nåt då jag tycker lådor är skittråkiga. Men det får gärna vara ljuddämpat. Plats för många hdd är inte alls prioriterat då planen är att nöja mig med en 90-120GB ssd (hyperx 3k 90gb?) och ha lagring på extern usb3 hdd. Nätagg då, bör vara tyst det också. Modulärt är inget krav men en bonus. 500-600W borde vara alldeles lagom.
Om det är nån som kan rekommendera främst chassi, ssd samt psu blir jag lycklig. Har himla svårt att bestämma mig för nåt 🙂
March 10, 2003
Svårt med små lådor, särskilt som många små lådor är lika stora som vissa miditowers. Iaf om man kolla måtten på FD's lådor är det nästan så.
Gällande tråkiga lådor är det svårt att rekommendera något när man inte vet vad du gillar. Är väl bara att gå in på prisjakt, sortera efter mATX sedan köra visning ala bilder. De som verkar intressanta sen kan du säkert hitta någon som köpt eller gjort recension på.
Själv så har jag en TJ08-e och är väldigt nöjd med storleken och så på den. Finns en broder till den med lite annorlunda front. Annars är det väl likt. PS07 har jag för mig den heter. Sedan är väl LianLi ganska bra med, fast de har väl ungefär samma utseende som SS lådorna.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 17, 2001
Jag har precis byggt ihop ett väldigt likt system. Jag är väldigt nöjd med resultatet och datorn är riktigt tyst. Spec i sign. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte ett MSI GTX 560 med Windforce-kylaren, dels verkar det klocka högre och dels har det en 2-slots kylare vilket skulle ha inneburit att jag kunnat köra SLI i framtiden. Men Asus-kortet är bra om man inte klockar och inte köra SLI, det är knäpptyst.
April 20, 2002
Bortsett från en billigare processor funderar jag i samma banor.
Chassit som jag vill ha är Silverstone Temjin TJ08B-E då en kompis rekommenderade det.
Och hade väl tänkt mig någon i5-processor.
Längre har jag inte kommit. Det jag har mest funderingar kring är nätagg och någon billig men samtidigt bra operativsystems-SSD.
Hur många watt kan man komma undan med i en dator med en i5 + ett någorlunda nytt grafikkort som GTX 550 eller GTX 560?
För min del är det bildredigering och filmuppspelning som gör att jag behöver ny dator, fast visst lockar det att åtminstone kunna spela lite spel också på den.
Kostnaden är det kritiska, med sjukpenning ska man vara glad om man får några pengar över alls efter att månaden tagit slut.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
December 7, 2009
Marquzz;1278868 wrote: Postar igen och ser om min signatur kommer med denna gång då.
Väldigt nära det jag siktar på. Vad tycker du om chassit?
Tintin;1278918 wrote: Bortsett från en billigare processor funderar jag i samma banor.
Chassit som jag vill ha är Silverstone Temjin TJ08B-E då en kompis rekommenderade det.
Och hade väl tänkt mig någon i5-processor.
Längre har jag inte kommit. Det jag har mest funderingar kring är nätagg och någon billig men samtidigt bra operativsystems-SSD.
Hur många watt kan man komma undan med i en dator med en i5 + ett någorlunda nytt grafikkort som GTX 550 eller GTX 560?För min del är det bildredigering och filmuppspelning som gör att jag behöver ny dator, fast visst lockar det att åtminstone kunna spela lite spel också på den.
Kostnaden är det kritiska, med sjukpenning ska man vara glad om man får några pengar över alls efter att månaden tagit slut.
500W agg med bra kvalitét funkar bra. I de tester jag gjort med GTX560-448 har systemet dragit ungefär 350W från väggen i 3dmark Vantage, med 2600k i 4,6GHz. Sen kan de vara trevligt med marginal för SLI så 600W kanske är att sikta på. Optimalt är att ligga på 50-75% av aggets kapacitet under belastning. Kikade på ett silverstone Temjin TJ08B-E i helgen, men tyckte det var lite för stort i mitt tycke.
March 10, 2003
Om du tycker TJ08-E är stort kanske du inte sett så många mATX lådor? Nästa steg är ITX faktiskt. Den enda lådan som är lika liten är Antecs 3480 och där skiljer det bara någon enstaka centimeter. Vet då polaren har ett sådan och jag har jämnfört med mitt TJ08-e på LAN.
Man skall dock betänka utrymmet i sådana här små chassin, särskilt när det kommer till nätagg. Antecs låda är betydligt bökigare pga den stängda övre zonen de har. Vilket gör att DVD/BD läsare får mindre plats än i en TJ08-e som redan är jäkligt trång.
Här är bilder och tankar över TJ08-e från mig. Står vilka delar jag har längst ner i första posten.
https://www.nordichardware.se/.....j08-e.html
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 10, 2003
Skall du överklocka är det värre med ITX, tror du ville det iom ditt moderkortsval. Annars finns det väl ingen anledning till att välja ett sådant kort? Jag kör min 2600k i 4,5ghz då den var lite grinig runt 5ghz. Då har jag också bara ett standard mATX kort i min burk.
Det finns en hel del stora ITX lådor från LianLi som q08 t.ex. Där man får in stora grafikkort. Kanske är värre med megakylare. Men de finns
saker som passar och så till de med. Shuriken eller så skall inte vara några problem (beroende på socket placering mobo).
Tror det finns en del Kub alternativ från Lian med i v3xx serien. Men de kanske också är tråkiga?
August 17, 2001
Calathea;1278927 wrote: Väldigt nära det jag siktar på. Vad tycker du om chassit?
Jag gillar det, men jag tycker att storleken är nära ett litet ATX-chassi. Vill helst ha ett ITX-system, hade det för några år sen, men denna gång ville jag har möjlighet att köra SLI/CF och få tillgång till lite häftigare moderkort.
När jag körde ITX hade jag ett Silverstone SG05 som jag var väldigt nöjd med. Hade ett Zotac moderkort som hade allt jag behövde då. Jag körde en Q9550 och ett 9800GT så det var ganska bra drag i systemet på den tiden.
December 7, 2009
Här hittade jag nåt som faktiskt intresserar mig: Silverstone Fortress FT03B (Svart) - Chassi - Hitta lgsta pris, omdmen och information
Lite dyrt och oklar kvalité men designen är häftig, skulle passa bra på mitt skrivbord.
April 20, 2002
Tittat på några unboxing-videos av Fractal Design Define Mini och måste säga att det börjar luta åt den för mig också.
Snygg och stilren, och verkar vara smidig att bygga i.
Billig var den ju också tycker jag.
Om det inte går att skruva loss 5,25-modulen där uppe så kanske man får borra bort nitarna, kunde inte se om det var skruvat eller nitat.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
April 20, 2002
Tackar, rätt smidigt ordnat det också så det gör inte mycket.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
1 Guest(s)