September 17, 2004
Är enligt gällande treårsplan dags för ny dator.
Behöver processor, moderkort, minne och grafikkort. Datorn kommer användas för en del spel nu när Fallout och GTA analkas men ska även stå sig skapligt framöver då den lär få vara med 2-3 år.
Budgeten ligger på runt 7000:- för ovan nämnda grejer.
Sen är det två poster, processor och grafik jag har några frågor om.
Processor
Intel verkar ju bättre än AMD för bland annat spel när jag läst runt lite. Två eller fyra kärnor, fyra känns ju mer framtidssäkrat eller?
Grafikkort
Ska man ha ett kort eller köra två billigare sammanlänkade? Någon fördel att matcha grafik och CPU av "samma" märke (ATI-AMD eller Nvidia-Intel)?
Vore enormt tacksam för lite förslag på vettiga prylar.
March 23, 2003
När det gäller CPU så är det stor prisskillnad på 2 och 4 kärnor av samma "generation". Dock har ju Q6600 gått ner en del i pris nu. Du får inte ut så mycket mer prestanda med 4 kärnor i spel utan mer i renderingsprogram och dylikt.
Jag kollade lite på denna länk innan jag beställde igår..
När det gäller grafikkort så anser jag att det nog är smartare att köra på ett bättre kort, två kort drar ju oftast nästan dubbelt så mycket ström..
Att "blanda" AMD och Nvidia och Intel osv har ingen betydelse. Det jag dock kan tipsa om är att bestämma dig för ett grafikkortsmärke och sedan välja moderkort efter det och se till att moderkortet stödjer SLI eller Crossfire beroende på vilket märke du nu valde om du skulle vilja köra något av det i framtiden.
Det jag beställde igår var Intel E8400 + Asus P5Q pro + 4gb 6400 ram.
Planerar att komplettera med ett HD4870 när jag får råd.
September 17, 2004
Då klarnade det lite iaf. En vanlig duo är ju bra mycket billigare än en quad och går ju att byta sen. Så en Intel E8500 kanske skulle fungera bra då?
Vad gäller grafiken så är jag ju inte direkt orolig för strömförbrukningen, löser sig alltid... Har kollat på ATI 4870 som verkar vettigt. Om man som jämförelse mot 4870 tar två stycken 4850, vad presterar då bäst?
Ska man ha 512 eller 1024 Mb grafikminne på dem???
Något visst märke på kortet som är att föredra framför andra?
September 17, 2004
Hmm, anade nästan det. Iogf billigare med ett 4870 och sen köpa ett till om man vill framöver.
När man kollar på moderkort så står det PCI-express x16 och sen (x8) efter när det handlar om två kort. Går korten långsammare när de är sammankopplade eller blir det x8 genom varje port och då x16 totalt?
2 Guest(s)