July 6, 2008
Hej!
Jag sitter i datorbytartankar men är inte helt 100 på att dessa delar är det bästa att köpa i dagläget, främst vill jag se att denna burk håller några år men samtidigt bör det finnas drivrutiner, bra funktionalitet osv. Vore fantastiskt tacksam om någon ville ge ett omdöme kring kompatibilitet, funktionalitet osv.
341433 Cooler Master Stacker nVidia Edition, w/ 850W PSU
347715 Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 4GB, DHX, Kit w/two 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24
344758 Intel Core™2 Quad Q9450 2.66GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED m/fläkt
331838 Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW TCO99 svart, 1680x1050, 2ms, VGA/DVI, 1000:1
341057 Samsung DVD-brännare SH-S203 SATA Black OEM
351593 WD VelociRaptor 300GB SATA 3,5" 10000RPM, 16MB
355305 XFX GeForce GTX 280 602M 1GB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 512bit
347766 XFX nForce-790i Ultra SLI, DDR3, Socket-775, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)16
Produktid från Komplett.se om någon vill se detaljer.
Stort tack på förhand!
mvh
Karl
May 28, 2003
Jag tycker du ska köpa dig DDR2 minnen istället. - För det finns nog inget som heter framtidsäkert inom datorbranschen. Och om du köper DDR2, så kan du spara in mycket pengar på moderkortet också.
Det som man alltid brukar behöva uppdatera i en dator är grafik kortet, men de övriga komponenterna brukar hålla i 3 år, och därefter byter man dator ändå.
November 4, 2001
*Satsa på en intel-baserad bräda.
*Kör på DDR2. I framtiden när du ska köra DDR3 så kommer priset ha sjunkit. Om du ändå köper nytt mobo och CPU så kan du lika gärna köpa nya minnen (spara skillnaden mellan DDR2 och DDR3 idag tills den dagen du ska uppgradera igen tex)
*4870 är betydligt bättre pris/prestanda. På gränsen till för snabbt med tanke på att sin skärm bara kör 1680x1050.
Sen bör du kanske fundera på om du inte skall ta en 24" skärm i stället. Har du inga krav på specifika funktionen så skiljer inte jättemycket i pris mellan 22 och 24".
Ett annat tips är att 9450 kommer åka ut ur intels sortiment snart och ersättas av 9550 (till samma pris som dagen 9450).
Du kan spara in en hel del pengar på chassit också. Bortsett från att modo-plattan går att skjuta ut så ser jag inga fördelar med stackern (eller andra "balla/bra" chassin). Jag föredrar ett chassit som är lätt att rengöra dvs fläktfilter, fläktar osv ska gå att ta ut så lätt så möjligt utan att riva allt annat och sen moddar jag det så det passar mina behov (om det behövs). Dessa krav uppfylls endast av en tillverkare idag och LCYKLIGTVIS så är dessa chieftec chassin billigare.
Raptorn är snabb men är också något av en smaksak då du kan spara ganska mycket pengar här också. detta beror helt klart på ad du ska göra.
July 6, 2008
Cool!
Stort tack så långt - verkligen tänkvärda saker ni tar upp. VAd jag skall göra med burken är så klart en bra fråga. Jag spelar spel, jobbar med bilder, lite film osv. Hatar dock när saker inte fungerar eller laggar för mycket och lägger hellre några tusenlappar extra för att få kvalitet. Dock är jag inte riktigt så välbevandrad i alla komponenter så jag kan tänka mig att jag betalar mer än vad som egentligen behövs.
Om man skall ha ett intel moderkort, vilket chipset skall amn köra på? Kraven på moderkoretet är minst två PCI-express utgångar och en i övrigt hög kvalitet - något spontant tips?
March 8, 2004
Just det där du nämner med kvalitet och några kronor extra tänkte jag passa på att knyta an till när det gäller moderkort, det här är bara mina personliga erfarenheter men jag är säker på att alla andra kan bekräfta eller avfärda mitt påstående när jag säger att du absolout ska ta någon av de olika tillverkarnas "entusiast modeller" även om dom har funktioner du inte kommer använda.
Framförallt asus har jag haft egna erfarenheter av och en kopmpis har haft lite problem med en av gigabytes billigare modeller, det verkar som om tillverkarna "glömmer bort" dom billigare modellerna och man får dras med buggar o ostabilitet.
Jag kan inte komma på någon annan anledning än att biosarna inte är lika genomarbetade på de billigare modellerna då det skulle bli ett jävla liv på forum liknande dessa om kompatiblitetsproblem och ostabilitet skulle hittas på tillverkarnas prestigekort.
/Niklas
1 Guest(s)