April 5, 2002
OfflineHej!
Jag har tänkt köpa en ny dator och då har jag ett krav men vet inte hur jag skall uppfylla det.
Jag vill att datorn ska kunna visa riktig HD i min TV. I dagsläget har jag en hd-kabel från TVn till datorns DVI-utgång (med en adapter alltså) och jag tror bilden kan bli bättre än i nuläget.
Tips på dator?
Tips på vad jag skall tänka på?
Tack på förhand
March 14, 2001
OfflineKöp istället ett moderkort med AMDs 780G med inbyggt grafikkort som klarar av att avkoda HD. Till det en X2 4850e och du har en billig och strömsnål dator som ändå räcker och blir över för en HTPC.
Nvidias MCP78S med inbyggt geforce 8200m (typ jetway NC62K) fungerar fin fint det också.
June 27, 2002
Offlinehttp://docs.cyberlink.com/engl.....rement.jsp
En quad Intel är att rekommendera för Blu-Ray i 1080P
March 14, 2001
OfflineJa men spelar ingen roll för när man spelar upp 1080p bluray med ett grafikkort som klarar av att avkoda (ex något av ovanstående) har du troligen en processorbelastning på runt 10%, så någon Intel quad behövs inte på långa vägar.
Med lite trixande med codec så kan man spela 1080p med en dualcore utan hjälp från grafikkortet.
April 5, 2002
OfflineJson_81 wrote: Vad har du för grejer idag?
Vad är det för TV?
Vad är det du spelar upp?Att skaffa ett grafikkort med hdmi-utgång jämfört med hdmi->dvi adapter tvivlar jag på att det gör någon skillnad.
Jag har en Samsung LE40R87BDX TV, i datorn har jag Amd athon 64bit 2800+, geforce 6800 GT, 1,25 GBram.
Det är vad jag har idag.. och det går ju t.ex se Lost i HD.. men bilden blir inte så bra som jag trodde..kanske beror det på mitt gamla grafikkort?... sen så hackar filmen ibland dessutom
November 22, 2001
OfflineDin TV är inte FullHD så ingen mening med att skaffa annat än 720p material.
Processorn är väl i minsta laget, men jag tror inte du ser några kvalitetskillnader med en annan dator. Ett annat grafik-kort kan ju dock hjälpa till med avkodning, men jag är osäker på om det funkar med nedladdat material så som x26.
En billig lösning för att slippa hack kan vara CoreAVC (en codec).
April 5, 2002
OfflineJson_81 wrote: Din TV är inte FullHD så ingen mening med att skaffa annat än 720p material.
Processorn är väl i minsta laget, men jag tror inte du ser några kvalitetskillnader med en annan dator. Ett annat grafik-kort kan ju dock hjälpa till med avkodning, men jag är osäker på om det funkar med nedladdat material så som x26.
En billig lösning för att slippa hack kan vara CoreAVC (en codec).
Ska testa den codecen 🙂 tackar!
Om man skulle köpa en bluray-spelare och riktiga filmer så borde det bli bättre blid än både datorn och digitalboxen va?
November 22, 2001
OfflineMarqz wrote: Ska testa den codecen 🙂 tackar!
Om man skulle köpa en bluray-spelare och riktiga filmer så borde det bli bättre blid än både datorn och digitalboxen va?
Bättre än digitalboxen absolut, bättre än datorn beror ju på vad du spelar upp.
Delph1 wrote: Sen har vi även det faktum att den är för liten för att verkligen göra någon skillnad på 720p och 1080p.
//Andreas
Absolut.
1 Guest(s)

Log In