May 31, 2009
Hej, nu är det dags för mina föräldrar att skaffa en ny dator. Den ska vara till surf och cad (solidworks). Budgeten ligger nog på max 7000kr, men den får gärna bli billigare.
Några önskemål är att den ska vara så tyst och liten som möjligt.
Tänkte mig mini-itx. Är mest inne på Zotacs H77-ITX (Zotac H77-ITX - Moderkort - Hitta lgsta pris, omdmen och information) Någon som har ett annat förslag? WiFi är ett måste, men kanske lika gärna kan fixa det med en dongel.
Chassin i den här storleken vet jag inte mycket om så skulle verkligen uppskatta hjälp här.
Processorkylare som inte ska vara för stor och är tyst. Kanske är lättare att välja detta efter man valt chassi.
Nätaggregat? Det bästa vore ju om det räckte med ett Pico-Psu så man kan eliminera ännu en ljudkälla. Tror ni 150W räcker?
Som hårddisk hade jag tänkt mig en 120GB SSD. Vill helst hålla mig borta från Sandforce-diskarna. Något förslag? Samsung 830?
Nu till processorn och grafiken. Ett grafikkort som har certifierade drivrutiner och är till för workstations kostar väldigt mycket för vad man får.
Detta gör processorer som Xeon E3-1225V2 väldigt intressanta eftersom dess integrerade grafikkort borde ha ungefär samma prestanda som ett dåligt diskret utan att knappt kosta något extra. Någon som har erfarenhet av att köra Solidworks på P4000? Några tankar om detta?
Skulle verkligen uppskatta lite hjälp 🙂
Mvh Abbe
June 29, 2012
March 10, 2003
Solidworks kräver mer än du tror, iaf när man kör seroiösa saker. Men gällande låda så kolla på LianLi's kuber. PicoPSU är förvisso trevligt, men vldigt begränsat hur mycket man kan lasta dessa med. De finns atx nätagg som är tysta och inte låter mycket för samma pris och passar i dessa lådor. CPU kylare får en Shuriken plats under agget i dessa lådor.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 22, 2012
Nu vet jag inte vad som är viktigt i en CAD dator men jag skulle titta här och se vilka gpu har certificat. Om den är en cpu intensive skulle jag välja en dator med sockel 2011. Sen måste du välja om du vill ha en server mothderboard eller customer.
Här är det som jag kom fram till: Dator i delar
Asrock h77 är ett billigare alternativ.
i7-3770S ifall HT (Hyper Threading) önskas.
[hr][/hr] Motivation:
Moderkort - Asrock gör bra moderkort och Asrock Z77 har
Nätaggregat -*Den är modelär som förenklar montering av komponenter och 80+ Gold innebär att 90% av 480W kommer att användas och mindre värme utveckling. Dessutom är nätagget även tyst.
CPU - Den har HD 4000 vilket är certifierad för SolidWorks och kan även över eller under klockas efter den behov som man har
Chassi - Den är en stor chassi för att vara för mITX men det gör det enkelt att bygga i den. [url=]Sweclockers recension ">VirtuMVP vilket använder både iGPU (integrerat grafikkort) och dGPU (diskrete grafikkort).
Nätaggregat -*Den är modelär som förenklar montering av komponenter och 80+ Gold innebär att 90% av 480W kommer att användas och mindre värme utveckling. Dessutom är nätagget även tyst.
CPU - Den har HD 4000 vilket är certifierad för SolidWorks och kan även över eller under klockas efter den behov som man har
Chassi - Den är en stor chassi för att vara för mITX men det gör det enkelt att bygga i den. [url=]Sweclockers recension .
Hårddisk - OCZ Vertex 4 är en bra all-around performar. Uppdateras dess mjukvara
Minne - 8GB är en bra start.
[hr][/hr]
server moderkort är dyrt och att ha en server med endast en sockel är en dyr investion.
1 Guest(s)