June 16, 2004
OfflineHalloj!
Dags för ett nytt datorbygge, denna gången åt kompisen 🙂
Slängde ihop de här delarna till honom, skulle vara schysst med lite feedback om det finns bättre val, eller om något inte är kompatibelt som jag missat 🙂
Har sparat kundvagnen på denna länken:
http://www.datorbutiken.com/?C.....=828-12722
Tack på förhand!
June 16, 2004
OfflineEn 775 Quad på 2.83ghz kostar lika mycket som i7 på 2.66ghz,
där ger väl ändå i7 mer för pengarna?
Han har ett krav på ca 2TB Lagring, jag ser inte hur vi kan spara in pengar någonstans så att han även har råd med en bra SSD, de är väl fortfarande väldigt dyra?
Jag kan tänka mig att ett vassare grafikkort behövs för att hålla takten med i7'an, men vilket är det som gäller då? Är det bara GTX295 som gäller då?
För det är väsentligt dyrare, nästan 1500:- mer för det jämfört med 4870X2'an.
March 11, 2003
OfflineDen största skillnaden i priset är ju moderkort och minne. För att utnyttja i7:an fullt ut behöver man ju tre stickor DDR3, plus att moderkorten är sjukt dyra. Kan man klara sig på ett P45-chippat moderkort och DDR2, så sparar man snabbt in ett par tusenlappar, vilket motsvarar vad man kan få en bra SSD för.
March 11, 2003
Offlineroxerthedead wrote: Där har du rätt, man lägger ju mer pengar på moderkortet och minnena kanske.
Men hur mycket prestanda i SPEL har du att hämta från en SSD? Det är väl i stort 0, bara lite laddningstider som kan bli kortare om man skaffar en grym SSD, eller?
För mig är det ingen tvekan om vilken dator jag hade valt. SSD-varianten ger prestanda som man känner av, vilket jag inte tycker skillnaden mellan 775 och i7 gör, i min mening. Hela systemet blir rappare, och framförallt skär den ner i de ögonblicken som räknas.
Och skillnaden mellan att ha systemet på en SSD jämfört med en vanlig disk, är rejäl.
March 5, 2002
OfflineInstämmer fullständigt med Denstore här, jag har själv en OCZ Vertex 60GB. Testade för skojs skull att byta tillbaka till min förra 250GB 2.5" HDD någon timme, helt oanvändbart. Man kan ju liksom inte starta alla program samtidigt på en HDD, som man kan på en SSD. Då dör datorn typ. 🙂
March 14, 2001
OfflineJa alltså det jag menar med att han lika gärna kan börja med bara hårddiskarna är att när han väl bestämmer sig för att inhandla en SSD behöver han inte byta ut något som gör att det var ett onödigt köp från början.
Köper han däremot en i7 för pengarna som blir över och inser lite senare att det fungerat lika bra med 775 eller PhenomII måste han sälja saker hit och dit vilket säkerligen blir en förlustaffär.
Alltså, kör på 775 eller PhenomII och inhandla en SSD senare om han inte tycker sig ha råd nu.
June 16, 2004
OfflineJag får prata med honom om det och se vad han säger 🙂
Suttit och läst lite om Intels X25.. nu kan jag inte hålla mig tills jag själv får lägga vantarna på en så fort sommarjobbet börjar ju! 🙂
Läste däremot denna artikeln:
http://www.anandtech.com/cpuch.....3&p=7
Om MLC SSD's som tydligen är sjukt dåliga inom vissa områden, som får helt katastrofala accesstider vid vissa scenarion, där han går igenom ganska rejält och rekommenderar att ingen köper en MLC SSD förutom Intels, eftersom intels är de enda som inte har dessa problemen.
Artikeln är från Sept 08, stämmer den fortfarande?
För övrigt, min syn på läget är:
i7 kostar mycket mer, men kan ge lite högre FPS i Spel till exempel.
SSD ger inte någon vidare boost i spel, men "overall responsiveness" och laddningstider blir mycket bättre?
Är jag ute och cyklar? 🙂
March 11, 2003
Offlineroxerthedead wrote:
För övrigt, min syn på läget är:
i7 kostar mycket mer, men kan ge lite högre FPS i Spel till exempel.
SSD ger inte någon vidare boost i spel, men "overall responsiveness" och laddningstider blir mycket bättre?
Är jag ute och cyklar? 🙂
Nej, du är hyffsat väl på det. Dock så vill jag påstå att man inte upplever skillnaden mellan en i7 och en 775-quad så pass mycket i spel att det alls berättigar prisskillnaden. Då är det ju mer lönt att stoppa de pengarna i värre grafikkort.
June 16, 2004
OfflineEn till fråga, dessa två moderkorten skiljer det ca 700 på,
http://www.komplett.se/k/ki.as.....roductTabs
http://www.komplett.se/k/ki.as.....roductTabs
Enda skillnaden jag ser är 4 minnesplatser istället för 6, och 2x Pcie istället för 3.
Han vill att datorn ska funka bra i ca 3-4 år eller så, och är orolig att 6GB inte håller måttet hela vägen ut, är det något att oroa sig för? Värt att lägga 700 mer för 6 minnesplatser så han kan utöka i framtiden?
1 Guest(s)

Log In