Jag har under flera år kört en Fujitsu Scaleo Windows Home Server som nätverkslagring hemma. Inte minst för lagring av film, bilder musik osv som streamats till min HTPC. Tyvärr har WHSen dött och jag har i flera månader levt utan central lagringsyta vilket är jäkligt frustrerande. Det har kommit till bristningsgränsen där jag känner att jag måste hitta en lösning men det känns svårt att hitta något optimalt, av flera anledningar.
Jag bor numera betydligt mindre än tidigare och i en etta är det uteslutet att köra en högljud lagringsserver på öppen yta. Samtidigt har jag ont om plats vilket överhuvudtaget gör det svårt att få plats med en extra burk i lägenheten. Det tredje problemet är att WHS som jag varit nöjd med numera är i version 2011 och med lanseringen av Windows 8 inte ens kommer att finnas kvar. Microsoft slopar WHS för mer seriösa serverversioner och flyttar in en del av lagringsfunktionerna i Windows 8.
Som mitt användande ser ut nu kör jag en stationär maskin hemma baserad på LGA1155 och en 2600K. I nätverket har jag en HTPC som endast används till TV:n och numera kör XBMC som jag inte helt är vän med om jag ska vara ärlig. Sen även en mängd olika surfplattor, telefoner och även någon bärbar dator som ibland kopplar upp sig.
Det jag är ute efter är den optimala lösningen för att dela data över mitt hemnätverk.
- Helst hade jag velat köra en separat server, jag är osäker på om jag har utrymme för detta dock. Men om så blir fallet har jag lekt med tanken på att köra WHS2011, Windows Server 2012 eller helt enkelt Windows 8. Fördelen med denna lösning är att jag har delar att bygga ihop server med redan idag.
- Andra alternativet är att köra någon form av NAS-lösning. Men är ärligt talat lite skeptisk till detta om man ser till prestandan, utbyggnadsmöjligheterna och inte minst att jag då måste införskaffa en NAS med minst en 5-hårddiskplatser.
- Tredje alternativet är faktiskt det som nästan ligger närmast till hands. Att helt enkelt smäcka in alla diskar i min huvudburk som byggts i ett Fractal Design Define R3. Försöka maximera ljuddämpningen i chassit och köra med denna maskin 24/7 både för spel, arbete och lagring. Alternativt med Windows 7 och se över Windows 8 när det kommer, eller tom ge sig på att testa RTM-versionen av Windows 8 i alla fall.
Det hade varit intressant att höra lite tips och erfarenheter från er andra i forumet, vad kör ni för lagringslösningar? Hur funkar det med driftskostnader? Prestanda med streaming till XBMC och surfplattor? Ljudnivå på NAS och egen server? För och nackdelar med olika Microsoft OS för dedikerad server? Ja det finns massa frågor där jag redan har en del svar själv, men andras åsikter och erfarenheter är alltid välkommet!
Tekniknörd som gillar att träna.
July 14, 2005
Har ingen nätverkslösning då jag trivs med allt i ett idén man kört med under många år.
Mediasamlingen ligger därför på en egen 2TB disk som snart är full i huvuddatorn, HAF 932 lådan är stor men relativt tyst med långsamma stora fläktar, tröttnar jag ändå på dem stängs den av och spelar något på DVD'n LG DVX550.
Både brorsan och hans svärföräldrar kör med surfplattor så det fick jag chans att prova en vecka vid sommarvistelsen i Västra Götaland, otroligt smidiga saker, frågade aldrig över deras nätverkslösningar tyvärr.
August 23, 2001
Jag kör med en server ute i garaget som rullar 2008 R2 och i den delar jag ut en Media mapp via NFS och i den länkas andra mappar till med programmet SHJunction, så börjar diskarna bli full så är det bara att stoppa i en till eller byta ut och länka innehållet till "Media" mappen så syns även innehållet på den disken i utdelningen.
Delar även ut den med programmet "Air Video Server" för att kunna kolla på iPhone/iPad, funkar dock endast till Apple, men funkar riktigt bra.
Ansluter sedan med en Dune HD Smart B1 mediaspelare i vardagsrummet och en Azbox Elite satellit/mediaspelare i sovrumet och har även använt en Xtreamer och alla funkar klanderfritt.
Till Dune spelaren stremar jag BD-ISO och 3D utan problem
Sedan att den står i garaget gör ju att jag inte bryr mig om att den låter mycket =)
Tack för input killar, jag blir allt mer sugen på att köra en dedikerad lagringsburk igen.. Speciellt när jag nu läste på lite mer om Server 2012 Essentials.. Tyvärr är jag rätt dålig på serverlösningar överhuvudtaget, har mest kört WHS med grundfunktionalitet och det har funkat bra. Men funderar på om man skulle försöka hitta plats åt en maskin med Server 2012.
Samtidigt vill jag få igång lagringen asap och vetetusan om jag kan bygga en sån maskin just nu. 🙁
Funderar på att köra en server i garderoben, men det kommer bli jäkligt varmt där inne då det finns noll ventilationsmöjligheter typ 😛
June 11, 2001
Jag bygger just nu upp en AMD FX 8150 maskin på en Sabertooth 990 FX bräda med 4*3TB hårddiskar och ett 7970 grafikkort från ASUS, konfigurerar jag grafikkortet rätt så är allt under 50% fläktvarv ohörbart. Chassit är ett Cosmos II och nätagget ett AX850, för tillfället utan väggar, så det blir förmodligen ännu tystare när det är helt färdigt. Det jag har kvar är att flytta över en hel del från den gamla maskinen vilket tar ett tag men sedan så är idén att kuna köra med yttligare några hårddiskar och dessutom kunna använda den 24/7. Effektförbrukningen brukar ligga under 200w inkusive bildskärm.
Ja då blir det alltså ett ensamt system för lagring också. Har du några speciella planer för hur media osv ska vara lagrat/utdelat?
June 11, 2001
Jag kör iof bara windows 7 rakt av men i princip så kör jag en systempartition och andra partitioner delade för olika dokumentkategorier, typ bilder, dokument, media, etc och sedan en disk för backup. Eftersom maskinen är så pass tyst och kraftfull, samt effektsnål så behöver jag inte ha någon speciell maskin igång för att spela upp musk eller se på film då denna dessutom kan användas som projektor eller blurayspelare.
Okej, ja jag ser fram emot storage spaces i Windows 8 där man kan skapa "pooler" över olika diskar som syns som separata lagringsplatser. Men prestandan verkar inte vara hundra procent ännu och det hade varit skönt att kunna ha en dedikerad server som är extremt energisnål och som kan gömmas undan bättre än huvuddatorn jag har nu.
Server 2012 Essentials känns nära till hands nu faktiskt, får se vad jag kan ordna för lösning i garderoben bara. 😛
September 13, 2012
Jeg køre selv med en 2008 r2 løsning som lager der hjemme, men det er kun fordi jeg også har AD og Exchange på den. Hvis jeg skulle bygge en dedicated nas ville jeg tage og bruge FreeNAS som os frem for en windows. Dette er for zfs og deres storage pools.
Også fordi den kan køre fra en 1GB usb stick hvilket giver en sata port mere til lagerplads. 🙂
1 Guest(s)