February 21, 2014
February 9, 2012
Du måste väl först och främst ha IR-mottagare i datorn. Eller så kan du koppla in datorn via HDMI til TV'n och använda TV'ens egna fjärrkontroll (genom HDMI-CEC) tror jag. HDMI-CEC låter TV'n styra datorn.
Vet ej dock om HDMI-CEC stöds i Win10, men jag tror att det hänger på grafikkorts drivrutinerna.
Andra är intresserade av liknande lösningar:
Does MS have any intentions to support HDMI-CEC in Windows Media - Microsoft Community
February 21, 2014
February 9, 2012
Jag tror man måste ha en CIR driver för dessa.
En av försämringarna i Windows 8 (och säkerligen Win10 också) är att man inte längre har stöd för att installera "IR-sändare" i datorn.
Däremot har man fortfarande möjlighet att installera "IR-mottagare" i datorn, och det är det du vill ha, så det ska inte vara några problem.
Anledningen att jag vet, är för jag har en laptop med inbyggd sändare och mottagare, men endast mottagaren går att installera drivern för, och när jag grottade ner mej i en lösning på problemet så var svaren jag fick på nätet att MS slopade stöd för IR-sändning i Win8.
Med det sagt tror jag verkligen att eftersom IR-mottagare funkade i W8 ska det även funka hur bra som helst i Win10 så länge du har drivern och programvaran har stöd för CIR. Du kan dock bli tvungen att trixa lite med kompatibilitetslägen eller annan bruteforcing för att lyckas installera drivern om den är från Win7/Vista/XP tiden.
Så vitt jag vet så har Kodi stöd för CIR sedan länge.
1 Guest(s)