Fråga gällande strömförsörjning (kablar) mellan Cooler Master V700 och Radeon R9 290.|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fråga gällande strömförsörjning (kablar) mellan Cooler Master V700 och Radeon R9 290.
thunderwolf
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 7, 2014 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

EDIT: Problemet löst! Mod kan ta bort tråden om de vill! 🙂

Hejsan!

Håller på bygga min andra dator någonsin - bra sätt att lära sig lite mer och faktiskt riktigt kul när, och om, allt sen fungerar som det ska.

Nu har dock en liten fråga dykt upp som jag känner att jag behöver lite mer kunskap om så jag inte klantar till det:

Jag har ett modulärt Cooler Master V700 nätaggregat och ett Gigabyte Radeon R9 290 grafikkort som skall kopplas ihop - det är här jag blir lite smått förvirrad..

https://www.komplett.se/cooler.....cgod2w8Adg

Gigabyte R9 290 4GB OC - R9 290 OC med 4GB minne

På grafikkortet ifråga finns, som vanligt antar jag, en 8-pins och en 6-pins PCIe-kontakt. Med kortet ifråga skickades 2 st kablar med (Bild 1) - dessa har jag dock läst och hört i olika reviews att man inte skall använda.

Jag har skrapat ihop några andra olika varianter på PCIe-kablar men jag är osäker på vilken/vilka jag skall använda samt hur de isåfall skall kopplas in i nätaggregatet då det har portar som ni ser på Bild 2.
Som man ser på bilden är ju de olika portarna märkta, tex. finns det 4 st 6-pins PCIe, 2 st 8-pins CPU, osv. Däremot finns ju ingen 8-pins PCIe. Så vart skall jag då koppla in 8-pin från grafikkortet? Går det att koppla in i vilken port som helst oavsett märkningen på nätagget eller är strömstyrkan anpassad efter "funktion" i de olika portarna så att säga?

Av de övriga kablar jag skrapat ihop finns det diverse olika varianter, se bild 3-6. Är någon av dem användbar istället och isåfall hur? Gärna övertydlig beskrivning tack. 🙂

Tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.

Mvh, Fredrik

Attached files

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

thunderwolf
Medlem
1295168
September 7, 2014 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Bild 4 inser jag ju att jag kan använda då den har 2 st 6-pin.
Så egentligen gäller ju frågan hur jag ska koppla grafikkortets 8-pin!?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1295174
September 7, 2014 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Du ska använda dig av PCI-E för grafikkorten. Den 8-pin som går till CPUn brukar heta P4, CPU eller ATX.
På bild 6 ser det ut som om du har 2st PCI-e med 6+2 pin kontakter. Använd en med 6 +2 och en med bara 6.

Ä du osäker så titta på denna:
http://i.testfreaks.com/blog/w.....ectors.png

thunderwolf
Medlem
1295178
September 8, 2014 - 7:47 am
sp_Permalink sp_Print

Tackar så mycket -Tjalve-! Det uppskattas. 🙂

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1295179
September 8, 2014 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

Np 🙂
Om du skulle göra fel så brukar man få ett väldigt obehagligt tjutande/pipande ljud när man slår på maskinen. Så du märker nog om det är rätt eller inte 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 580
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL