April 7, 2012
Jag köper denna dator huvudsakligen för att:
1) Kunna spela de flesta dagens och snart kommande spel på high eller max 1080p ~60fps.
2) Göra ett framtidssäkert köp.
3) Datorn ska vara så prisvärd som möjligt.
Fråga:
1) Är att ha möjlighet till SLI/CF en bra framtidssinvestering även om jag inte har behov av det just nu?
Vad jag menar är att när mitt grafikkort blir för dåligt, är det inte mer prisvärt att köpa ett nytt och använda sig av SLI än att slänga det gamla och köpa ett nytt extra bra?
Länk: Kundvagn - 2012-04-09 - Inet.se
CPU: i5-2500K
Fråga: Är det mer prisvärt att vänta på IvyBridge?
GPU: ASUS GTX560Ti
Fråga: Är det mer prisvärt att gå på exempelvis HD7850?
Kylare: Thermalright MUX-120 OEM S1156/1155
Fråga: Duger denna kylare för enklare överklockning? Finns det något annat syfte med en kylare förutom överklockning?
MOBO: Gigabyte z68AP-D3.
Fråga: Jag har ingen koll vad gäller moderkort. Duger mitt eller rekommenderar ni annat?
SSD: SSD 120GB Intel 520 OEM
Fråga: Iom att jag inte tänker förvara mycket alls på datorn tänker jag bara använda mig av en SSD och ingen HDD. Hur fungerar det att förvara allt på en SSD?
PSU: Corsair TX 750W V2 80+ Bronze
Notering: Jag köper denna om möjlighet SLI/CF är värt som framtidsinvestering. Annars köper jag något billigare.
Chassi: Cooler Master HAF 932 E-ATX
Notering: Jag köper denna om möjlighet till SLI/CF är värt som framtidsinvestering. Annars köper jag något billigare.
February 12, 2003
CPU - vänta på Ivy
Grafik - GTX 560-448 just nu
Kylare - Ja, kylaren har till uppgift att kyla din CPU, inte att överklocka den. 😛
Moderkort - Köp Z77 när det ändå finns.
Resten... Well. Upp till dig. Ett HAF 932 hade jag inte köpt (har ett nu), det är onödigt stort, även om du vill köra SLI/CF.
March 9, 2011
Jag skulle inte köpt ett grafikkort med 1GB minne om jag visste att jag skall köra SLI/Cross-fire då BF3 använder runt 1.5GB om man kör i ULTRA vilket är möjligt om man köper ett såpass bra kort, men med 1GB minne kommer grafikkorten flaskas rejält. Och det är ju troligt att nya spel kommer ha samma tendenser så minst 1.5GB grafikminne om du vill vara framtidssäker.
February 12, 2003
En bättre kylare gör att du kan köra tystare fläktar och hålla samma temperatur, annars ingen större skillnad. Inet har Thermalright MUX-120 billigt, såg jag, klart värd 200:-. 🙂
Sedan, jo, jag hade förstås rekommenderat MSI Z77-moderkort, men jag jobbar på MSI. Jag låter bli att rekommendera något specifikt rakt ut just av den anledningen. Lyssna på rrobin istället.
April 2, 2012
Mean Machine;1278322 wrote: CPU - vänta på Ivy
Grafik - GTX 560-448 just nu
Moderkort - Köp Z77 när det ändå finns.
Varför inte ett MSI B75A-G43 moderkort? Är det något speciellt med det kortet (som jag missat) som gör att man inte bör kör dem i denna typ av byggen?
På tal om grafikkort så stödjer nästan alla, om det nu inte är alla, av de billigaste moderkorten för chipset enbart Crossfire. Så väljer man den billigaste modellen så som i den ursprungliga listan så bör man köpa ett grafikkort från AMD (förslagsvis 7850) om man vill behålla möjligheten att köra flera i framtiden.
På tal om 7850, eftersom det från MSI är billigast på Inet, när finns de tillgängliga för leverans? 😉
Sen skadar det inte med mer vram heller vilket är ännu ett skäl för 7850.
1 Guest(s)