Frstöra skärm med fel upplösning?|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Frstöra skärm med fel upplösning?
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 10, 2011 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en ASUS G73SW-TZ060V med ett GF GTX 460M och till det en dell u2711 ultrasharp. Nu är det så att min bärbara bara har HDMI och VGA ut. Eftersom jag hemskt gärna vill köra skärmens native upplösning som är 2560x1440 så gick jag i i Nividas kontrollpanel och ställde in detta. Skärmen visar det utan problem via HDMI kabeln, men det jag undrar om detta är skadligt i längden för någon komponent?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
sp_UserOfflineSmall Offline
1267947
August 11, 2011 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

Nej, inte så länge du kör upplösningen på din dell och du vet att den externa skärmen klarar den upplösningen. Så länge din bärbara fortfarande kör sin vanliga upplösning som enligt webhallens specifikationener är 1920x1080 så ska det inte skada den inbyggda skärmen. Att VGA-porten max tar 2048x1536 är en begränsning för porten och har inget med grafikkortet att göra.

För högre upplösning krävs DVI med dual anslutning (alla stift tillgängliga) eller Displayport eller HDMI-kontakt. Eftersom dessa är digitala så begränsas maxupplösningen automatiskt av porten och en för hög upplösning går inte att välja.

Det enda skulla vara om du har väldigt dåliga drivrutiner och skulle kunna köra samma upplösning som på din dell på den inbyggda skärmen när den är inkopplad. Men då skulle du få så små pixlar att du inte ser något.

Det sista alternativet skulle vara överbelastning då iform av överhettning på CPU eller GPU så kolla om temperaturen blir onödigt hög eller om datorn blir onödigt slö eller hänger sig. Annars är det inget att oroa sig för. Benchmark som 3DMARK 06/11 kan avslöja en del här.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 584
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL