February 12, 2002
Har en ASUS G73SW-TZ060V med ett GF GTX 460M och till det en dell u2711 ultrasharp. Nu är det så att min bärbara bara har HDMI och VGA ut. Eftersom jag hemskt gärna vill köra skärmens native upplösning som är 2560x1440 så gick jag i i Nividas kontrollpanel och ställde in detta. Skärmen visar det utan problem via HDMI kabeln, men det jag undrar om detta är skadligt i längden för någon komponent?
June 11, 2001
Nej, inte så länge du kör upplösningen på din dell och du vet att den externa skärmen klarar den upplösningen. Så länge din bärbara fortfarande kör sin vanliga upplösning som enligt webhallens specifikationener är 1920x1080 så ska det inte skada den inbyggda skärmen. Att VGA-porten max tar 2048x1536 är en begränsning för porten och har inget med grafikkortet att göra.
För högre upplösning krävs DVI med dual anslutning (alla stift tillgängliga) eller Displayport eller HDMI-kontakt. Eftersom dessa är digitala så begränsas maxupplösningen automatiskt av porten och en för hög upplösning går inte att välja.
Det enda skulla vara om du har väldigt dåliga drivrutiner och skulle kunna köra samma upplösning som på din dell på den inbyggda skärmen när den är inkopplad. Men då skulle du få så små pixlar att du inte ser något.
Det sista alternativet skulle vara överbelastning då iform av överhettning på CPU eller GPU så kolla om temperaturen blir onödigt hög eller om datorn blir onödigt slö eller hänger sig. Annars är det inget att oroa sig för. Benchmark som 3DMARK 06/11 kan avslöja en del här.
1 Guest(s)