October 27, 2001
Hej,
Då var det dags att titta in här igen och hoppas att kunskapen här är lika stor som den var för några år sedan.
Jag roade mig med att införskaffa en Fujitsu Lifebook NH532 och började med att slänga in en Intel SSD, köra recovery-cdn. Allt var frid och fröjd och "åter"installationen av Windows 8 gick snabbt. När det var dags för omstart var det bara mörker.
Datorn tänker och cdn snurrar, men ingen bild!
Jag har provat att:
-Byta plats på hddarna.
-Köra hddarna ensamma.
-Köra utan hdd.
-Slå huvudet i bordet.
-Plugga in extern skärm med både VGA & HDMI
Resultatet är det samma - svart skärm och brummande dator.
Finns det någon trevlig knapp-combo som resetar bioset? Batteriet har de nämligen gömt så dumt att man måste slakta hela datorn för att komma åt.
Fler ideer?
Allt är välkommet!
December 31, 2012
Jag har liknade problem att skärmen är svart efter start. Och lösningen är att gå till vilolaget (typ tryck snabbt på power knapp eller vika ner skärmen) och sen tillbaka då bilden dyker upp på skärmen. Det händer efter varje omstart. Det är nåt med Windows 8 och hybrid intel grafikkort och problemet finns inte bara på Fujitsu.
October 27, 2001
Tack för svaren!
Viloläges-fixen fungerar tyvärr inte. Det sitter ett Geforce GT 640M i.
Jag provade att pilla ut back-up-batteriet, tömma och köra, men det är lika svart ändå.
Imorrn kan jag äntligen ringa Fujitsus-support och se vad de kan göra åt saken. Spännande.
October 27, 2001
Fujitsu supporten frågade om jag hade stoppat i några USB-enheter.
"En mus" svarade jag. Då bad han mig att stoppa tillbaks den och förklarade att det kan vara små saker som "blockerar" systemet.
...Och jag som alltid tagit lätt på "säker borttagning av USB-enheter" :]
Nu hjälpte det inte i det här fallet, vilket var skönt. Det hade omkull kastat min stolthet totalt.
"Då får vi ta det på garantin"
Datorn är nu inskickad och väntan fortsätter.
Jag återkommer med deras förklaring/lagning.
October 27, 2001
Nu sitter jag med en frisk NH532.
60gig SSD på plats 1, 5400rpm 1TB på plats 2 och orginaldisk i byrålåda.
Och den bara funkar, inga svarta trista skärmar längre.
Jag fick efter mycket tjat en ny dator.
De ville försöka laga den först och beställde hem delar - kylplatta till GPU och kablage till skärm.
Men det var tydligen fler datorer som behövde dessa reservdelar, så det skulle dröja en evighet att få delarna.
Efter några samtal till Fujitsu-Sverige (inte teknik-supporten), så löste det sig. Jag fick som sagt en ny.
2 Guest(s)