August 2, 2003
Håller på att hjälpa en kompis sätta ihop den dator som ska fungera som HTPC och för vanlig dagsanvändning med surfande, chattande och hela den biten, inget spelande.
Var dock ett tag sen jag senaste satte ihop en dator så lite hjälp är att föredra. 🙂
Budgeten är lite svävande, han är inte rädd att lägga det lilla extra för att få ordentliga grejer.
Men som jag förstått det är väl en AMD-processor det bättre alternativet att satsa på gällande prestanda kontra kostnad? Modell? Eller Intel har något passande?
Moderkort har jag ingen aning om vad som passar in bäst så tipsa på! ATX? M-ATX?
Ska det vara inbyggd grafikkrets? Ljudkort också inbyggt?
Självklart ska HD-material spelas upp utan problem vilket Geforce-kretsen verkar fixa galant?
I nuläget finns ingen förstärkare så DTS, DTS-HD och vad de nu heter måste kunna avkodas.
Minnen. 4 gig eller slå på direkt med 8?
Hårddisk. Allt ska lagras direkt på maskinen så nåt stort och tyst. Kanske en SSD för operativet och program?
Nätagg för att driva det hela?
En blu-rayspelare ska också ingå.
Sen så chassi, nåt gediget med ordentliga fläktplatser.
Behöver väl knappt sägas men tyst ska den ju också vara.
Det var väl det hela eller har jag glömt något viktigt?
November 14, 2003
Varför inte satsa på en färdig lösning istället? http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=505678. Asus Eee Box EB1501 med Nvidia ION, Intel Atom, Windows 7, fjärrkontroll, mus och tangentbord! Underbart. Storleken är ju perfekt också. Denna spelar upp 1080p utan problem och både S/PDIF och HDMI finns. En annan fördel är det trådlösa nätverkskortet med stöd för 802.11n.
March 10, 2003
Ion må vara populär men den uncerpresterar sjukt mycket gällande saker som inte grafikkretsen klarar avkoda. T.ex. webbsurfniing.
Ett m-atx är nog det du skall gå på. Gällande BluRay får du kolla vad som kan kodas av och så. Iom HDCP som inte kan skicka ut signalerna hur som helst kanske.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 14, 2003
Jag tycker att det beror på hur mycket pengar han vill lägga ut. I detta fall framgår ju i hans inlägg att det finns en högre budget. Om man ser till vad man får för pengarna i datorn jag länkade till så finns det absolut inget att klaga på.
Det är klart att han får en helt annan prestanda om han lägger ut betydligt större summor pengar. Asrock har en liknande modell med Blu-ray. Personligen tycker jag att Blu-ray-skivor är alldeles för dyra för att man ska satsa på det.
March 14, 2001
Ett ITX-kort (eller m-ATX om det ska vara lite billigare men samtidigt större) med inbyggt Nvidia grafikkort, en billigare AMD, någon fyrkärnig behövs inte. Det är vad jag hade satsat på till en HTPC och det är precis vad jag kör med redan. Jetway NC62K använder jag.
Några "betydligt större" summor behöver det inte alls bli, men däremot får man en så mycket mer kompetent dator än skiten med Atom.
Han ska väl spela upp Bluray filmer, så då är det väl struntsamma hur dyr skivorna är...
August 2, 2003
Igår var jag på väg att skriva ett förtvivlat inlägg om detta med DTS-HD och Dolby True HD, Geforce 8200/8300 avsaknade stöd av dessa och hur det ska lösas.
Men så idag ser jag nyheten här på NH om att att AMD ska släppa Radeon HD5500 inom en snar framtid vilket ju gör allt mycket enklare. Kortet kanske inte riktigt har samma vidd när det gäller uppspelning av HD-material som geforcekorten men det avhjälps ju enkelt med en ordentlig processor.
Så vad sägs om ett detta?
Moderkort: Asus M4A785TD-M EVO
Processor: AMD Phenom II X4 945 3,0GHz Socket AM3 95W Box Kanske lite överdrivet men den ska ju användas till mer än "ren" HTPC. Men inget är spikat så är det totalt onödigt så säg till.
Minne: Tycker ni det lika bra att satsa på 8 gb direkt?
Grafikkort: AMD Radeon HD 5500 när det kommer.
Hårddisk 1: Intel X25-M G2 80GB. Beror lite på vad priset landar på om en SSD ska vara med.
Hårddisk 2: Nån stor lagringsdisk, vilken är inte bestämd än.
Nätagg: Lite hjälp här, hur mycket kan detta tänkas dra?
Chassi: Inte bestämt än.
1 Guest(s)