Hjälp med ny speldator.|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med ny speldator.
Svinet
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 21, 2012 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan. Ska införskaffa mig en ny dator som kommer att användas primärt för spel. Just nu använder jag mig utav:

Moderkort: Gigabyte 965P-DS3 . Inget att spara på.
Cpu: Intel e6600 @ 2.4Ghz. Duo core. Inget att spara på.
Nätagg: TX750w står det på. Från corsair. Tror detta är värt att spara men om grafikkortet inte kan sparas på något sätt så behövs ett nytt sådant också.
Hårddisk: någon slags 7200rpm, 250gb. Inte svikit mig så kommer behålla den men primärt om inte endast för lagring. Är riktigt intresserad av en lösning för den nya burken med en 128gb jättesnabb hårddisk för OS och mina spel. Sen kanske en extra med 512gb-1Tb eller så kapacitet bara för lagring, snabb eller inte spelar ingen roll för den andra hdd.

Gfx: Nvidia Geforce Gtx 280. kostade 4000kr för ca 5 år sedan och är väll det enda som hållit denna dator
någorlunda modern. Frågan är om det är värt att spra det eller om det är för utdaterat nu? SLI möjlighet om jag köper ett likadant? Känns som att det kan vara värt men
vill gärna ha lite åsikter om detta.

Ram: kommer inte ihåg. 4gb men vet ej klockfrekvens eller annat viktigt. Skulle kunna kolla genom att öppna men känns lagom oviktigt.
Inget som jag känner att jag vill spara till den nya datorn i alla fall.

Chassi: Antec P280 Miditower Svart. Typ ett sådant. Tror att det hette "antec sonata" eller något liknande. Vet bara att för att få plats med
det nuvarande Gtx 280 kortet så var jag tvungen att köpa en plåtsax för att klippa upp ett rektangulärt mönster på 5x3cm eller så i en av hårddiskhyllorna för att ens få plats med kortet. Så ett större chassi vore bra.

Kombinationen med stort Gfx, medel chassi och detta moderkort har gjort det omöjligt eller iaf alldeles för otympligt att klocka när den lusten har fallit in, kommer antagligen inte klocka den nya datorn men man vill alltid ha möjligheten. Den nya datorn ska helst ha lite mer utrymme så jag slipper ta bort Gfx om jag ska in och pilla.

Spelen jag kört mest på senaste är diablo3 och det har inte varit några större problem i softcore men randomlagg och datorkrasher har hänt på hardcore vilket har ledit till 100+ timmars slöseri med levlande. Kan också vara för att jag formaterar alldeles för sällan och fortfarande kör windows xp. Nya burken ska ha windows 7 men inget jag behöver köpa till. Det jag är ute efter är att få en dator som klarar
2012's spel på iaf normala grafikinställningar och slippa att ställa ner allt på lägsta det första jag gör. Kanske också att den kan klara spel 5 år frammåt på lägsta settings men det är ju alltid svårt att säga ifall det kan gå.

Min budget har ett tak på 10.000kr och då har jag redan mus,tangentbord,skärm. Ett+ vore ifall cd-rommen har brännarmöjligheter. Hade tänkt handla på komplett för att det har fungerat så bra förut och jag har aldrig blivit missnöjd men om det finns en annan affär där man kan köpa alla delar så är det också ett alternativ. Vill gärna hålla mig till Intel+nvidia men det kan lätt bytas om det finns en bra anledning.

Om det är något som är otydligt eller behöver förklaras så ställ gärna frågor. Börjar fiska nu efter svar och åsikter för att sedan köpa nästa vecka eller så. Har köpt och byggt alla mina datorer med hjälp av nordichardware så om det går igen så skull det vara super 🙂

Tack på förhand.

Blev så mycket text.

TLDR. Budget 10.000. Har skärm,tangentbord,mus,hörlurar ,nätagg, tillgång till Gfx se ovan.

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
1282603
August 21, 2012 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Nätagget är sjysst, det kan du behålla.

GTX 280 hänger tyvärr inte med riktigt längre, så jag skulle inte satsa på ett SLI-system. Men om du hittar ett likadant väldigt billigt så skadar det ju inte att testa, vem vet du kanske blir nöjd med den prestandan.

4GB ram räcker väl, men jag skulle nog säga att 8GB är minimum idag, köp två stickor till ett byt ut mot 2x4GB.

När det gäller vad du ska köpa för nya grejer så skulle jag rekommendera:

Grafikkort: GTX 660TI eller GTX 670 (prisvärda samt för att de har mindre problem än ATI vid dual gpu setuper om du skulle vilja köra det i framtiden)
Moderkort: Nåt med Z68 eller Z77 chipset, de flesta nuförtiden är bra och man kan klocka med det
CPU: Core i5 2500K eller 3550K, upplåst multipel och klockar du så har du kraft som räcker och blir över ganska långt i framtiden.
SSD: Satsa på en 256GB, 128GB är lite för snålt tycker jag.
Lagringsdisk: Kolla på prisjakt vilket du för mest GB/kr och köp en eller fler.
Chassi: Ja, här finns det för mycket att välja på helt enkelt, du får ut och reka själv. Jag har ett Fractal Design Define som har är nöjd med.

Svinet
Medlem
1282604
August 21, 2012 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Nätagget är sjysst, det kan du behålla.

GTX 280 hänger tyvärr inte med riktigt längre, så jag skulle inte satsa på ett SLI-system. Men om du hittar ett likadant väldigt billigt så skadar det ju inte att testa, vem vet du kanske blir nöjd med den prestandan.

4GB ram räcker väl, men jag skulle nog säga att 8GB är minimum idag, köp två stickor till ett byt ut mot 2x4GB.

När det gäller vad du ska köpa för nya grejer så skulle jag rekommendera:

Grafikkort: GTX 660TI eller GTX 670 (prisvärda samt för att de har mindre problem än ATI vid dual gpu setuper om du skulle vilja köra det i framtiden)
Moderkort: Nåt med Z68 eller Z77 chipset, de flesta nuförtiden är bra och man kan klocka med det
CPU: Core i5 2500K eller 3550K, upplåst multipel och klockar du så har du kraft som räcker och blir över ganska långt i framtiden.
SSD: Satsa på en 256GB, 128GB är lite för snålt tycker jag.
Lagringsdisk: Kolla på prisjakt vilket du för mest GB/kr och köp en eller fler.
Chassi: Ja, här finns det för mycket att välja på helt enkelt, du får ut och reka själv. Jag har ett Fractal Design Define som har är nöjd med.

Tack för snabbt svar. Fick en hel del bra grejjer att kolla upp nu. Det jag är osäker just nu på är minne. Jag ser att du har 10666 minnen men på komplett så ser jag att det finns 12800. Verkar som att minnen nuförtiden inte kostar något. Ser inte vad den stora skillnaden är emellan dom heller.

Minne: Komplett.se - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
Chassi: Komplett.se - Fractal Design Define R3 Black Pearl
Gfx: Komplett.se - Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA
Cpu: Komplett.se - Intel® Core i5-2500K Processor
Moderkort: Komplett.se - Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155
SSD: Komplett.se - Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM
Lagring: Komplett.se - Western Digital® Mobile Black 500GB
Nätagg: Komplett.se - Corsair CX V2 600W PSU men jag använder mitt gamla till den nya datorn.
Dvdbrännare: Komplett.se - Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S Vet inte alls om detta är vad jag vill ha.

Blev lite över budget. Ca 500 kr för mycket men det kan gå. Undrar bara om allt det här går ihop eller om det finns en bättre mix. rätt osäker på minnena,gfx,cpu. Tror att jag prickade ganska nära men vore bra att få en sista åsikt. Tack igen.

Dan Bergsten_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
1282605
August 21, 2012 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjäna. Även jag skall få till en bra station. Men jag börjar från scratch. Se på den här länken:
http://sweclockers.com/artikel.....dator-2012

På nätaggregatsidan har jag valt ett av deras alternativ, och dustin har ett paket med i7+moderkort som jag slår till på.
Peace

Svinet
Medlem
1282607
August 21, 2012 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjäna. Även jag skall få till en bra station. Men jag börjar från scratch. Se på den här länken:
SweClockers sommardator 2012 - Datorer - SweClockers.com

På nätaggregatsidan har jag valt ett av deras alternativ, och dustin har ett paket med i7+moderkort som jag slår till på.
Peace

Intressant artikel. Slutsumman hammnade ganska så exakt där jag kom så det blir nog ett hopplock av det ovan + den där artikeln. Ser bra ut. Tack.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1282623
August 22, 2012 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill du komma riktigt billigt undan så finns det annars lite andra alternativ.
Även om GTX 280 inte ä något superkort så tror jag att du skulle klara dig rätt ok på det så länge du inte har någon behov av att spela i något högre än 1920x1080. Vad har du för skärm? Om du inte har stöd för 1920x1080 så tycker jag inte du ska lägga allt för mycket krut på grafikkortet.

CPU kan du gott klara dig på en Pentium G860 tex. Grym dualcore CPU som inte har stöd för virtualisering, hyperthreadning och liknande. Så för en duglig såpeldator så räcker det alldeles utmärkt. Inte riktigt lika bra som en 2500k förståss, men ok.

Chassi kan du säkert behålla det gamla också.

Något som du inte bör tumma på är SSD. Skippa din gamla HDD som systemdisk och kör en 256GB SSD. Samsung 830 tex.

Svinet
Medlem
1282625
August 22, 2012 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja SSD lösning är grymt intressant för mig. Kan höra och känna min hårddisk tänka nu. Ladda nya kartor i d3 tex kan ta 10 sekunder efter omstart. Jag skrev fel. det är ett GTX 285 men jag vet inte om det spelar någon roll.

Dan Bergsten_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
1282634
August 22, 2012 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Lika bra att kräma på när man har spenderarbyxorna på är min devis i detta. Och en dator ska ju hålla ett par år. Att köpa dyr kvalitet ångrar man högst en gång (såvida det inte är mac förstås, där skäms och grämer man sig dagligen).
Så strax över nio landar jag med diverse momsavdrag på firman (ska ju faktiskt köra cad!).
Dustin och webhallen blir leverantörerna. Dock fått nys om att amd sänker priset på 9-serien, så kan man en stund bör man det. Finns iaf ett par hundralappar att spara.
Peace

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
1282652
August 23, 2012 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker det ser bra ut!

Minne har inte alls lika stor betydelse nufötiden som förr så du klarar dig gott på det billigaste. Anledningen att jag har 10666 minne var att jag fick detta rekommenderat till mig när jag byggde ihop min dator i våras. Jag hade inte byggt datorer på flera år vid det laget och hade ingen aning om vad jag skulle köpa. Jag kör mitt minne något överklockat, till 1600 MHz (DDR), men märker ingen direkt skillnad. Ska du inte göra något speciellt med datorn så räcker 8GB gott och väl om du vill spara några hundralappar där. Jag har 8GB på min jobbdator och kör 3 virtuella maskiner och har ett 20-tal fönster/program uppe och det räcker, så för den vanliga användaren så är 16GB helt enkelt onödigt.

Håller också med föregående talare, satsa på en 256GB stor SSD, spara in på något annat istället, som grafikkortet t.ex. ett GTX 660TI är väldigt nära i prestanda och några hundringar billigare. Detta har 3GB och över överklockad från fabrik, borde hamna riktigt nära ett 670 i prestanda: Komplett.se - EVGA GeForce GTX 660Ti 3GB PhysX CUDA

Svinet;1282732 wrote: Tack för snabbt svar. Fick en hel del bra grejjer att kolla upp nu. Det jag är osäker just nu på är minne. Jag ser att du har 10666 minnen men på komplett så ser jag att det finns 12800. Verkar som att minnen nuförtiden inte kostar något. Ser inte vad den stora skillnaden är emellan dom heller.

Minne: Komplett.se - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
Chassi: Komplett.se - Fractal Design Define R3 Black Pearl
Gfx: Komplett.se - Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA
Moderkort: Komplett.se - Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155
Nätagg: Komplett.se - Corsair CX V2 600W PSU men jag använder mitt gamla till den nya datorn.
Dvdbrännare: Komplett.se - Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S Vet inte alls om detta är vad jag vill ha.

Blev lite över budget. Ca 500 kr för mycket men det kan gå. Undrar bara om allt det här går ihop eller om det finns en bättre mix. rätt osäker på minnena,gfx,cpu. Tror att jag prickade ganska nära men vore bra att få en sista åsikt. Tack igen.

Svinet
Medlem
1282861
August 29, 2012 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Uppföljning.

Slutade med att jag beställde dom här varorna ifall någon med liknande budget skulle tycka det är intressant:

Gfx: https://www.komplett.se/k/ki.a.....sku=751369
moderkort: Komplett.se - Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155
Chassi: Komplett.se - Fractal Design Arc Midi Tower Svart
Minne: Komplett.se - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9
Nätagg: Komplett.se - Cooler Master GX 650W PSU

Minnena är i billigaste laget men det finns så många att välja på och det verkar inte spela någon större roll. Hade hellre tagit ett EVGA klockat gfx för 2999 men det fanns inte i lager så jag valde ett annat. Nätagg har jag redan sen innan men det jag tittade på först fanns inte i lager så jag tog det det ovan. Chassit jag ville ha slutade finnas i lager också så det blev det ovan. La till mus/tangentbord cdbrännare och lite skivor o annat smått. Många rekommenderade SSD på 256gb men jag behöver verkligen inte så mycket. Laddar nästan aldrig något och hoppet från ca 1000kr till ca 1900kr var för mycket för mig för något som inte är så viktigt. Säkert intressant för andra som laddar ner mer saker.

Slutsumman blev 10600 ca. Tack för all hjälp. Till alla som spelar diablo3, skicka battletag i pm så får ni gratis support där. gearval,hjälp att döda bossar för progress, vilka skills man ska använda eller vad det nu kan vara.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 578
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL